Annons:
Etikettövrigt-valprelaterat
Läst 5208 ggr
Rookien
5/17/08, 12:03 AM

Valpen har kommit hem!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Efter en biltur på 4 timmar, pauser och felkörning inräknat så var vi framme i Kristianstad. Där stod den lilla Pärlan och väntade på mig. Ok, inga bromsar, men vi körde ut den från räddningstjänstens inhägnade område och började fundera. Min "mekaniker" tar sig en titt på problemet.

Annons:
Rookien
5/17/08, 12:05 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Dom hade tagit isär servot och det kunde vi inte få ihop igen med dom prylar vi hade med oss. Hur sätter man ihop halvorna igen? Kan man ta någon slags slangklämma?

Rookien
5/17/08, 12:06 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Vi åkte iväg till en Mekonomenbutik i närheten där dom fick tillverka ett bypass rör till oss och sedan hade vi åtminstone lite bromsverkan och då var Husse såhär nöjd!

Rookien
5/17/08, 12:08 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Valpen rastas.

OBS! Bilderna ljuger lite, såhär blank och röd och fin är den inte i verkligheten. 

Sitter framhjulen åt fel håll? Pilarna i mitten sitter inte åt samma håll som på bakhjulen.

eile
5/17/08, 1:07 AM
#4

servona är av orginaltypen på 202 fanns ett servicemedelade om att dessa skulle bytas men oftas gjordes det inte.

lösa bandet användas för att sätta ihop halvorna.

där stången löper in i ventilhuset sitter en packning stor som en 50 öring  byt denna så läcker inte oljan ut till membransidan.

skulle du utav misstag ha sönder ett membran så går gummit det att laga med vanlig laglapp och sulition.

Rookien
5/17/08, 10:29 AM
#5

Det dumma är att dom har kapat av bandet med vinkelslip, så jag får försöka hitta något annat tror jag.

eile
5/17/08, 4:35 PM
#6

det går att sätta ihop ändå.  men vill du förenkla leta bland små transportbilar vissa har ett litet servo stucket upp under panelen detta kan sättas i 202 och då rensar du även bort orginla huvudcylindern.  för övrigt kan du rensa friskt i bromsystemet men det ser du när du kryper under och hittar alla rör som löper in under tanken.

ang formflex var ute och hämtade lite mer bitar.

det finns mycket 10 mm 3 jumborullar med 2 meters bredd ca 25 varv i varje med diameter 75 cm tror det bilir 50 meter dvs ca 300 kvadrat meter 10 mm sen fanns bara 9 ark stora akrk 20 mm.   men till maskinkåpor mm där man vill ha 30 -40 mm då fanns 3-4 rullar och dessa hade bredd på 1m.

ska du göra din 202 super tyst så går det åt 2 ark 200 mm till att sätta mellan innertak och plåten sen ett ark till övrigt mororkåpan mm.  gör ett klipp handla allt som finns ge ett bud. 

202 går att få lika tyst som som en vanlig 740 volvo.

Annons:
Rookien
5/18/08, 10:22 AM
#7

Återigen tack för erbjudandet, men jag kommer inte att bli någon storkonsument av isoleringsmaterial.

Nu när jag har fått hem bilen och har kunnat titta på lösningar och fundera lite så har idéerna ändrats lite. Den har en extra mellanvägg där dom fällbara sätena sitter, alltså dom sitter i färdriktningen. Därför tror jag att jag lägger ner det med 745 baksäte tillsvidare. Jag kommer antagligen att lägga skumisoleringsmatta där bak sedan en masonitskiva och till slut en gummimatta. Fram vet jag inte riktigt, kanske skumisolering där också, men frågan är om den kommer att tryckas ihop med tiden när man går på den.

Ska lägga in några bilder till.

Rookien
5/18/08, 10:59 AM
#8

Nu har jag gjort ett litet fotoalbum på min sida!

Fler bilder kommer nät jag har fixat lite med bilen, men nu får jag nog återgå till husbygge ett tag. Ska bara täta lite bulthål på valpen så att det inte rostar eller kommer in vatten.

eile
5/18/08, 11:13 AM
#9

Du blir nog nöjd men det går att få tystare 10mm markisoleringskummmatta har jag på min inglasade balkong och det funkar bra att lägga matta och gå på. samma är tänkt under mattorna i bak i campern. Men skumisolering i tak och väggar??    gamla takisoleringen till hytt delen är inte slängd än, pröjsa bussgodset dvs en hundring och du har det dagen efter.

Gamla camper som jag svetsade 1991 var formflexisolerad när jag sen svetsade om den för något år sen så trodde jag formflexlagret var bort tog istället frigolit vilket jag idag ångrar visst klarar det av att hålla värmen borta men bullrigt blir det.

Och bland de smidiga sätten att limma frigolit så det inte skaver gnäller är ju med t40 dvs underedsskydd.  

Ångrar man sig så går fäster inget på plåten efter t40 varit där.

tog bort frigoliten från takluckan igår och det blev någon timmes onödigt jobbmed att få rent ny grund för att sen limma ett färdig klätt stycke isolering.   Samma blir det för hela dörren till campern där åker nog frigoliten väck men i övrigt får det vara kvar.  Så tänk efter före!!

 Ska du behålla mellanväggen? annars ha öppet där och sätt fällstolarna på tvärbalken den som löper över motorkåpan.

eile
5/18/08, 10:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Kul att du fått hem bilen vad tyckte du om körställningen??

dinglande ben framåtlutad och nackspärr pga av låg sikthöjd??

202 stolar kan bli bra bort med alla fästen mm under dem bocka till två rörbitar som bananer och använd detta för att sätta ihop rygg och sits.

sitsen sätts två bult i bakkant och en med längre gänga i framkant så man kan justera höjd och lutning sen bultas de direkt i golvet .  gör otroligt på körställningen sen märkliga nackstöden skippa dessa spra en bit mellan vägg och klä den istället.

 202 solar är sen lätta att klä om så här såg min första förarmiljö ut sennare blev det jeanstyg i stolarna.

Rookien
5/18/08, 11:11 PM
#11

Ja du känner helt klart till 202:an väl!

Det som stör mest är kanske att man får lyfta benet så att knät slår i hakan när man ska bromsa. Och visst är det något galet med nackstöden och sikthöjden. Funderade på om man skulle bock om järnet som nackstöden sitter i. 

Har fått bort all skrot som räddningstjänsten hade satt fast i den och provisoriskt tätat alla hål med silikon. Hade först tänkt svetsa igen hålen, men det blir nog rejält med rostskydd, glasfiberspackel på insidan och vanlig plastic padding på utsidan istället.

Har en idé om omlackering någon gång, en ljusblå färg som var vanlig på 240 -83-84 nertill, tak och stolpar i någon slags ljusbeige eller bruten vit ton. Fast det är bara på idéstadiet än så länge.

I morgon ska den med till jobbet för att visas upp. Mina arbetskamrater börjar nog bli lite trötta på mig för jag har i stort sett bara snackat om valpar sedan slutet på februari.

eile
5/19/08, 12:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

valp är väl en svensk bil du har en 202 ungrare eller lapplander.

slå på lapplander några tyskar har åkt samma rutt jag brukade göra och lagt upp en heldel kul bilder

Jag trycker nog upp egna decaler och döper om min modell Volvo Sahara eller Safari

silcon??? är förebjudet i bilar bara ställer till använd istället limma täta från wurth 

kasa loss stolarna från skenan sätt dig direkt på hjulhuset ta sen loss dyna bara någon skruv sätt dig nu i den direkt på hjulhuset sen sätter du aldrig dit stolarna på orginal fästena, jag lovar!!!

samma baby bleu som jag hade på första ökenbilen du såg väl mejlet med skuren låda innan egypten gränsen.

Min var tidigare lackad med svensk vimpel runt bilen bra när vi skulle ha sponsor pengar och delar för resor men nu har den bara vit botten fält mm är inte ut tänkta än men något litet kommer der att bli.

Vad ska du ha ungraren till?

Min ska åter bli lekstuga för ungarna du vet väl att volvo haft en branstol som passar med enkel modifiering som extra stol i på motorkåpan på bilden är ovandelen visserligen avsågad, dessa stolar passar både framåt och bakåtriktade.

Rookien
5/19/08, 12:45 AM
#13

Jo det är sant, jag vet att detta är en fuskvalp.

Skulle nog kunna vara den färgen du hade på bilen med skuren låda. Hade en 244 -84 för 7-8 år sen med den kulören, ganska behaglig tycker jag. Och silikonet är som sagt bara en tillfällig lösning. 

Vad jag ska ha den till? Det undrar min fru med! Hämta barnen i skolan och dagis, korta picknick utflykter, blir den tyst nog kan det bli någon semester tur till värmland. Dit vi ska i så fall är det 25 mil.

Om vi pressade ordentligt när vi tog hem den kom vi upp i ca 100km/h, toppnoteringen i kraftig nerförsbacke var 118km/h enligt GPS och det stämde väldigt väl med hastighetsmätaren. Däremot är det frågan hur långt den har gått i verkligheten för räkneverket har lagt av.

Annons:
Svedis
5/19/08, 1:10 AM
#14

Däcken sitter "rätt" , enligt kunniga har man framdäcken så för bästa rens i terrängen.

eile
5/19/08, 9:03 AM
#15

fixa några däck med landsvägegenskaper så du kan ha högre lufttryck då blir dett tystare mer lättstyrt och mindre soppaförbrukning och bättre topphastighet. michelinare går att rega till lämpligt mönster. har tidigare haft rullmönster med drivtaggar i sidorna men nu mönster liknade vanliga dubbfria vinterdäck. michelinstommar får regas flera gånger, hör med regfirmorna.

25 mil i 202 inga problem har sträckat över 100 några gånger på resor, hemfärder tex 2,5  dagar pireus nere vid ahten till värnamo.

Svedis
5/19/08, 1:22 PM
#16

!! Körde du i 100 knutar utan servo med 202:an??  Måste vara lång stoppsträcka??

Rookien
5/19/08, 7:08 PM
#17

Jag tycker inte heller att 25 mil är något som helst problem, men jag måste få ner bullret innan jag tar med mig familjen i den. 

Svedis: 

Jovisst, men på motorväg funkar det!

Rookien
5/19/08, 9:45 PM
#18

Rätt eller fel, vände däcken idag och den blev mycket trevligare i styrningen. Tidigare fick man vara beredd på att parera div. kast hela tiden, men nu går den rakt.

Har hört att skroten i Fjärås, några mil från mig ska ha gott om däck. Ska kolla om dom har några som är bra eller som går att regga om.

Dom som sitter på nu heter Goodyear Studded Suregrip tillverkade i Sverige.

eile
5/24/08, 11:13 PM
#19

trodde nästan du ångrat dig.

 http://www.blocket.se/vi/16288066.htm?ca=17_s

men det är väl bara en från samma kull.

Rookien
5/25/08, 10:38 AM
#20

Såg den annonsen också och undrar om inte den är i ännu bättre skick. Just nu tampas jag med lite elfel, för tillfället går bara vänster strålkastare. Dessutom tror jag att hastighetsmätaren har blivit utbytt på min, den som sitter i nu fungerar inte räkneverket på. Ska försöka räkna ut när det slutade fungera med hjälp av service anteckningar och besiktningsprotokoll. Den har i alla fall gått mer än 1415 mil!

Annons:
eile
5/25/08, 1:09 PM
#21

du verkar ju ha orginalfelen. el är delad på hö och vä så det är bara säkring eller kabelsko glapp. h mätaren lossa vajern obs vid mätaren inte vid fd lådan för då får du problem.

stoppa in något annat och vrid baklänges så lossar nog skräpet som ligger i räknekuggarna.

Rookien
5/25/08, 3:21 PM
#22

Elfelet avhjälpt, kabeln var av i kabelskon och låg och glappade.

Upp till toppen
Annons: