Annons:
Etikettmaterial-delar
Läst 3784 ggr
Knirken1
7/14/08, 2:16 PM

Vilket fett på fördelarnockaxeln?

Har varit till BILTEMA + div mackar. Ingen verkar ha det fett man ska ha på axeln som de 4 nockarna sitter och petar upp brytarspetsen    -

(& ser till att strömmen bryts i tändspolen för alstring av tändgnistan i högspänningslindningen, om nu kondensatorn är frisk nog at ta omhand överskottsenergin & släcka brytargapet vill säga. Taskig konding=brytaren släcker ej nog korrekt osv= Startproblem + gång d:o)

Går det med något annat lämpligt alternativ kanske? Har för mig att det rätta fettet här ska vara lite mera som vaselin (ljusare än standardfett, nästan gul/vitt) Mao- Var finner man rätt fett ????

Fel sort har jag hört, kan dunsta iväg & sabotera brytarens gnistgapsytor med tändfunktions-problem som följd. Dessutom lär fel sorts fett medföra onödigt slitage "här" & mao korta ner ytornas livsläng brutalt (axelnockarnas metallyta + brytarens plast dito). /Kn1

Annons:
MRAmazon
7/14/08, 2:55 PM
#1

Hej

Brytarbilar är ett utdöende släkte därför att det svårt att hitta "brytarfett". Bosch hade ett specialfett men det går lika bra med vaselin eller lanolin. Mitt tips köp batteripolfett på biltema det kommer jag att göra till mina bilar.

OBS ta inte förmycket fett utan en liten klick räcker samt lite olja på filten i mitten av fördelaraxeln.

 mvh Lars

eile
7/14/08, 3:46 PM
#2

vanligt konsistentfett

Knirken1
7/14/08, 4:33 PM
#3

Okay! Ska leta efter de fetter Du, MRAmazon nämner som lämpliga. Fånigt nog stog jag på BILTEMA i V-ås (12 mil bort!)igår med en förp. batteripolfett i näven & funderade! For därifrån tomhänt map fettSkrikandes! ------------------------------------------------

Köpte dock (ånyo) rostkonverterare (står rostätare på BILTEMA:s burkar, vilket är helt fel!! ). Rostätaren tar man bort + rosten. Rostkonverteraren behöver rost för att fungera, och ska ej tas bort sedan! Stor skillnad mao.

Rostkonverteraren är en helt suverän rel ny produkt som jag testat på rostiga tjockare + tunna (= intressantare!) järnprylar som fått ligga ute under flera säsonger utsatta för (fukt/regn/smuts) "väder & vind". Har labbat med både Turtle Vax varianten (mackar, JULA mfl, rel dyr) och BILTEMA:s variant (billigare!) och de fungerar båda lika bra. Tror "tusingen" att innehållet/kemikalien är gjord på samma ställe. De verkar ha lyckats fått till en kemisk "soppa" som reagerar på Fe-ytan (inkl gamla rosten, + in en bit bland Fe-kornen/korngränserna/kristallerna). Syret tycks ej komma in längre & inte heller H2O, O2 eller annat. Rostningen får inget underhåll av oxidationen (då bla syret uteblir) och stannar uppenbarligen av!

Det verkar som att "järn"-plåten får för sig att den ska bete sig som Aluminium, och gör det då kemikalien målas på. Aluminium är ju som bekant mycket oädlare än järn (se elektrokemiska spänningsserien i någon tabell/formelsamling.) Al "rostar"som tusan direkt & fort i luft (oeldat utrymme) men själva Al-rosten/oxiden stoppar sedan vidare rostning då Al-oxíden blir för tät för att släppa in mera syre och andra ämnen (onyttiga joner).

Då man målar på rostkonverteraren på "järnet" (järn är ett grundämne men man säger ju järn ändå, om stålplåten) börjar det brusa/bubbla i Fe-ytan och speciellt där det är mycket rost. Strax därpå blir ytan mörkt blå, blåsvart. Man kan då pensla på lite mera om man vill och processen sker igen, lite ytterligare. Efter ca 24 timmar kan man måla över det hela med lämplig färg men det är heller ej helt nödvändigt har jag märkt, efter 24 h alltså. Ha ej på tex vatten innan/inom 24 h helst, då ytan kan ljusna då/det kan minska "skyddseffekten" något ev.

Svensk Bilvård (rostskyddsföretaget som jobbar med Dinitrol mm) applicerar d.o medel sedan många år tillbaka men nu har priset blivit rimligare & det finns nu alltså att köpa både på JULA, OK, och BILTEMA men där står det alltså fel på burkarna. /Kn1

Knirken1
7/14/08, 4:37 PM
#4

Jaha! Konsistent fett skriver Du "eile". Ska kolla efter det också. /Kn1

Upp till toppen
Annons: