Annons:
Etikettreparation-renovering
Läst 5461 ggr
JohnA
1/28/08, 11:53 PM

903: Skuret hjullager, byta framaxel

Imorgon (tis. 29/1) ska jag försöka byta framaxel på min 3314 i vild panik. Jag har donatorbil på gården men frågan är hur svår proceduren är och hur jag går mest rationellt tillväga? Det jag hoppats kunna göra är att flytta över axeln komplett med bladfjädrar och kardan för minsta möjliga skruvande. Vad jag förstått måste man ändå lossa fjäderhänkena i ena änden för att få axeln fri. Valpen är min enda körbara bruksbil och grabben ska till förskolan så det är bråttom att meka… Snabba mekartips mottages tacksamt!

Sista tiden har min valp Fiona ett par gånger i månaden tagit små skutt åt vänster till ett mer eller mindre ljudligt brak. De flesta gångerna har jag lagt på minnet att det varit blåsigt. Teorin jag inte trott på till 100% var att kastvindar fått bilen att svaja och att min plötsliga motstyrning fått bladfjädrarna att knaka.

Idag hände det igen, och det så pass rejält att jag höll på att göra i byxan av knaket när bilen ryckte till på motorvägen i 80 knyck… Väl framme vid destinationen konstaterade jag varmgång i vänster framhjulslager. Färden hem gick i 30 knutar på småvägarna.

Att byta hjullager är säkert enklare än att byta hela axeln men eftersom jag haft andra missljud och vibrationer vill jag byta rubbet inklusive kardanen.

Annons:
JohnA
1/29/08, 12:29 PM
#1

Urrk, ser jobbigt ut att byta hela axeln, särskilt som en hjulbult på donatoraxeln snurrar runt på insidan… Det får istället bli quick-n-dirty genom att byta lagerfläns men hur får man loss den? En kompis sade att man behöver en specialhylsa av jätteformat.

Hjullagret måste bytas fort för jag är strandsatt på bonnlandet!

Calle
1/29/08, 2:02 PM
#2

För att lossa och dra åt hjullagermuttern så ska du ha en 2 3/16" -hylsa (ca 55,5 mm). Den finns inte på Jula eller Biltema, du får kolla på nån bra järnhandel eller liknande.

Kolla i manualen hur du byter lager:

http://tessier.diinoweb.com/files/903/

Lager hittar du billigast på:

http://www.l3314.com

Svedis
1/29/08, 2:14 PM
#3

Du lär inte hitta 55 mm nyckel, utan får gör en egen. Det kräver en med ganska smalt gods. Jag knackade upp min med huggmejsel. Se till att du böjt ut alla flärpar på låsbrickan mellan de 2 muttrarna ( låsbricka mellan muttrarna som låser/flärpar båda). Sedan är det ganska lätt. Se till att du har koll på alla detaljerna vid återmontage.

sök även en gammal tråd " hjälp, C 202 som är hemma" sök på framlager

JohnA
1/29/08, 2:30 PM
#4

Jag lyckades få loss jättemuttrarna på donatorbilen och där hade man sedan tidigare använt huggmejselmetoden i sådan grad att hylsa inte varit att tänka på. Hjullagren ser fina ut men naturligtvis lyckades jag tappa ena lagret i gruset… 

Nu ska jag inspektera skadorna på bruksbilen och med tanke på att det nypt så hårt bilen ryckt åt vänster med ett brak några gånger så misstänker jag att axelröret såväl som hjulnavet är ganska nötta av lagerringarnas slirande.

Slutliga lösningen ser ut att ändå bli byte av hela framaxeln men att jag då flyttar över det friska navet från bruksbilen till donatoraxeln eftersom det ena donatornavet är kass i en hjulbult (snurrar runt).

Svedis
1/29/08, 4:20 PM
#5

vad är det som är kasst?? Är det axeln eller hjulbulten som är kasst?

eile
1/29/08, 5:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

en sån kanske

Annons:
Svedis
1/29/08, 6:14 PM
#7

En sån skönhet!

JohnA
1/29/08, 8:29 PM
#8

På bruksbilen var inre hjullagret (v.f.) skuret, på donatorbilen satt hjulbulten löst och roterade i navets fläns. Jag har nu flyttat över donatorbilens lager till bruksbilens nav och ska strax ut på provtur. Hjulaxeln var förvånansvärt lite skadad av lagerskärningen men inre lagrets innerring hade bränt fast i spindeln så att jag måste skära upp ringen med vinkelslip och sedan putsa med smärgelduk. Packboxen är stenhård och tätar inte och lagren är inte i nyskick så jag ser denna reparation som en panikåtgärd som ska följas upp med byte till renoverad framaxel i sommar.

När sonen är stoppad i säng ska jag ut på en provtur och kolla att det inte är något uppenbart generalknas innan morgondagens skolskjutsande på 4x4mil. Håll tummarna, på torsdag ska jag ut på längre resa.

Calle
1/29/08, 8:56 PM
#9

Svedis, visst finns hylsor att köpa. De är visserligen dyra men de finns. Sen måste man svarva av den lite så att man får in den i hålet.

Det är svårt att veta hur mycket man drar åt om man inte har en hylsa att dra med. Slår man med dorn och hammare så sdeformerar man muttern och man vet inte hur mycket åtdragningsmomentet blir.

svanis
1/29/08, 9:19 PM
#10

Altyco har en pressad hylsa med svetsat handtag inte dyr.Flört

Jag har en sån liggande i valpens verktygs låda.

Svedis
1/29/08, 9:28 PM
#11

Helt rätt. Men jag stod på en ö och svarva en hylsa fanns inte på listan.. Lite glapp är ok för mig. Fick efterdra efter lite körning, men en hylsa är absolut att föredra.

JohnA
1/29/08, 9:53 PM
#12

Svanis, minns du vad hylsan kostade? Som jag förstått hjullagerkonstruktionen så avgörs spelet med shimsbrickor så att muttrarna dras till ett givet moment. På de flesta andra bilar jag mekat bestäms spelet av navmutterns åtdragning. Eftersom det finns en stukbricka/låsbricka och mina shims verkade vara för tunna så justerade jag så att det fanns ett nätt och jämnt kännbart glapp i lagret, knackade på den andra muttern med en skruvmejsel. Slutligen knackade jag till låsbrickan i rätt läge. Borde åtminstone inte bli sämre än det var innan…

JohnA
1/30/08, 12:11 AM
#13

Hjullagret funkade fint första svängen i byn så imorgon börjar allvaret. Dessvärre tycks en liten klick lagerfett ha hamnat i bromstrumman för det drar snett när jag bromsar. I mörkret tänkte jag inte på att lagerringarna legat en stund i bromstrumman… Hoppas det nöts bort på färden, annars får det bli rengöring imorgon.

Annons:
svanis
1/30/08, 12:42 AM
#14

Nu har jag kollat fakturan!

JA692V Hylsa Hjullager Valp 200:-

Beau
1/30/08, 3:37 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Jag har bytt lager i framaxeln i höstas. Fick inte bort glappet i hjulet. Tog då på rekommendation från flera håll bort distanshylsan som sitter mellan lagrena och drog ihop. Fungerar perfekt. Jag använde en 56 mm hylsa som jag svarvade ner något. Lite glapp var den, men mycket bättre än huggmejsel.

JohnA
1/30/08, 1:22 PM
#16

Klart prisvärt! Med huggmejselmetoden är det inte bara okontrollerad kraft utan också risk för metallflisor… Hjulet har både suttit kvar och snurrat som det ska idag under förmiddagens nästan tio mil så imorgon blir det långkörning. Eftersom packboxen var stenhård och glapp får det bli någon mer seriös insats till sommaren.

Bilen blev faktiskt något tystare när den rullar fritt i hög fart. Svårt att höra hjullagrens första klagosång i det allmäna larmet… Framaxelns skorrande ljud vid 4x4 är kvar och frågan är om axeln blivit utsatt för någon form av misshandel som även förklarar hjullagerskärningen. Sneddragningen vid bromsning har minskat något så jag kör vidare.

Svedis
1/30/08, 2:39 PM
#17

Glappen i lagret mäts med någon 40 år gammal metod ( man vred och mätte i bromssköldens framkant  mot det andra hjulet. Justering görs med mellanbrickor mot distansröret och yttre lagret. Glapp ca 0,1 mm kanske. Så Beau, om inga brickor kvar, så kanske du ska slipa röret?

Upp till toppen
Annons: