Annons:
Etikettövrigt-valprelaterat
Läst 1551 ggr
Rookien
8/4/08, 2:03 PM

Lågväxelkörning 202

När man lägger in lågväxel ska ju 4 hjulsdriften gå in automatiskt, borde inte 4x4 lampan tändas då? Den tänds när jag kopplar in 4 hjulsdrift manuellt.

Annons:
hstd035
8/10/08, 11:14 PM
#1

min gör likadant ! när jag ligger i högväxel och trycker på diffspärrknappen så tänds 4x4 lampan ! men den släcks direkt när jag lägger i lågväxel

Svedis
8/11/08, 10:33 AM
#2

Korrekt, vid lågväxel är alltid 4-hjulsdriften inkopplad och lågväxellampan tänds!

Högväxel kan man välja och 4-hjulslampan är då en påminnelse/varning.

JohnA
8/21/08, 10:22 PM
#3

Diffspärren är väl el/vacuumstyrd på 202 och inte direktverkande mekanisk som på 903? Jag har länge retat mig på denna sammanlänkning på 903:an eftersom jag vill kunna krypa på lågväxeln vid t.ex fickparkering på asfalt utan att framhjulsdriften kopplas i.  Kanske någon tidigare ägare på 202:an känt samma behov och kopplat ur någon strömbrytare så att fyrhjulsdriften endast fås att gå i när man slår till knappen manuellt?

eile
8/21/08, 10:46 PM
#4

om jag minns rätt hur lådan var gjord så går 4x4 driften mekanskt in vid lågläge vill man hoppa över detta blir det att sätt frihjulsnav.

Svedis
8/22/08, 4:23 PM
#5

4-hjulsdriften kopplas in elektriskt när du lägger i lågväxel. Du kan dra en egen strömbrytare från lådan och styra det oavsett låg- eller högväxel. Fara bara om man pillar i den när man kör!! Har för mig att stiften sitter på ovansidan??

eile
8/22/08, 6:28 PM
#6

Så rätt , så rätt och i mappen 202 hade jag tom kopplingshematr på kontakten den sitter i bakkant just framför handbromstrumma, lite lurig att komma åt sladarna men principen är att stömen ej ska brytas till mag ventilen för då går 4x4 in.

Annons:
Upp till toppen
Annons: