Annons:
Etikettteknik
Läst 5602 ggr
JohnA
2/29/08, 3:41 PM

B18 - Hur fungerar vevhusventilationen?

Jag blir förbryllad över vevhusventilationen på min original B18. På oljelocket sitter en slang över till luftrenaren och detta liknar vad jag sett på andra motorfabrikat, d.v.s. en slang från någon del av ventilkåpan som går över till luftrenaren. Men vad har den röda plåtburken på blockets vänstra sida för funktion? Från denna går en slang upp till insugsröret med en T-anslutning till bromsservot. På reservdelsbilens B20 sitter samma plåtburk med slang till insugsröret medan oljelocket saknar slanganslutningen till luftfiltret.

Jag misstänker att den röta plåtburken på blockets sida inte kan vara vidöppen mellan insugsrör och vevhus eftersom det skulle ge massor av tjuvluft efter förgasaren. Varför finns slangen mellan oljelock och luftrenare på min B18 men inte på reservdelsbilens B20?

Annons:
danneape
2/29/08, 4:34 PM
#1

Den röda burken innehåller ett filter,, även kallat flamdämpare,

dessa sitter även på b21-b230 men är då i plast, tror detta filter ska se till att inte olja kommer med upp till insuget,,

det kan även bli tätt så gör gärna rent detta i bensin eller liknande,, filtret är av metallfibrer typ stålull,

Varför det blev nedflyttat vet jag dock inte,,

//Danne

Knirken1
3/1/08, 11:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Så här beskrivs funktionen för vevhusventilationen i en Ford V4 motor. Kan inte vara så olikt andra nästan samtida Otto/kolvmotor-fyrtaktare, typ B18. B18 är visserligen en äldre konstruktion men ändå, eller?! Se bifogade filen.

Hagglund
3/13/08, 12:00 AM
#3

En länk till en beskrivning av vevhusventilationen på B18 & B20, tyvärr endast på den slutna varianten.

http://www.volvop1800club.se/artiklar/vevhusventilation/vevhusventilation.htm

Upp till toppen
Annons: