Annons:
Etikettreparation-renovering
Läst 4531 ggr
Loysan
2008-06-26 11:25

Häftig topp till Valpen

Annons:
JohnA
2008-06-26 23:05
#1

Äsch, jag läste inte länken innan jag klickade. -Hoppades få se ett scysst ombygge av plåtskåpet… Skillnad på topp och topp.

Knirken1
2008-06-27 01:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Vad är "Grottis portad"? Vad kan denna topp göra i effekt och vridmoment v/s standardtopp? Den kan väl inte göra så stor skilnad om man inte på detta monterar en annan förgasare. Möjligen kan vridmomentet öka något som förändring i mellan-varvtalsregistret (där "det" alltid finns) ev (inget annat ändras) eller..? Effekten är ju mest en fråga om hur fort motorn kan snurra i sitt montage i ett fordon/flygplan mm (snabb racerbil).

- Typexempel =>Tex i Cassut-racerflygplanen mfl d:o plan balanserar man motorerna + propeller optimalt & kan på så sätt få upp varvtalet på dem = effekten =>farten ökas. Vridmomentet blir dock inte ett dugg bättre mha balaseringen. En terängbilsmotor behöver ju egentligen mera Vridmoment och inget annat (om man nu inte ska "rejsa" på någon hoppterängbana mot tex klockan/konkurent eller liknande.  

Ibland önskar man ju ändå att man hade lite mera än 65 - 68 hkr, effekt, (Vad skjutton är rätt egentligen? 65 eller 68 hkr?) även om det mesta i terängen lätt kan forceras med rätt växelval och "rätt körteknik/spårval" naturligtvis med originalutrustad B18. Mera kraft (effekt & vridmoment) i B18-maskinen vore väl inte helt hel hur som helst. (Vill man väl normalt jämt ha i alla standardmotorer, eller hur!?) Hoj/Kn1

ROBBAN68
2008-06-27 03:05
#3

Hej på er alla valplowers.

 Jag har köpt en valp till och behöver en sak till den- eller två egentligen. det är medbringarna som man tar bort och ersätter med frihjulen i framaxlarna. Han ville behålla frihjulen- men hade inte sparat originaldelarna. Har någon det ätt sälja???

 MVH///RC

JohnA
2008-06-29 16:54
#4

Enda vettiga sättet att få till en rejäl vridmomentökning i originalmotorn är mig veterligen att montera i en turbo, helst då med intercooler. Jag tror inte någon annan trimningsmetod kan få upp vridet vid låga varvtal. (man kan förstås borra B18/B20 till 2,1 liter men det ger knappast lika mycket ökning av vridet) Ännu bättre än turbo borde det vara med kompressor som ger fullt laddtryck redan vid lägsta varvtal. Turbon behöver trots allt lite snurr på motorn för att börja ladda. Att sedan en kompressor snor en hel del motoreffekt spelar mindre roll. Med kompressorn slipper man också den för terrängkörningen olustiga ketchupeffekten hos en turbo som plötsligt vaknar upp.

Rookien
2008-06-29 21:38
#5

En K-kamaxel ger lite mer vrid än en standard B18/20, men såklart inte som att montera turbo.

AndersEriksson
2008-06-29 22:35
#6

"Grottis" är en snubbe som är överdjävlig på bl a portningsjobb.

M.v.h. Anders

Annons:
leo-
2008-06-29 22:39
#7

ska man ha mycket vrid är det diesel med turbo som gäller för att bara montera en turbo på en B20 isynnerhet på en valp ger effekten i fel varvtal. men däremot kompressor trycker på redan från botten

enda turbon som jag kan tänka mig skulle funka är en lättrycksturbo som har sitt effektband lägre ner i registret annars får man hålla ett väldigt högt varv på motorn i skogen för att få effekt.

sen det optimala för en bensinare är ju egentligen att göra som Lancia gjorde med sin rallybil montera både och. när kompressorn når sitt maxvarv kommer turbon och fortsätter trycka

Knirken1
2008-06-30 03:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Okay! Idel intressanta förslag & tips/svar & synpunkter, tack för dem. Räcker tex "Grottis"-toppen som ensam förändring eller måste den kombineras med något mera ingrepp? Är det bara att skruva dit den, packningsbyte kanske också? Tydligen slipper man hälla blyersättningsmedel i bensinen ialla fall, fast just för denna orsak är det väl knappast värt mödan & investeringen. Blyersättningsmedlet är ju både billigt & lätt att dosera. 3500 kr är väl ett okay pris (inga fler bud ännu) om det som sagt nu bara ökar styrkan i motorn d.v.s. bidrar till vridförbättring (hur mycket kan man ju fråga sig).

Vet någon något exempel där Grottistopp, turbo eller kompressor kommit till användning i Laplander eller 202. Jag har en Holleyförgasarkatalog (från 70-talet) där man presenterar bromsbänks-effekt/momentkurvor med olika Holleyförgasare & då med anpassade adapters mellan Volvomotorn och resp "carburator". Enbart sådan förgasare ger betydlig kraftökning, men just Holley har jag hört ska vara rel "simpla" och ej så "sofistikierade" som vissa andra trimförgasare. Dock egentligen/ huvudsaken man får till lite mera "pressa" i maskinen. Roligare vore det som sagt var. Hoj/Kn1

eile
2008-06-30 10:26
#9

vill du ha bättre drag och bottenvrid i gammal b18 så är det enklast att bara sätt på modernare su strombergare.

visstr funkade holley slängde ett sådant insug för något år sen är för övrigt identiskt med weber och gjutet på samma ställe.

att få ut max vrid vid lägre varvtal handlar om att hålla hög strömningshastighet och det uppnås inte överdrivna toppar eller onödigt stora förgasare däremot kan strömningshastigheten ökas med att insugslängden ökas vilket nästan är omöjligt på en valp. Därför är det istället enklare att ha en förgasare som känner av vacummet och håller strömningshastigheten så hög som möjligt.

JohnA
2008-06-30 23:37
#10

Under rubriken trimmad motor på Amazonforum borde det finnas gott om folk att få vettiga svar ifrån. Och vad jag märkt blir man inte utmobbad som valpägare.

leo-
2008-07-01 00:07
#11

9* det du pratar om med längre insug använder dom på  rallycrossbilarna alltså ett dubbelt insug med ventiler som styr blandningen olika väg vid olika varv. jag vet att jag har sett det på den lilla röda cittran kommer jag ihåg rätt är föraren Kenneth Hansen.

leo-
2008-07-01 00:24
#12

8 det räcker inte med toppen för sätter du i en portad topp så stryps allting i vilket fall som helst av insug , originalgrenrör och kam den enda fördelen är som sagt att du kan köra blyfritt,  har du otur går motorn sämre genom att bara byta till en extremare topp. prova att hitta en b20 topp med lite större ventiler och vidgjorda säten. om du nu vill gå den vägen. Personligen hade jag letat upp en beg dieselmotor gärna med turbo för körbarheten. Men då kommer nästa fråga håller transmissionen vid terrängkörning

eile
2008-07-01 00:26
#13

gjöt och sålde förlängnings adaptrar till 4 portsinsugen på vinklarna en gång i tiden en ändring från ett standar lowrise till mide eller highrise gjorde otrolig skillnad själv åkte jag med dubbla 4portar och 11cm höjningar räckte gått för framhjulslyft.

Men till terrängfordon är sånt här ointressant och till b18- b20 så är det nog bättre att plocka ihop lite b20 e delar dvs insprutning.

till 202 som har m45 orginal borde sentida b23 mm passa direkt utan några ändringar. vet en sista model av 245 med insprutning till salu tror de gav ca 130-140 hk och vill man mickla lite med lådorna så går det ju att ta hela paketet dvs b23 och 5 vxl

Annons:
leo-
2008-07-01 00:34
#14

finns det några E toppar kvar ???? trodde dom var antingen slut eller svindyra numer därför nämnde jag dom inte

eile
2008-07-01 00:49
#15

håller med är nöjd med min egna bestyckning räcker mer än väl rena drömmen att köra tyvärr åker man på straff skatten på nästan 5000:-

Knirken1
2008-07-02 13:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Fundering 1.) "eile" su strombergförgasare (som Du nämner) tror jag att jag hade på SAAB 99:an från 1975 (75B). Passar typ en sådan kanske? Original Zenith:en står upprätt. Hur får man till detta?

Gjuter Du ej grenrör numera? Kan man få dit tex Holley förgasare?

Fundering 2.) "leo" Du nämner B20 topp. Passar en sådan "rakt av" på ett B18 block?

Lite synd att det är så pass trångt "uppikring" motorn jmf med hur det ser ut under "vanliga" motorhuvar. Min B18 original verkar vara "ett under" map driftsäkerhet. Kanske dumt joxa till något "annat" men visst är mera "sprutt" alltid intressant. /Kn1

JohnA
2008-07-02 15:21
#17

Detta om hög strömningshastighet för bästa lågvarvsvrid (eile?) tolkar jag som att stromberg/SU borde vara bättre än original Zenith spjällförknasare. Jag kör idag med sliten B20 men flyttade av bekvämlighetsskäl över 903:ans original grenrör med zenith. Bottenvridet ökade klart märkbart mot B18-motorn och även på toppen går det bättre. Men om B20:ns strombergare inte bara ger bättre toppeffekt utan också mer vrid är jag sugen på att göra mig besväret att byta grenrör och förgasare.

På tal om insugsrörens längd och trimning misstänker jag att det kan vara här sanningen finns till att min bil drar drygt en halv deciliter MINDRE när jag höjer marschfarten från 70 till drygt 75. -Att insug och/eller avgas helt enkelt kommer i gynnsam resonans eller kommer ur en dålig dito.

Att slippa blyersättning är förstås trevligt. Jag kostade på hårdmetallsäten till min Saab V4 för 15 år sedan och redan då kostade jobbet ca 3500:- i proffsverkstan. Då ingick endast övriga renoveringsjobb men ingen portning. Men hur lång tid tar det inte att tjäna in blyersättningen om man kostar på dessa pengar enbart för att kunna tanka blyfritt?

eile
2008-07-02 19:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

202 har su och plåtburken för utrymmesskäl samt grenröret med dubbla hål för utblås.  se bilden

ang gjutningar mm så var detta i början av 80 talet skulle jag behöva ett insug idag skulle jag nog enklast svetsa ett eget och se till att hålla avstånfd från grenröret för att slippa effektförlust pga av onödigt uppvärmda gaser. 

vill ni ha vrid byt till diesel finns flera motoralternativ som passar och en del dieslar är betydligt rappare än b20.

leo-
2008-07-03 00:12
#19

vad jag vet så passar topparna rakt av det är samma motor i grunden (rätta mig om jag kommer ihåg fel) b20 är  bara en uppborrad b18 .

Angående SU/strohmberg kontra zenith så vinner vaccumförgasarna nästan alltid. En zenith brukar ganska snabbt bli sliten i axlar och dyligt med högre förbrukning som följd. en vaccumförgasare kan oxå bli sliten men den har en fördel den har en kolv och en nål som anpassar sig hela tiden till hur motorn går .har man bara olja i dämpkolven så är det en bra och ganska enkel förgasare. En zenith har sina fasta munstycken och axxpump vilken innebär att det finns tillfällen när den inte ger optimalt med bränsle typ vid byten av vägen bränslet går

sen om man vill vara rejsig finns det ju dubbla SU till dom gamla volvomotorerna. men byter ni insug så glöm inte ringarna som sitter mellan topp och insug dom funkar som ett slags backventiler för avgaserna

Upp till toppen
Annons: