Annons:
Etikettövrigt-valprelaterat
Läst 1574 ggr
Rookien
2008-08-27 19:21

Etanol i tanken

Kör nu på 50% E85 (blir det 65% bensin/35% etanol?) och på väg hem från macken märktes ingenting, men när jag närmade mig hemmet och var tvungen till lite tomgångskörning fick världens lägsta tomgång. Efter lite skruvande på huvudmunstycket så verkar den gå normalt igen. Som sagt synd att det är så svårt att skruva på munstycket.

När jag är nere på halv tank nästa gång ska jag tanka fullt med E85 igen och på så vis få mer och mer etanol efter varje gång. Etanol mäts ju inte i oktan, men vad jag har hört ska E85 motsvara ca 105 oktan. Man måste ju öka bränslemängden med ca 30% när man kör på etanol, men man får också fler hästkrafter. Inget som kommer märkas något nämnvärt på en 202:a dock tror jag.

Håll tummarna för att motorn klarar etanolen! Tänker då på ventilsäte, slangar och pump.

Annons:
eile
2008-08-27 20:10
#1

eftersom en 202 inte har knacksensor som modernare bilar måste du även ställa tändningen annar hamnar tändpunkten fel i förhållande till oktantal, be någon äldre motorkunning med rätt öra för motorer ställa efter spikningarna, dvs inte med några instrument utan efter den känslan man övar upp med åren.

Rookien
2008-08-27 21:55
#2

Inga knackningar ännu, men det är ju inte så många % etanol än. Kanske kommer med högre etanolblandning.

eile
2008-08-27 23:27
#3

nej och inte kommer du få några, men för att utnyttja bränslet effektivt så ska gnistan nästan sammanfalla med brännslets egna tändpunkt och därför letar man upp absoluta tändpunkt där spikningar förekommer dvs när soppan hinner före bränslet och sen skjuter tändningen något från detta läge. Men hör i din omgivning morfar, farfar eller liknade eller någon måste som skruvat med gamla motorer.

Rookien
2008-08-27 23:44
#4

Jag har skruvat en del med motorer själv så det mesta fixar jag, men blir det bekymmer kollar jag med kompisen. Vi har båda vana av gamla moppar och Volvo. Allt från PV till 740!

eile
2008-08-28 09:58
#5

Inget illa ment men en bra motorkänsla för hur saker lirar ihop tar några år att öva upp.

Så ställ tändningen efter spikningarna och justera huvudmunstycket efter lukt och balance så blir nog allt bra,  fanns det olja till dämpkolven på din su så byt denna atfolja till tjockare tex motorolja så får du fetare vid acc.

Rookien
2008-08-28 17:09
#6

Man blir lite sugen på en fördelare härifrån: www.123ignition.se

Har inställningar för div. bränsle och andra förhållanden. Om jag förstår det rätt så ställer man tändningen på en höft och sedan väljer man någon av dom 16 tändkurvor som finns tills motorn går bra.

Annons:
Rookien
2008-09-01 17:41
#7

Jag kör nu med ca 75% E85 i tanken och jag tror att jag kan konstatera att det inte kommer att fungera med 100% E85. Nu går den inte riktigt bra och jag tror att huvudmunstycket är fullt öppet. Jag säger tror eftersom det är omöjligt att se vad man gör och skruvar på känn, men jag försökte öppna mer fast det verkar vara stopp, däremot kan jag stänga alltså är skruvmejseln på rätt plats.

Kommer nog att återgå till ren bensin igen av bekvämlighet, kanske kanske att det någon gång blir en insprutare i bilen och i så fall nya test med E85.

Bränsleförbrukningen kommer nog att minska något nu när inte bromsarna ligger på där fram längre.

eile
2008-09-01 22:40
#8

skruven innåt ger fetare blandning.  prova även att skifta förgasaroljan för mer dämpning.

Kul att gjort testen men jag tror du skulle klara 100% blandning med lite extra justeringar.

Upp till toppen
Annons: