Annons:
Etikettreparation-renovering
Läst 1401 ggr
AndersEriksson
2008-07-30 23:21

Smörjnipplar

Någon som vet vad det är för gänga på smörjnipplarna i bladfjäderbussningarna på en 3314/3315? Gängan är ju ialla fall rak (inte konisk) och verkar vara 1/4 tum, men sedan, SAE eller?

Annons:
ake64
2008-08-01 00:08
#1

Om gängan är rak gissar jag på 1/4" UNF, men som sagt det är en gissning.

Jag bytte för övrigt en smörjnippel till en styrled här om dagen men den hade konisk gänga i närheten av 1/4". Troligtvis någon NPT-gänga men jag vågar inte gissa på vad den heter. Jag hade tyvärr ingen sådan utan provade en med gängan M6x1. Det funkade men man får dra försiktigt för den gick alldeles för lätt i så gängan är lite glapp.

AndersEriksson
2008-08-01 01:56
#2

Jo i praktiken så funkar ju både koniska 1/4" och M6 men jag tänkte försöka ta reda på den korrekta benämningen på de som det ska vara. Var in på en lokal firma men det fanns bara mm-gängade i lager och en sommarjobbare som inte riktigt hade koll på tum…De kan nog nog ta hem bara jag får tala med någon vettig människa där. Antar att t ex Altyco har nipplar på hyllan men har ingen lust att betala extra bara för att det ska stå valp på påsen i det här fallet. /A.E

ake64
2008-08-01 09:14
#3

Jo det hade jag också velat.

Jag var ute och mätte på min nippel. Det är lite svårt att mäta på så kort gänga men jag vill påstå att det är 1/4" UNF. Den har 28 gängor/tum och när jag mätte fick jag fram strax över 1/8" på fyra gängor så det verkar stämma väldigt bra.

Upp till toppen
Annons: