Annons:
Etikettreparation-renovering
Läst 4001 ggr
gusten
4/10/08, 3:27 PM

Nödvändigt med oljekylare?

Hej! Två frågor:

Oljekylaren som finns med på bilder i verkstadshandböckerna till 903 bilarna visar en oljekylare som sitter på höger sida där oljefiltet sitter monterat utanpå. Kanske en knasig fråga men måste det finnas en oljekylare eller är det bara en extra säkerhetsåtgärd? Tidigare har jag sett oljefiltret monterat direkt på motorblocket.

Det finns ju en massa olika sorts förgasare. Jag har en förgasare, Zenith-Stromberg från en B18 och undrar om den passar på en B20? Vet inte vilken modell det är på B20. Tack på förhand! /Gusten

Annons:
JohnA
4/10/08, 9:00 PM
#1

Ja hur vanlig är oljekylaren egentligen? Min 903:a från -67 hade originalmotor och var väldigt lite ändrad men oljekylare har jag inte sett några spår utav. Min reservdelsbil ska kanske inte räknas in i statistiken då den hade B20 (som nu sitter i bruksbilen) och inte heller där fanns oljekylare. Jag har faktiskt aldrig sett oljekylaren på riktigt men jag är heller inget volvofreak.

Stromberg från B20 kräver grenrör från B20 och då har man förgasaren snett uppåt mot motorrumsväggen vid högra framsätet. Avståndet mellan förgasare och vägg är då bara några cm. Möjligen kan man tillverka en egen adapter för luftfiltret men att göra en tvär 90-gradersböj före förgasaren är nog ingen höjdare för luftflödet. Om man är osentimental och har en skruttbil kan man sätta vinkelslipen i motorrumsväggen, sprätta upp plåten och skarva i en plåtremsa med svetsen så man får bättre utrymme för en mjukare rörböj.

Man måste också stuka om stötstången som vrider förgasarspjället men detta torde vara en enkel operation. Om det sedan blir hållbart vågar jag inte lova något om då vinklarna blir lite konstiga.

Slutligen blir det till att bygga ett nytt avgasrör mellan grenröret och ljuddämparen eftersom B20-grenröret har dubbelrör och B18 har enkelrör.

EDIT: Hoppsan, jag läste fel i frågan men låter mitt inlägg stå kvar, i hopp om att det är till glädje för någon annan.

gusten
4/11/08, 12:46 AM
#2

Hej! Tack för ditt svar i alla fall. Jag fick tillfälle och se B20:n idag så jag kom på själv att skifta grenröret. Vill inte skära i min kära 903:a, så det blir skifte av grenrör i stället. Jag såg f ö att det inte satt någon oljekylare på min B20 utan ett oljefilter direkt på. Ha de gott! /Gusten

Beau
4/11/08, 5:18 AM
#3

Det finns oljekylare till B18/B20 men det är mycket sällsynt. Tror att Bandvagn 202 har det. Annars vet jag ingen.       Svar på din andra fråga är att du behöver inte skaffa en oljekylare.

Loysan
4/11/08, 11:27 AM
#4

Jag ser ofta att det säljs just oljekylare till B18 och B20.

På TRADERA finner vi här en http://www.tradera.com/Oljekyl_till_B18_B20-auktion-62331524

Kanske en sådan kan ersätta en lite sämre kylare, eller en kylare utan dukt som diskuterades i annan tråd. Dock, oljekylaren kyls ju i sin tur av vattnet…. Fler slangar i bilen är ju oxo fler felmöjligheter.

eile
4/11/08, 6:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Du ska inte ha en oljekyl som kyles av vattnet, kylet tar du från vilken turbo bil som helst eller som jag gör från kylanläggning på metervara adaptern som sätts mellan filter och block fanns som extra tillbehör till tubosatserna.

har en liggande kvar som inte används.

gusten
4/12/08, 10:17 PM
#6

Tack för alla svar. Var ute och meckade idag och stötte på patrull. Målet är att sänka ner motor + växellådor sammankopplade.

  1. Hur lossa på hastighetswiren där den fäster i fördelningslådan? Den sitter ju lite trångt tycker jag och är svår att nå med verktyg.
  2. Min bil är en 903B med en vinsch. Hur fasen och var lossar jag wiren till reglaget på bästa ställe?
  3. Ska även lossa wiren till handbromsen. Samma fråga som i punkt 2.

Tack på förhand! /Gusten

Annons:
valp
4/12/08, 10:31 PM
#7

Hej

På min 202 så fick jag ta den handbroms trumman för att ta den handbromsvajern. När jag hade tagit den den så fanns det 6 skruv, tog man den dom så fick man bort hela klumpen som hastighetsmätarn sitter i. Länken kanske kan hjälpa.

http://hem.bredband.net/thomat/index.htm

gusten
4/12/08, 11:09 PM
#8

@ valp

Tack för länken. Jag får skylla på att det började bli mörkt och att jag hade en massa skit i ögonen efter att ha legat under bilen. Ska ta en dust till imorgon. Ha de! /Gusten

eile
4/13/08, 10:03 AM
#9

på terrängbil net såg jag en bild på ett enkelt specialverktyg , tror det var för sv valpens mätardrev

ake64
4/13/08, 7:59 PM
#10

Jag gissar att det är den här länken du menar eile. http://www.terrangbil.net/_forum/forum_posts.asp?TID=2745&PN=1

Den handlar om C3-serien men det kanske är samma verktyg till 903:an. Nån som vet?

Upp till toppen
Annons: