Annons:
Etikettövrigt-valprelaterat
Läst 4432 ggr
Rookien
7/15/08, 1:28 AM

Topplock till B20F

Funderar fortfarande på att konvertera till etanol och har precis börjat läsa på. På etanol.nu finns lite tips och en samling bra länkar. En sak som antagligen behöver göras är att byta/modifiera toppen. Jag funderar på två alternativ - 1. Modifiera d.v.s. lämna in och fräsa in härdade ventilsäten, 2. Skaffa en B20F topp som redan har härdade säten.

När jag söker på B20F topplock så dyker det upp ett antal alternativ på bildelsbasen från Volvo 440, men är det verkligen samma motor?  Dom tillverkade väl knappast nya B20 på 90-talet?

Nästa steg är antagligen att man måste byta nål i förgasaren för det är väl nål? Annars behöver man borra upp 40% större hål i munstycket.

Alltså den kommer att dra ca 40% mer bränsle, men man får ut mer effekt, alternativet är att minska luftmängden och få ungefär samma bränsleförbrukning som innan och ungefär samma effekt som original.

Annons:
AndersEriksson
7/15/08, 10:21 AM
#1

400-seriens B18/B20 motorer är egentligen Renault motorer och alltså inte samma som de gamla "riktiga" B18/B20.

Gamla B20F gjordes väl främst för USA-marknaden och är väl inte jättevanlig här.

/A.E

MRAmazon
7/15/08, 10:38 AM
#2

Hej,

 Den B20F toppen som du är ute efter fanns bara till USA bilar av årsmodell 1972-75. Den B20F som sitter i 440 är en Renault motor med tyvärr samma betäckning.

40% tycker jag låter mycket har hört att man måste kompensera med 20% mer bränsle. Etanolen har en tendens att lösa upp gummit i bränslepumpen samt slangar.

Rookien
7/15/08, 11:19 AM
#3

En kompis talade om att den bara var avsedd för USA marknaden, men det borde finnas en och annan även i Sverige. 

Byta slangar och pump är ingen större uppoffring tycker jag. Ev. kommer jag att köpa tillbaka en lätt trimmad B20 som jag hade i en PV för sådär 15 år sedan.

Kan någon säga om det finns någon firma i Göteborg som kan konvertera toppen till etanol/blyfritt?

Toppen på den motorn är något planad så det hade varit fint om man kunde lämna in den. Övriga trim: borrad till 2.1l, har B21E kolvar=plana=högre komp och lite lättat svänghjul samt K kamaxel. Då hade jag även dubbla SU på och det bör ge ca 120-130hk, men dubbla förgasare får kanske inte plats i en 202:a

Sen var det ett fel på den motorn, minns inte om den läckte eller drog olja.

eile
7/15/08, 12:53 PM
#4

är det på 202 du ska köra etanol så är det nog inga problem den är ju hopplockad för att ej gå på ren och fin försvarssoppa utan gå i UN tjänst samt som snabbgående traktor för östmarknaden, har kört 202 i alla tänkbara förhållanden dels på 60-80 oktansoppa men även höghöjdkörning där luften är så tunn att en 202 knappt toppar 60 blås, tricket är att utnyttja ställbara blandningen och ställa tändningen efter rätt flampunkt.

Så bara häll i soppan prova först med 50% blandning, skruva in  blandskruven OBS in dvs högervarv du hittar den på 202 orginalförgasare på sidan troligen ca 0,75,-1 varv detta ger fetare blandning på lågfart och så den inte hackar när du gasar från tomgång ev lite motorolja i dämpkolven istället för atf ger mer dämpning och fetare acc blandning,  sen ställer du tändningen efter spikningarna lätt på 202 när du kör med motorluckan öppen bara ner med handen och lyssna,  sen skulle det inte förvåna mig om just sista b20 avsedd för östmarknaden hade induktionshärdade ventilsäten. körde min ca 10000 mil på skräp soppa utan problem men lagom innan den åkte ut så brändes faktist en ventil men orsaken var troligen en strulande lyftare.

Kolla stiften efter lite körning de ska inte vara vitbrända men de kommer att vara mycket rena.

Men ekonomiska vinster är knappa det du förlorar i energivärde är samma som du får betala i extra soppa, har kört både familjebilen och båten på e85.

MRAmazon
7/15/08, 3:59 PM
#5

Firmor i Göteborg: SM Motor tel 031-691000, Wallens Motorrenoveringar tel 031-222290, CLS Larsson tel 031-496320

eile
7/16/08, 10:07 PM
#6

här finns också en men med smålänska priser 0371-585458  som lite kuriosa kan nämnas att den firman just nu efter flytten ligger vägg i vägg med vad som förr var gamla härdverkstan och som induktionshärdade volvos expriment toppar.

i trakten ligger flera härdverkstäder så ev skulle man kunna härda sätena efter en renovering, när jag fick nya drev frästa till mitt vxl lådsbygge så självklart gjordes en ythärdning

Annons:
calleba
7/17/08, 9:58 PM
#7

vill ni blå våldtagna???? endast 150 kr i timmen!!! ring 123456789

bajs

MRAmazon
7/18/08, 11:57 AM
#8

SVIS har nya B20F toppar till salu för 1800 SEK

460533

 

Topplock, B20F

1800

 

 

 

x

x

 

x

Rookien
7/18/08, 3:25 PM
#9

SVIS alternativ känns som det mest vettiga. Har inte kollat vad det skulle kosta att göra om en topp ännu, men det var ju inte dyrt hos SVIS - 1800kr+frakt.

Om jag får köpa tillbaka min gamla motor får jag be min kompis som är medlem i PV klubben att beställa åt mig!

eile
7/18/08, 5:48 PM
#10

b20f delar ska du försöka få plats med insprutning eller varför?

Tänk om nu de sista b20 motorerna som gjordes hade induktionshärdning vid sätena då går du väl lite över ån efter vatten.  hade du ändå tänkt att riva och krångla med toppar mm så har du inget att förlora på att prova först med det du har sjunker ett säte så spelar det ingen roll bara riva och fräsa nytt. 

Jag tror det håller om du följer råden du fick tidigare i tråden.

Rookien
7/19/08, 10:25 PM
#11

Nej insprutning hoppar jag över, men det var just det om jag får köpa tillbaka min gamla motor. Då skulle jag vilja fixa till topplocket på den. Det billigaste verkar vara att köpa en B20F topp från SVIS, då skulle jag förmodligen kunna köra på etanol eller blyfritt utan problem.

Upp till toppen
Annons: