Annons:
Etikettövrigt-valprelaterat
Läst 1644 ggr
Rookien
2008-05-12 18:51

Omregningsproblem

Kollade med bilprovningen idag om att registrera om min C202 till personbil och sätta in fast baksäte. Det skulle gå bra om man kan få Volvo att lämna intyg på att den klarar personbilskraven.

Vad är det för krav den ska klara? Bilbälten? Det har jag givetvis tänkt att sätta i och hur ska man få Volvo att lämna ett sådant intyg för en bilmodell som aldrig (?) har varit registrerad som personbil?

Tillsvidare kommer jag att göra som jag hade tänkt och köra ändå!

Annons:
eile
2008-05-13 00:40
#1

varför personbil?? 202 är ju godkänd med dispanser som lastbil för personbefodran dvs 1+6 pers inte som vanliga lastbilar 1+1.

bilbälteskrav finns ej på lastbilar om det ej finns monterade.

har du fått hem bilen nu?

Rookien
2008-05-13 19:34
#2

Nej bilen är inte hemma ännu, hoppas det blir på fredag.

Problemet med dispensen för lastbil är att sätena måste vara fällbara och jag vill inte åka omkring med familjen utan bälten. Sedan var det något med att lastutrymmet måste vara en viss längd, kommer inte ihåg vad han sade. Han pratade om 2.3m och 1.7m, jag minns inte vad som var vad. Men jag snackade med en kompis igår som jag ska få ett 745 baksäte av, det är ju faktiskt fällbart så det kanske kan bli godkänt och sedan sätter jag in ett par rejäla 4-kant rör som jag fäster bältena i.

eile
2008-05-14 00:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

sätten kan vara fastmonterade men löstag bara sidomonterade eller bakvända är bältesfria även in nyare bilar.

sätt två uppfällbara dynor på hjulhusen vilket troligen finns orginalfdästen kvar för och och besiktiga dessa uppfällda är det en lastbil nerfällda en lastbil för personbefodran. sen när du är hemma bultar du dit dina bältade stolar.

 Jag har börjat på min blev ett nytt innertak idag först ny ett lager formflex sen volvo 960 tyg.

sen ska det listas lite och campern ska få nya innerväggar och tak velar mellan bok eller ek båda matchar 960 tyget bra.  på gplvet blir det balkongmatta grå.

Upp till toppen
Annons: