Annons:
Etikettteknik
Läst 3823 ggr
Knirken1
2008-03-23 12:56

Däckstryck/sidolutning

I manualer till terrängfordonen står vanligen ett rekomenderat däckstryck som kan tyckas ganska lågt. Tex för Raptgbil-9033:an (Volvo L3315). Trycket ska väl vara en lämplig kompromiss, men mest avpassat för terräng /dvs däcken ska "smeta ut" över hala stenpartier & även funka mot slipprigt "jordaktigt" underlag osv.

- Första funderingen jag har är vilket tryck som är bäst vid längre körningspass på torr assfalt, för tex en rel lätt lastad raptgbil/9033. Hårdare än manualen säger bör det säkerligen vara. Men vilket är lämpligast för bäst "utplattning/utjämning" mot assfalten om man nu tänker på optimalt fördelat slitage över däckens yta. (Brukar själv bara kolla på däckens sidoutbuktning och uppskattar "okay/ inte okay"!)

Sidolutningsförmåga påverkas säkerligen &:så delvis av däcktryck. Ett lågt trycksatt däck bör väl lättare kunna få däcken att vikas innåt ("florpa" sidledes) riktning in "under# fordonet sett i däckens nedre gummis rörelseriktning. Hur mycket lutning kan man ju alltid provaFundersam!!!.

(( Se tex skisserna i senaste Klassiker-tidningen, hur "gamla" personbils-Skodans däck (motorn bak/pendelaxlar) viker sig in under fordonet. Trafikmagasinets Krister Glenning testar Förvånad!!  ))

På tal om det. Vet någon "här" om det finns det något bra (visuellt) fakta blad där lutning till strax innan "vippa över åt sidan" visas med i tex grader lutning i förhållande till markplanet. Tex för Raptgbil-903, flakvalp, tgb11 med hel "kupé" bakåt. Hoj/Kn1

Annons:
Pontus77
2008-03-23 23:32
#1

http://www.c303.de/c303-calc/e-tilt-c303.php

Ovanstående länk gäller för TGB11, de resterande bilmodellerna kan jag tyvvärr inte hjälpa dig med.

MVH Pontus

JohnA
2008-03-24 13:31
#2

Ja det där med valpvältning är vi nog många som oroligt undrar över, både sidledes och framlänges… På en träff i höstas när jag frågade om saken fick jag svaret att det tyvärr sällan är någon som vågar prova gränserna just för att så många av oss tror att 903:an är lättvält. Samtidigt som jag blir svettig av att köra snett ner i ett litet dike minns jag en bild jag sett (här i forumet tror jag) på en skåpvalp nerför en brant sandslänt i ett grustag och det såg verkligen extremt ut.

Skit att jag behövde plocka motor och framaxel av min reservdelsbil för den var tänkt att provtippas till våren med grannens traktor.

Kränga däck i sidolutning har jag gjort med min dåvarande Lada Niva. 205-16 -däck och ca 0.6 bar slanglöst var inte så lyckat. Även en plötslig belastningsökning vinkelrätt mot hjulaxeln kan "ploffa" av de slanglösa om trycket är lågt. I fortsättningen körde jag med 0,8 +slang och hade inga mer däckkrängningar. Nivan har ju mindre däck, mjukade fjädring och lägre vikt än valparna, vad nu det kan innebära.

preusvarg
2008-03-25 21:31
#3

finns ju sätt att komma runt problemet med att kränga däck. jag kör med däckslås. och 05-03 i skogen slanglöst och ca 2 kg på gatan. visserligen inte orginal däcken men ett på som liknar dom i höjd.

Knirken1
2008-03-26 00:56
#4

Tack Pontus77 för tilt-"programmet" till tgb11:an. Beräknar alltså "tiltpunkten" när man lagt in tyngdpunktshöjd & föreslagit en vinkel…eller!? Men hur skjutton vet man exakt tyngdpunktshöjd? Var sitter den (höjd i cm) som original med enbart förare? (+ en passagerare på högersätet tex?).

- Finns det ingen dataprogrammeringskunnig som ev skulle kunna få till något liknande för C202/903-valparna? Kul + extra uppskattat om någon "hugad" kunde få till något sådant också. Tgb11 programmet är nog ganska användbart som det är även på C202/903, i och för sig, kanske. (Båda är höga & smala) & samma "konstuktör/-sgäng" på Volvo.

- Ja! Det var synd att Du inte fick till det där "tiltprovet" med traktorn i "hålla emot/beredskap"-grejen. Slang i däcken bör väl vara en fördel ev i problematiken/minimering av trubbel. Niva ser ju "i sin konstruktion" ut att vara både lägre & bredare än en standard "903/C202-valp" (dvs ha längre till tiltning).

- Preusvarg! Hur funkar det där med däckslås? Är det ungefär som på en trial-mc eller liknande? På min 250-OSSA-trial satt däckslås (& såg ut+satt som ventilerna ungefär). Vad menar Du med 05-03? Precis 2 kg (eller aningen lite+) är det jag också väljer för vägbruk på raptgbilen/903:an. Ser rel "okay" ut då map däcksidorna & känns bra på assfaltsvägen. /Kn1

JohnA
2008-03-26 11:37
#5

Nivan kan nog vara bland de stadigaste standardbilarna då den är relativt låg, lätt och bred. Jag har fått rutinerade offroaders med häftiga "monsterbilar" att krampaktigt trampa i golvet och dra i hantagsstroppen när jag kört så det lutat ordentligt med Nivan. Den låga karossen tar heller inte så mycket plats i sidled när bilen är uppe och vinglar kring balanspunkten på två hjul. Med nivan har jag flera gånger kört sidledes nerför branta slänter där träden fått utgöra stöd mot takkanten för att inte tippa! Cool Fanns inte en slät plåtyta på den bilen när det till sist var färdigåkt. Fantastisk liten bil men dess brister tog ändå överhanden. Kan inte jämföras med valpen som är en mycket mer kompromisslös terrängbil. Som SUV är nivan oslagbar!

VALP3314
2008-03-28 21:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

 Hm rullade med min valp i måndags men det var ordentligt brant och vid inbromsning på tre hjul la den sej på sida ja en buckla som nu är utknackad ca 1 liter bensin läkte ut så det var inte så farligt. tog mej ca 5 min att få den upp på 3 hjul igen då stog den

Annons:
Knirken1
2008-03-29 03:23
#7

Det var en bra bild, VALP3314 !! Den tackar vi för. Eller hur? Du har hel plåtkupé bakåt på den väl !? Rimligtvis vickar sådan tidigare än flakvalp, med det tyngre plåttaket & allt. Bilden visar ju på en "ganska" rejäl lutning, och då med avlastat "upprätnings-rep". Det måste väl nästan vara "på vippen"Förvånad, att den inte vippar på sida igen där på fotot ! En flakvalp bör nästan kunna klara ändå mera vinkel om man betänker "mass-centrum-skillnaden"!!

- JohnA. Vilka brister tänker Du på ang Nivan? Själv valde jag mellan just Niva och/eller Valp. Att det blev Valp har för min del mest att göra med "stuket" på valp. Tycker designen är brutalt häftig och tuff + roligare med charmigt "välritade" proportioner. Utstrålar robusthet mera än Nivan också kanske.

VALP3314
2008-03-29 11:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Ja Nä det är en flakare jag har, men men dåliga fram fjädrar så den neg väll till när jag bromsade.

Har nya blad fjäderpacket liggandes som skall på så blir den lite stabilare

Har knackat ut buklan nu med en stor släggan lite fin puts med en Hammare och mot håll så blir det bra

Knirken1
2008-03-29 13:05
#9

Jag har ingen gradskiva att mäta vinklar i ° (Alt:knapp+ tryck 248 blir °) med, men nog är det minst ca 45°:rs lutning på din "flakvalp" där på "terrängslingan". Otäck sten aldeles framför/hitom. Missade Du den eller, var det den som tog emot där ovanför dörren? " Åkte du så där snett för att "testa" gränserna, eller bytte Du CD-skiva eller nått?! Skrikandesdoff!!  Du ser ut att ha bra "rikningsgrejor", eller vad det är för stång/stag!?

( - Min "hel.kajuta-skåpvalp" har vält åt vänster någongång i världhistorien. Kanske i militärlivet där i Strängnäs. Den har ett tydligt "minnesmärke"/rejäl bula, i takkanten ovanför vänster "mitt"dörren. Ser tufft ut, och gör "maskinen" mera "kultur"-betonad. Som ett brev där frimärket har fått sin stämpel. Dvs mera komplett. Även vänster "framstolpe" framför dörren är något inbucklad halvvägs upp till framrutan. Kanske någon sten fanns "i rätt läge" där fram, då vid  tak.inbucklings äventyret. )  /Kn1

VALP3314
2008-03-29 13:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Jag höll på att spela in film  med körning på gränsen mestadels hela tiden, skall klippa i hop en liten till film till min samling med allt från körning i väldigt djup snö, vinschningar, fort körning på smala isiga skogsvägar, ( drifting på is ) samt en hel del terräng körning. (Kommer på min You tube sida så småning om)

Var på väg att stanna för att flytta kameravinkeln, hade jag bara kört på så skulle jag klarat mej, (har kollat i dag) så det var inbromsningen i det lutet som fick valpen att välta, jag har bakhjulet en bra bit från marken när jag kör över den knölen och när man står på 3 hjul är man ju nära gränsen och en inbromsning visade sej ju inte vara lämplig just då.

Har en bild på vart bakhjulet är när jag fått ner det en bit där står den stabilt, var nog en decimiter eller mer  till innan jag flyttade baken åt vänster för att få ner det lite, och den stog på tre hjul utan att hållas ändå.

Nä det var inte stenen som buklade till den utan en stubbe överväxt med mossa och att det var tjäle kvar under

Knirken1
2008-03-29 20:07
#11

- Hoppas filmningen går bra. man får väl avvakta & se vad som dyker upp där på "you tube".

- Är det Du/Ni (eller?) som bla åker över de där knösarna/gruskullarna (ganska snäll körning, men kul ändå) och lite andra ställen (i you tube)? Just de snuttarna hör absolut till det bättre med "Valp-filmsnuttar". I en del filmsnuttar händer det ju annars nästan ingenting på annars+ väldigt korta.

( Unimogen som välter över krönet är rätt kul + lärorik map att svänga snett neråt över diken i utförsbacke!! ) 

Finns även en bra "grej" där en kapell-903..valp (fräscht kamomålad) envist försöker komma uppför en slirig/snöig skogsbacke. Efter några försök så går det bra & avslutas med en lätt vänstersväng där uppe på knösen. Den filmningen är också kul.

Intressant bild, även den i #10 här ovan. Det bänder & vrider ganska bra i bladfjäderbuntarna. Skulle man försöka göra detsamma med fjäderpaketen sittande i ett skruvstäd & böja med en tång fick man nog ta i ganska duktigt. Handlar nog om rörtång med lååångt skaft i så fall, om det ens går alls. Bra gjort av fästena i fordonet att hålla i/emot så pass som de måste kunna. Vilka bryt/böj-krafter!! /Kn1

VALP3314
2008-03-29 22:17
#12

Ja jag har en film från skotercrossbanan här i närheten bland annat, gör mina filmer under namnet  hassehansenvalp3314 på you tube men på grund av virus i burken och havererad kamera så har det inte blivit någon film på ett tag så jag har en del matrial att klippa till nu som skall ut sen, kör med ny kamera nu så det kommer bli bättre kvalitet på fotot i filmerna hädan efter

JohnA
2008-03-29 22:35
#13

Skönt att se en bild med kritisk lutning, synd bara att jag själv har plåtskåp men bilden visar ändå med lut än jag vågat föreställa mig. Mina däck breddar ca 6cm utåt på vardera sidan och det borde också bidra med en hel del stabilitet när det lutar. Eftersom min bil är mitt enda åkdon vill jag inte gärna köra allt för nära gränserna.

På tal om att bromsa i lutning på tre hjul så får jag associationer till de trehjuliga fordonen från engelska Reliant (t.ex. Robin och Rialto) och Piaggios lilla flakfordon Ape. -Tror inte det är så lyckat att svänga och bromsa samtidigt med sådana och det finns nog en anledning till att trehjulsdrivna terrängversioner inte sett dagens ljus…

Knirken frågade om nivabrister. På min bil hände det mesta och allmänt för ryska bilar är att kvaliteten är ojämn och de märkligaste fel kan uppstå medan andra delar håller förbaskat fint. Värst med min bil var att motor, fördelningslåda och hjulaxlar gav upp, dock inte på samma gång. T.ex. lossnade "sprinten" som håller smådreven i centraldiffen plötsligt på motorvägen med en smäll och ett snigelspår under bilen som följd… Inre änden på ena främre drivaxeln sprack och bakaxelröret verkade vara av klen dimmension (krökt). Ett tydligen vanligt problem är kärvande bromsok. 

Det finns förresten ett Niva-forum här på iFokus!

Annons:
Upp till toppen
Annons: