Annons:
Etikettreparation-renovering
Läst 6542 ggr
sarrow
4/27/08, 11:02 PM

Lossa Bromstrumma?

Kan man andvända sig av en trearmad avdragare som ej går att justera för att få loss bromstrumman?

Annons:
AndersEriksson
4/28/08, 1:03 AM
#1

Ja visst om den har precis rätt mått annars behöver du en justerbar. Något annat svar kan man ju inte ge på en sådan fråga. Nej men allvarligt talat så kan jag rekommendera Biltemas bromstrummeavdragare, dock får man borra nya hål i den men det är inte svårt då det inte behöver vara någon tokprecision. /Anders

sarrow
4/28/08, 10:58 PM
ake64
4/28/08, 11:55 PM
Calle
4/29/08, 12:11 AM
#4

Mina bromstrummor har jag aldrig behövt avdragare för att få av. Det har räckt med hammare.

Har du nån äldre typ med navet integrerat i trumman?

Bromstrumavdragaren (Biltema 19-1139) har jag också använt för att dra av navet. Tillsammans med acetylengas har det funkat.

sarrow
4/29/08, 8:56 AM
#5

Det är en -67 L3314, http://hem.bredband.net/thomat/7%20bromsar/7%20bromsar.htm Så här ser det ut om det är till nån hjälp.

Calle
4/29/08, 9:32 AM
#6

Då har du samma utseende på grejerna som jag, trumman är inte integrerad i navet.

Det är bara att knacka runt om på trumman för att få av den. Om den sitter väldigt hårt kan du pröva lite gas. När du sätter tillbaka trumman så smörj med lite kopparpasta mot navet så den inte kärvar.

Lycka till med mekandet.

Annons:
AndersEriksson
4/29/08, 7:33 PM
#7

Jo precis den som "ake64" länkade till menade jag, tog för givet att det rörde sig om en baktrumma av den tidiga typen med integrerat nav typ PV/Amazon. Men har du "lösa" trummor så ska det räcka med en hammare. Det underlättar ju också om man kan vrida justeringarna så backarna kommer så långt från trumman som möjligt, om det inte är helt ihoprostat förstås…Lycka till! /A.E

eile
4/29/08, 11:02 PM
#8

på 202 finns gängade hål bara skruva in en skruv och trumman trycks loss. Saknar sv valpen denna praktiska lösning så borra eget hål och dra några gängor.

Svedis
4/30/08, 1:12 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Då ser det ut så här, gängade hål kl 5 och kl 11.

Calle
4/30/08, 11:29 AM
#10

Sarrow, det är väl du som skrivit på Terrängbil.net också.

Bilden där visar att du har integrerat nav i bromstrumman. Då får du dra av trumman med verktyg, det går inte att knacka.

sarrow
4/30/08, 10:23 PM
#11

Tack calle. Blir att köpa avdragaren på biltema då =) Nåt annnat man ska tänka på?

Upp till toppen
Annons: