Annons:
Etikettövrigt-valprelaterat
Läst 4917 ggr
Rookien
5/29/08, 12:36 AM

Rensning och isolering påbörjad

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har tagit bort all frigolit och perforerad masonit.

Växellådskåpan isolerad med 2cm skumplast på insidan likadant med motorluckan. Motorrummett ska få ett lager ny underedsmassa och sedan en 2 eller 3cm skumgummimatta som kommer att hållas kvar med genomgående skruv och mutter och stora rostfria brickor.

Taket ska få 2cm skumgummimatta utan folie och kläs med ljusgrått fleesetyg.

Nedre delen av sidorna ska kläs in med tygförsedda och stoppade masonitskivor kanske fleese där också eller om jag hittar något annat snyggt tyg.

Hardtopen är ett litet dilemma, där finns väl ingen isolering? Frågan är om man ska fylla ut med fogskum?

Plåten under rutorna på hardtopen är borttagen, har inte bestämt om den ska tillbaka eller kläs med tygförsedd masonit. Den böjda plåten ovanför rutorna ska återanvändas.

Annons:
eile
5/29/08, 9:52 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

mitt gamla innertak ligger kvar bara trycka dit sen klä med vad du vill betydligt enklare än att börja limma skumplast.

varför underedsmassa i motorkåpan?  låt det gamla sitta kvar kontaktlimma på ett extra lager men sätt även dit ett lager på insidan av motorrummet. 

ska du ändå lägga tid på att göra ett inredningsjobb så handla riktigt material fleece i en bil det finns nästan överallt riktigt material tror t.om biteama har klädselmaterial. själv kör jag med volvo orginal handlat på 25 meters rullar.

 Camperns innertak färdigt sidorna ner till rutorna ska kläs innerrammar till rutor gjorda och målningen håller på att torka sen blir det ekskivor från rutor och neråt fått tag på 3 mm i hela stycken. 

I takluckan blir en färdigklädd formflexbit dit tryckt.

ska du inte ha orginalklädseln från hyttens golv och runt spakarna så vill jag gärna bli vid den eftersom jag vill behålla lite orginallook.

Rookien
6/16/08, 9:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Ett litet steg för människan, men ett stort steg för Rookien. 2 lager masonit på plats och jag har börjat med gummimattan.

Men vad är det för kablar som hänger ner?

Jo ingen bil utan stereo så klart, kablarna till vänster är högtalarkablar och dom på golvet är matning till  slutstegen! Det blir 4 hötalare och en subwoofer.

JohnA
6/17/08, 2:42 PM
#3

Fleece som du Rookien nämnde tidigare tycks ha en bra yta för att absorbera luftburet buller. Jag lindade några varv runt en kartongbit, tryckte upp det löst på B-stolpen intill örat och konstaterade att det plösligt var en mycket trevligare plats för vänster öra.

Men hur limmar man fleece så det sitter bra? Eftersom materialet är så fluffigt borde det suga ruskigt mycket lim med risk att det kladdar igenom, alternativt att man stryker limmet på underlaget och sedan inte får fast fleecen ordentligt?

eile
6/17/08, 6:54 PM
#4

Rookien, ska du först ljudisolera och sen koppla in massa oljud?  

Snygg matta vad kostar den bredd samt var kan den handlas.

ang golvmassonit så finns det väl på byggställena en träfiberplatta som är mjuk och gåvänlig.

klätt klart bakre överskåpet så bara resten av bygget kvar, tidigare mellanvägg tog ner och vips kändes bilen rymmligare men en ny vägg åker nog ändå upp.

Rookien
6/17/08, 7:53 PM
#5

JohnA, jag limmade med Bostik Vägg och golvlim. Det är vattenbaserat,  jag strök på det med miniroller och sedan strök jag fast tyget med en vanlig oanvänd torr roller. Inget kladd genom tyget. Men det limmet var hyfsat dyrt, det går säkert med liknande billigare lim. Jag limmade på skumgummit och strök fast tyget direkt, tyget suger nog inte så mycket, men det gör skumgummi Skrattande

Eile, mattan är köpt i Göteborg på ett ställe som heter RIMA, men det är en förkortning som jag inte har lyckats hitta på nätet. Ska kolla upp namnet bättre. Priset tror jag var 300kr/m2, bredd 150cm.

Rookien
6/17/08, 8:03 PM
#6

Hoppas den här länken fungerar: RIMA

Annons:
eile
6/17/08, 8:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

var bara nyfiken blir nog balkongmatta på golvet i min har ju även en del lastfack i golvet så en matta döljer lastlukorna lättare.  så har blev klädskåpet färdigt

eile
6/17/08, 8:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

luckorna är fjäderbelastade både för låsning och öppning.

Rookien
6/17/08, 9:57 PM
#9

Det blir verkligen snyggt.

Själv har jag stresslimmat gummimatta och risken är att det blir lite snett, men hoppas det går bra. Så går det när man får order om att klippa gräsmattan när man egentligen vill göra annat.

eile
6/17/08, 10:06 PM
#10

påbörjar nog mellanväggen imorgon på mina 2 barnlediga timmar. har ju ingen gräsmatta att klippa pga av lägenhetsboende men ej heller garage utan lånar parkering vart efter jag behöver men jag har ju ståhöjd så man kan stå inne i skåpet och jobba.

Rookien
6/17/08, 11:15 PM
#11

Apropå att koppla in oljud så den mest ljudutrustade bilen jag har haft var en PV544 med 3 slutsteg. Ett slutsteg till 2st 6x9" ett till 4 diskanter och ett till 2st 12" basar. Då blev det skapligt med oljud. Så mycket oljud att det hände att jag inte fick igång bilen dagen efter jag hade kört omkring, generatorn räckte inte till helt enkelt.

I en tidigare 544 med 6 volt system satte jag in en extra 12v generator.

Basarna satte jag bakom ryggstödet i baksätet, men jag fick såga ut lite extra i plåten för att dom skulle få plats.

2 av slutstegen satt under baksätet vilket senare visade sig vara en dålig idé, när bilen blev stående en längre tid och det började läcka in runt bakrutan så blev utrymmet under baksätet som en liten bassäng. Resten kan ni räkna ut själva. Ledsen

eile
6/18/08, 7:05 PM
#12

lyssnar bara på p1 och inte på musik så orginal volvo radion med kortvåg duger bra för mig, men jag skulle mycket gärna komma över några små klothögtalare vill ha ett par extra i campern, tror det är blaupunkt de som ska sitta i hytten ovanför bältena just i öronhöjd.

ett tips på högtalarplacering i 202 hytten stoppade mittpanelen vid värme elementet är en mycket bra högtalarlåda tror min hade orginalmonterade högtalare där.

Rookien
6/18/08, 7:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Jag har inte kommit på något bra ställe för högtalare, men jag tror jag bygger några små lådor och fäster i lastgallret bakom framsätena. En låda åt varje håll för varje kanal.

En liten bit till på väg och på bilden syns även det grå fleecetyget och dom snygga (hmm?) innerbelysningarna från Biltema. Fram ska jag försöka få dit originallampan igen.

Annons:
JohnA
6/18/08, 9:02 PM
#14

Tjusigt innertak! En sak att se upp med är golvet! Min valp hade samma sorts gummimatta till för ett par timmar sedan. Det var nog först efter något halvårs ägande jag insåg att någon tidigare ägare lagt ner ett seriöst arbete på att lägga in formplywood ovanpå den räfflade plåten och de tunna träribborna som utgör originalgolv. Mellan plyfan och gummimattan låg ett lager ljuddämpande lumpfilt. Ljuddämpningen tror jag var marginell. Snarare var det så att plywoodskivorna rasslade en del och gummimattans hårda blanka yta reflekterade oljudet från resten av karossen.

Det som jag vill varna för är att gummimattor kan stänga in fukt och med tanke på att dörrlisterna ofta inte är ens i närheten av täta på våra gamla skakburkar är det lätt hänt att regnvatten sipprar in. Formplyfan och lumpfilten var allt ifrån mysigt fuktig till direkt plaskvåg och det luktade möghög om alltihop. Miljön var tydligen trevlig nog för att en massa små svartmyror skulle traska omkring under den upplyfta plywooden… -Landets mest välberesta myrbo? Min annars relativt rostfria bil är inte så fräsch i golvet som jag hade hoppats men än är det inga direkta hål.

eile
6/18/08, 11:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

samma grå nyans som jag hade i första camper som byggdes  1991 fick tag på scanias innertak tyg handlade  200 meter direkt från fabrik och sålde sen vidare med hyffsad vinst till andra byggare, kul material ett plastskickt med feesaktigt material helt tät och lätt limmat sträckte till och med upp sig något när man använde kontaktlim. men denna gång blir det volvos tyger vill få fram känslan att volvo skulle kunna ha gjort bilen.

ett tips ang bilden de 3 sittdynorna på vadera sida med plyfa limmat som botten läggs ut vid bäddning och ger bäddmått 155x200, bordet läggs ner i ett spår och bildar underlag att hålla dynorna på plats.  3 dynor ger en sitt höjd som ger en bordshöjd på ca 90 cm dvs samma som köksdelen vilket gör matbordet som avlastningsbord vid matlagning, golvhöjningen var här en 200 liters extra tank men blir nu istället lastfack för campingmöbler, mitt golv är sänkt på några ställen och där blir det även lastfack.

eile
6/19/08, 10:21 AM
#16

Rookien, läste igenom tråden igen och så att du tänkte sätta masonit på väggarna, har satt eksvepta mdf skivor på väggarna dvs samma dåliga kvalite som masonit, hade jag inte redan handlat skivorna hade jag gått ner till närmsta svetsfirma och handlat 1-1,5 mm aluplåt och sen klätt det med vanlig golvmatta, alu plåten sälj ju per kilo så priset blir nog lägre än masoniten och golvmata 3-4 mm dämpar ljud bra och är nästan outslitligt påväggar och framför allt inte repkänsligt.

Mina dörsidor i hytten är aluplåt troligen blir camperns dörr aluplåt, och hade jag inte handlat material till 2-3 uppsättningar camperväggar hade dessa också blivit aluplåt.

Rookien
6/19/08, 3:26 PM
#17

Jag undrar vad eile jobbar med egentligen? Vem köper t.ex. 200 meter tyg bara sådär? Inte jag åtminstone.

Aluplåt låter visserligen mycket bättre än masonit, men nu har jag fått 3 skivor masonit så jag får nog använda dom tillsvidare. Dom ska ju skruvas fast så om man blir missnöjd är det lätt att byta ut senare.

JohnA, jag har också tänkt på det där med vatten och det oroar mig faktiskt en del. Jag har målat golvet 2 ggr med "Metallgrund och täck", den hette väl "Plomb" tidigare. Och det har läckt in i skarven mellan förarhytt och HT skåpet, alltså vid bakre dörrarnas gångjärn. Där har jag täppt för med ett par bitar eltejp så länge. Igår upptäckte jag också att det läcker in vid bakdörren någonstans. Ska hitta den läckan också så att jag kan täta och låta det torka upp innan jag limmar fast gummimattan permanent. Sedan ska tejp bytas ut mot Sikaflex.

Men nu blir det midsommaruppehåll i arbetet och fortsättning följer nästa vecka. Hoppas på mer sol så att det torkar upp fort för jag har inget garage att ställa bilen i.

Trevlig midsommar!

eile
6/19/08, 5:05 PM
#18

svaret är pensionär med små barn,  ang kvantiteter så handlar jag när tillfälle ges, när volvo tyget såldes ut köpte jag först en stor rulle nere från göteborg och sen köptes ytterligare en stor rulle som såldes direkt till vidare till vår lokala merca verkstad eftersom det var samma tyg som satt i några ut av deras skåp och tyget via mig var billigare än deras inköp, lade bara på dubbla priset så allt material till min bil blev således gratis. 

gjorde samma med tidigare scania tyget. 

När jag tidigare handlade med formflex då rörde de sig om ett lastbilslass varje gång.

ang sikaflex mm använd bilprodukter limma täta är bättre dög det att limma fast hela tak i bilproduktionen så duger det bra till en valp.

Det är ju inte så mycket golv ljud i så i min får det räcka med balkongmatta den andas ju, tidigare låg ett tunt formflexlager och på detta en heltäckningsmatta, inget mögel fukt eller skadedjur under de åren 1991-2004 som bilen användes.

kanske blir det till att åka 202 tidigare än beräknat vardagsbilen kom ikläm bakom en lastbil idag och blir troligen inlöst.

Rookien
6/19/08, 5:18 PM
#19

Tur i oturen att den blev klämd? Vad vet jag. Det var ju samma sak som hände mig som gjorde att jag började leta annan bil. Sökte på blocket - Volvo maxpris 10.000, det var vad jag fick för Ecorten av försäkringsbolaget. Hade det inte funnits en 202:a till salu för det priset hade jag nog inte fått upp ögonen för den utan kört omkring i en tråkig 240.

Och nej - en 202:a för 10.000 går knappt att använda som reservdelsbil. 

Nu bär det snart av till föräldrarnas sommarstuga i värmland så nu blir det inget skrivande/läsande här på några dagar.

JohnA
6/19/08, 5:56 PM
#20

Jag kan rapportera att det inte blev någon större skillnad i ljudnivå sedan jag rev ut de illaluktande plywoodskivorna med de sura lumpmattorna under gummimattan. Enda egentliga skillnaden är att mina slitna knutkors hörs lite tydligare genom golvet.

Gör man ett bra jobb med att dämpa både plåtresonanser och reflekterat ljud i tak, dörrar och väggar tror jag golvet knappt behöver åtgärdas. Ska man ha gummimatta eller annat tätt material på golvet tror jag det är klokt att göra det enkelt att lyfta på för inspektion och vädring. Fukt kryper alltid in från endera hållet…

Annons:
eile
6/19/08, 8:55 PM
#21

När nytt golv svetsades i min så lät jag några större bitar bli bultade i svetsade profilrör så om man vill tex fixa till tankamatur eller byta hastighetsmätar vajer, fixa hängda magnetventiler så lossar man enkelt några bultade plåtar från insidan av campern

Rookien
6/28/08, 11:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Såhär blir panelerna på sidorna längst ner. Panelerna på HT sidorna blir på annat sätt. Har ingen klar plan för dom ännu.

Fleece på baksidan för att inte få vibrationer mellan plåt och masonit. Gummimatta på framsidan.

Rookien
6/28/08, 11:30 PM
#23

PS! Upptäckte att jag på sätt och vis blev lurad när jag köpte gummimattan. Betalade ca 300 kr/m2. Såg samma matta på Mekonomen senare för 335kr/1.5m2

eile
6/28/08, 11:33 PM
#24

ser ju bra ut.

mitt skåp börjar oxå  bli klart snart dags att börja med kökbiten och att göra skåpet bäddbart.

eile
7/21/08, 12:03 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

hängde dit köket bara för att kolla hur de kommer att se ut.

köket är ej helt färdigt lite lister ska till, byggt av enkel ramstomme sen plyfa med ekhörnlister som bildar ramar och i ramarna skjuts eklaminat in så om några skador eller fula repor blir lossar man bara och skjuter in ett nytt eklaminat. samma funktion även på lådförstyckena. mot väggen under köket blir detr en p6'a och på golvet under köket en kylbox.  tidigare i förra campern satt där en vattentank samt bensinvärmare.

Rookien
7/21/08, 12:10 AM
#26

Snitsigt bygge, min blir ju mer som personbil. Tempot har gått ner lite för mig dels p.g.a. semester, men också för att jag fick "skurgummeknä" när jag höll på en hel dag med att krypa runt inne i valpen. Det är två veckor sedan och jag kan fortfarande inte stå på knä m.m. ordentligt ännu. Lite surt för jag hade hoppats att kunna åka till värmland med den på tisdag, det blir inte av för den är för bullrig att ta med sig familjen i ännu.

Var nog förresten i eiletrakter häromdan - var på High Chaparral i torsdags.

eile
7/21/08, 2:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Synd du inte hörde av dig, gamla hyttakets färdiga isolerinskivor har inte hamnat i kontianer än.  Var på HC  under söndagen  ligger ju bara ett stenkast från där min  ungrare står.  Kanske blir det besiktning efter månadsskiftet onödigt att lägga dyr dieselskatt i onödan.  när köket är klart är det bara höjningen av bakre golvet samt att göra den bäddbar höjningen kommer innebära ett rejält extra fack för campingstolar mm.  Överskåpet som går över hela hyttaket för bäddmadrass och sängkläder blev klätt med eklaminat skåpet är stort nog att tjänstgöra som extra säng för barn.  Bilderna ljuger en del blixtljuset gör att det kortluddiga volvotyget ser ut som långhårigt teddy men det är samma som på 850 och v70 dörrsidor och bagage.

Annons:
Upp till toppen
Annons: