Annons:
Etikettövrigt-valprelaterat
Läst 8693 ggr
Rookien
5/7/08, 10:13 PM

Kan man sätta in 5vxl låda i C202?

Dum fråga givetvis går det, men jag undrar om en M46 eller M47 passar rakt av? Jag har inga möjligheter till att modifiera eller så, inte tid eller kunskaper till det.

Annons:
eile
5/7/08, 11:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

svar ja, min har det. passar rakt av är väl en deffinitions fråga men ihop med b20 och fd 51 så är det väldigt enkelt, men du kommer inte få någon nytta av 5 vxl för 202 är tyngre än svenskvalpen och trots den något uppskrämda b20 så kommer den inte orka gå på 5 an.

Har du ideer om att bygga hastighetsmonster så är det bättre vi byter bilar, dock har min i år straff beskattats som alla dieselbilar, ca 5000:- i vägskatt

se bifogad bild på 5 vxl med fd 51 låda och med peugots kopplingskåpa.

 skrev en kul grej för 8-10 år sen som ligger som fil på forumet ev under dieselmotor, artiklen hette från pudel till pittbull där finns lite 202 tips.

Rookien
5/8/08, 12:04 AM
#2

Nä är väl inte ute efter att få ett fartvidunder, bara lite tystare gång och eventuellt lägre bränsleförbrukning.

eile
5/8/08, 12:31 AM
#3

202 är lätt att få rejält tyst.lite formflex i motor rummet samt som ett extra lock under motorkåpan så är allt motorljud borta.

lossa innertaket och lägg in en skiva formflex även mellanväggen går att göra samma sak med.

min rullar på regade michelindäck och dessa är tysta din har nog trelleborgare eller gooodyear dessa lever nog en hel del är de friska sälj dem och handla bättre däck.

soppa förbrukning är tyvärr hög på 202 or 1,4-1,8 beroende på körsätt får du räkna med.

ang fart så är 202 bättre växlad för landsvägskörning än sv valpen, din toppar säkert runt 110 men kontrollräkna med helikoptersträcken, min 202 hade fel mätardrev och våra har nästan samma chassinummer troligen rullade samtidigt av bandet så den dagen använde de just den färgen på drev.

JohnA
5/8/08, 1:19 AM
#4

Förutom en något lägre bensinförbrukning skulle en överväxel skona motor från onödigt slitage på landsvägen.

Jag har orenoverad otrimmad B20 med vändkant och något lägre komp i en cylinder. Jag brukar marscha bilen i 75 Km/h på motorvägen med stadskörning i ändorna och då ligger förbrukningen på ca 13l/100km. En REJÄL överväxel vore onekligen trevligt men den enda lösning som får plats utan att flytta kylaren är den som skeptikerna skrattar åt… (en dag kanske vi får veta vems det sista skrattet blir ;-)

Däcken på min 903:a är åtminstone 5% mindre än originalen så det varvar rejält. Gissningsvis omkring 4000 i 75 knyck. Mätaren visar mer än 15% för mycket men GPS-navigatorn borde vara exakt som hastighetsmätare.

Valp 903 har en annan fördelningslåda än 202 och dessutom annan utväxling i axlarna. Men har 202 högre utväxling även på lågväxeln? Jag är mycket nöjd med 903:ans låga lågväxel och skulle inte vilja ändra på denna.

eile
5/8/08, 10:03 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

fattar inte varför ni är så rädda att flytta kylaren. orginal sitter den ju helt idiotiskt med helt vansinga fästen på 202 tar det nästan timmar att få väck den.  ta väck skiten in med kapen bort med alla fästen sen löds det dit en plåtvinkel med ett skruvhål som övre fäste och i bilen svetsas fast en bult.

se bilden . kylaren flyttas sen fram så den ändå tätar uten div plåter mm

När kylaren i framtiden behöver lossas och återdemonteras lyftes den bara upphängs på bulten.  som nedere fäste sätts ett bandjärn längst botten och fästes på rambenen enklast med fastsvetsade bult.   då har ni ett kyl som lätt demonteras och även ger även plats för att byggas på. 

ang 5 växlat så behöver ingående axel skiftas på 5 väx lådan eller så behåller man den finsplinsade och byter lamelcentrum.

är man inte kunning med svetsen så istället för att bygga om bakre fästet för att passa 5 vxl så kapar man av bakstycket på en 4 vxlad blir som en adapter ca 1,5 cm tjock denna passar i bulthålen på 5vxlade lådans bakkant och så klart o bakre orginalfästet. sen är det bara att antingen tilverka ett övergångsdrev av 5 vxlade joken eller bara svarva ner denna och svetsa den i fd lådans drev.  växel mekanismen behöver filas upp så även golvet i bilen för det sista växelsteget.

5 blir samma skillnad som mellan 3 och 4 dvs plus 18% överväxling.  

 Min med turbodieseln drar bra på 5an redan från 60kmt

Jag har för att få plats med 5 vxlat+adapter till kopplingskåpan, samt den större dieseln endast behövt flytta kylet något framåt jag har behållit allt bakåt med fästen i orginalskick.

5 vxlade lådor ligger på återvinningar mm har senaste månderna sett ett flertal slängda dessa lådor hade inbygda svagheter och ingångslagret brukar vara skuret därför slängs lådorna istället för att åtgärda konstuktionsmissen.

202 bronsbussade drev passar för övrigt mot 5 väx lådans bottenstock och då slipper man nållagerlagrade drev.

Rookien
5/10/08, 11:13 PM
#6

Får man fråga JohnA vilken lösning som skeptikerna skrattar åt?

Annons:
Rookien
5/10/08, 11:24 PM
#7

eile, i svar #1 skrev du att du hade skrivit en artikel om dieselmotor. Hur hittar jag den?

eile
5/11/08, 12:13 AM
#8

lite finns på dieselmotor tråden och där fanns tidigare en länk till ett lite tillskojat repotage skrivet åt en motortidning som aldrig blev tryckt, såg nu att filen är borta men kan du ta emot lite över 3 mb på din mejl så kan jag mejla den, även en hel del bygg foton finns scannade.

 min adress är eile.claesson@bredband.net

JohnA
5/12/08, 2:32 PM
#9

Rookien: MC-kedja på fördelningslådan mellan kraftuttaget och handbromstrumman. Det kritiska är troligen inte dragkraften kontra bilens vikt (gott och väl inom marginalerna på ettans växel) utan kedjehastigheten som hamnar högre än på en mycket snabb MC. Kåpa med oljebad är troligen enda sättet att få smörjmedlet att hålla sig kvar. Av utrymmesskäl borde handbromstrumman kunna ersättas med skivbroms från t.ex. bakhjulet från Saab 9000.

Än så länge ligger konceptet i bakhuvudet och gnager. Om MC-kedja över huvud taget håller gäller det sedan att ordna ett säkert länkage som blockerar fördelningslådans H/L-funktion i friläge medan kraftuttaget är ikopplat. Sammankopplingen mellan H/L och 2x4/4x4 måste också ändras.

OM idén funkar i praktiken blir det onekligen ett mycket smidigt sätt att få precis vilken utväxling man vill, dock med den uppenbara nackdelen att även ettans växel "åker med" så att bilen kan bli tungstartad. Denna överväxel är knappast något man lägger i som en femte växel när fordonet rullar i landsvägsfart. Problemet med höjda ettan kan endast kringgås genom att man växlar över till kedjan när man fått rull på bilen och det borde inte vara svårare än att gå från L till H medan bilen rullar, d.v.s. man växlar en osynkad låda.

JohnA
5/21/08, 3:11 PM
#10

En kompis med Jeep CJ5 berättade att han har "samma fördelningslåda som valpen" men med en överväxel i kraftuttaget. Kompisen sade något om planetväxel och vips så insåg jag det enkelt geniala. -Man bara ersätter fördelningslådans igående drev på första växellådan mot en tillsats med ett slags dubbeldrev och planetväxelhus i kraftuttagets hål och sedan är det klart! Inga sladdrande kedjor i oljeslungande vansinnesfart!

Jag frågade nyss Altyco om denna överväxel och fick till svar att jeepens f-låda visserligen bygger på samma ritningar för växelhuset men att den i övrigt är en helt egen konstruktion. Den fiffiga planetöverväxeln passar alltså inte för fem öre till 903:ans f-låda. Nu snurrar kugghjulen i mina tankar. Svarva kan jag men att slipa härdade axlar för nållager går bortom mina resurser…

eile
5/22/08, 11:22 AM
#11

borde inte  den 5 vxl volvo låda jag åker med pasa till sv valpen.

passaning framåt ska ju inte vara några problem 202 b20 och b18 är ju samma och i bakkant så istället för den adaptervxlådsfäste jag gjorde så kan man bulta dit en m45 bakant bara den sista cm för att få rätt fästöron

JohnA
5/22/08, 2:22 PM
#12

Får förstås inte samma fina högväxel som på 202, men på en 903 är allt välkommet! Hur ser M45:an ut på utgående axeln? I 903 sitter M40 men jag är osäker på om dess utgående axel är samma som på personbilarna. Där sitter nämnligen fördelningslådans (och kraftuttagets) ingående drev skjutet över en kort splinsad axel.

Att sätta i M45 känns som den oslagbart enklaste åtgärden och efter mitt försök att köra på de något större originaldäcken insåg jag att motorn inte orkar med så väldigt mycket högre utväxling. Som bilen är nu med 7% mindre hjul är den riktigt pigg kring 400rpm (=75km/h) men den blev märkbart slöare med de större hjulen. En allt för hög överväxel kanske rent av skulle öka motorslitaget med tanke på att lågt motorvarv också ger lägre oljetryck, och det på en hårt belastad motor. (nuvarande höga varv är knappast heller nyttigt…)

Att flytta fram motorfästena borde vara en baggis och bilen borde inte bli så väldigt mycket tyngre i nosen. Avgassystem och gaslänkage behöver säkert också ses över. Slutligen är det kylaren som ska fram en bit och där har jag redan funderat på att flytta den LÅNGT fram. Problemet är att lufttunneln smalnar av strax framför kylarens originalplats samtidigt som utrymmet är fullt av en del "bråte". (på 202 borde det vara ännu värre med tanke på dess dubbla bromsservon)

Ska kolla bland skrotet hos grannen, tror han har en B21 med växellåda som legat under bar himmel i flera år.

JohnA
5/22/08, 4:18 PM
#13

Rättelse: Jag skrev att det är M40 i 903, men på lådans bakgavel sitter en skylt där det står M42. Eftersom skylten sitter på montageflänsen för fördelningslådan antar jag att det är själva flänsen och locket med skiftaxeln som är den stora skillnaden.

Jag snabbkollade på grannens skrot. B21/23 med femväxlad låda väldigt lik M40/42 men med ett tillsatshus om ca 12cm längd. Återstår nu att se om utgående axeln är likadan men även om så är fallet gäller det också att få fast flänsen till fördelningslådan. Den andra uppenbara skillnaden är att växlingsaxeln sitter i toppen på M42:ans lock medan den går ut i bakkant av femmans extralåda på grannens skrot.

Vad finns egentligen för varianter på volvos "äkta" femväxlade? (d.v.s. inte de elektriska överväxlarna som tar hur mycket plats som helst)

Jag ska kanske läsa Eiles beskrivningar en gång till…

Annons:
JohnA
5/22/08, 5:40 PM
#14

Så, nu har jag läst på det jag hittade samt tittat närmare på grannens växellåda. Det ser ut att vara en M47 då den liknar Eiles. Växellänkaget hamnar rakt in i fördelningslådan men jag antar att det går att göra samma trick som Eile och fräsa ett uttag i mellanflänsen till FD-lådan och svetsa på en 90-graders vinkel direkt på skiftaxeln så den kommer uppåt och sedan förlänga 903:ans länkage bakåt med ca 15cm.

M47:ans utgående axel är tätad med en stor packbox omkring hela kardanflänsen och inte bara kring axeln. Hur splinsen ser ut vet jag inte då jag inte lyckats få bort kardanflänsen. Ska dela på reservdelsbilens M42:a från FD-lådan och se hur där ser ut. Tänkt om man kunde få ha sådan tur att FD-lådans ingående drev passar direkt på M47:ans utgående axel!

Vad är det för skillnad på M46 och M47?

(men hoppsan, tråden handlar ju om 202 och inte 903…)

eile
5/22/08, 10:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

det går att bara svarva ner joken något och sen svetsa den i ingående drevet eller göra ett nytt drev av joken

se bilden för hur det ska se ut detta är till fd51 låda även en extra hylsa gamla hastighetsmätardrevet är med på bilden denna avsvarvad blir nya tätningen mellan lådorna

hela bygg beskrivningen fanns tidigare på forumet. som en del i artiklen pudel till pittbull

JohnA
5/22/08, 10:24 PM
#16

Det ser nog lite annorlunda ut på 903 men jag ska ta en ordentlig titt på prylarna för nu känner jag mig ordentligt peppad. Men kylaren kan jag inte flytta fram så mycket som behövs för att få plats med både originalfläkt och den långa växellådan. Ser faktiskt ut som att kylaren inte alls går att flytta.

Men hur funkar det att svetsa i ett drev? Går inte härdningen ur väldigt lätt och är det inte stor risk att det slår sig? -Behövs inte mycket böjning för att kuggspelet ska bli fel.

eile
5/22/08, 10:35 PM
#17

kylaren går att fytta, org fläck överflödigt detta är välavhandlat tidigare??

jag har ju en mycket längre motor och ändå plats.

lossa locket till kraftutaget på din fd låda så förstår du varför det går bra att svesta,   men visst bäst är att göra ett drev.

JohnA
5/25/08, 7:41 PM
#18

Vad är det för växellåda i 202 egentligen? Vad är M45 för låda? Har 202 samma lådlock som 903 med växelstången kopplad till en vårta på locket eller går den som standard in i bakgaveln genom mellanflänsen?

eile
5/25/08, 11:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

4 vxl ser ut så här

eile
5/25/08, 11:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

5 växlat så här

Annons:
JohnA
5/26/08, 12:51 PM
#21

Åååååå, naturligtvis! Den femväxlade är ju en "fyra" med tillsats. Eile, jag antar att den femväxlade på din andra bild är M47. Men är den övre en M45 eller M40? Den ser ut som M40 (egentligen M42) som sitter i 903 med undantag för locket där M42 har skiftaxeln.

Ska omedelbums gå ut på gården och dela lådorna från reservdelsbilen för att se om mellanflänsen kan tas upp för M47:ans skiftaxel i bakkanten.

EDIT: Såg nu att Rookien skrivit M46 och inte M45 och i så fall undrar jag över skillnaden mellan M46 och M47. (vilka andra M4# som finns har jag noll koll på)

EDIT 2: Nu är lådorna isär! F-lådans primärdrev är betydligt grövre än jag uppfattat via verkstadshandboken. Tyvärr är det flisor slagna ur två av kuggarna. Tjockleken på mellanflänsen man med lite tur räcka för M47:ans skiftaxel. Eventuellt kan det gå att lägga på en distansskiva men det hänger helt och hållet på splines och yoke.

Som du skrev Eile, jag förstår nu att det kan gå att svetsa drevet direkt på yoken! Gäller "bara" att få det där med stödlager och centrering att fungera. Får se om jag orkar ro iland projektet.

eile
5/26/08, 3:01 PM
#22

jag har nog förrvirrat en del och gett fel M nummer men hus som helst gör lättast så här mejla mig din adress och jag mejlar över beskrivning hur man gör på enklast sett även en bunt bilder finns.

ang centring skiftaxel mm så är det lättlöst när du läst på förstår du varför

min adress är eile.claesson@bredband.net

JohnA
5/26/08, 3:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Så här ser det ut när F-lådan plockats bort från huvudlådan (M42). Observera att det handlar om "trådkapning" och 903-valp.

JohnA
5/26/08, 3:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Här är en närbild på F-lådans skadade primärdrev. -Hur illa är det? Jag har aldrig kört reservdelsbilen så jag vet inte hur mycket det låter men snyggt är det inte.

Upp till toppen
Annons: