Annons:
Etikettteknik
Läst 3598 ggr
hyttebacken
2008-02-17 21:05

Ta med LUFORN in?

Har till slut fått tag på "orginalstereon" till min valp. Mt 920 24V. Komplett med alla delar inkl antenn, högtalare och fästen samt instruktionsböcker och monteringsanvisningar ala IKEA :) Allt ouppackad ur försvaret mobförråd. Funkar gör den oxå! Diverse toner och prat på olika språk strömmar ur den silverfärgade kakburken på mittkonsolen. (Han som sålde den har 4 st till om nån är intresserad)

Nu till min fråga: Bör man ta ur radion och förvara den inne i rumstemperatur när man inte använder för att förlänga dess livlängd. Den består ju av gamla elekronrör och annan 50-tals teknik. Eller mår den bätre av att sitta i bilen där den står i en carport. Tänkte att det kanske gör mer skada än nytta att en kall radio kommer in i varmluft och får kondens på sig osv.

Nån som har några tips eller tankar…

MVH
Fredrik

Annons:
mcdoc
2008-02-17 21:43
#1

Grattis till stereon!
De två omständigheter du skall se upp med är fukt och frost. I de gamla apparaterna finns många öppna kontakter som kan få beläggningar och vissa komponenter (elektrolytkondensatorer) är frostkänsliga. Min slutsats är att du får mindre problem med förvaring inom hus.

///opj

hyttebacken
2008-02-18 15:02
#2

Ok. Vad menar du med frost? Menar du att elektrolytkondensatorer kan gå sönder pga att de befinner sig i några minusgrader eller menar du rimfrost (iskristaller). Ifall de är känsliga för minusgrader hur löste man det då man var ute på övningar om vintern och hade radion monterad?

Tack för svaret.

Mvh Fredrik

hfb608
2008-02-18 19:05
#3

jag vill också ha orginalstereo, var köpte du den.

vill ha, vill ha, vill ha!!!

Seglarn
2008-02-18 23:56
#4

Du ska tveklöst förvara den inomhus. I mobförråden låg dessa apparater i spec avfuktat utrymme. En komplett Luforutrustning och en i övrigt original Valp ska du vara försiktig med.

mcdoc
2008-02-19 00:18
#5

#2: Med frost menar jag många minusgrader. Möjigt att det står på komponenterna eller i manualen vad de tål.

///opj

Loysan
2008-02-19 09:20
#6

Detta är en bilradio avsedd för långvåg och mellanvåg. Du kan höra långvågstationer och flygfyrar.

En massa flygfyrar finns i frekvensområdet c:a 300 - 500 kHz, De sänder Morsetelegrafi som är tonmoduelrad. Långsam så en icke telgrafist kan räkna långa och korta. Lufor var ett system som sände liknande signaler, och var ett flygvarningsystem. I det här området finns även D-GPS sändare, de sänder korektionsdata till GPS så att norgannheten kaqn komma ner i några dm.

I området 190 - 300 kHz finns rundradiostationer som hörs i Europa. Motala långvåg är stängd för många år sedan och sände på 189 kHz den hördes i hela sverige.

På 252 kHz finns Radio Atlantic på Irland som kan vara en trevlig underhållare. Men den hörs bäst när det är mörkt.

Din radio täcker även mellnvåg 570 - 1600 kHz, du finner Radio Sweden på 1179 kHz, om du nu kan hitta detr på skalan. För övrigt är mellnvågen nuemra tråkig, bara en massa tråkiga Europeriska stationer. På 1494 kHZ finns Moskva, sänder ibland på Svenska, ifall du vill höra venska färska braskande news från vårt stora grannland. Den som lysnar på 1611 kHz, dvs på gränsen av skalan kan höra hur Påven sänder på svenkska från Vatikanradion….

Vad gäller radion så är mitt förslag att du öppnar den och ser hur den ser ut, rostig oxiderad, eller blanka fina lödningar. Damma ur den, blås, eller tvätta med T-Sprit. Ta ur eleketronrören och tvätta dem i T-sprit. Allt skit man kan få bort minskar risken för oxidation. Så vitt jag ser det har aldrig kyla eller uteluft varit skadligt för en sådan radio. Står den ute alltid kan radion sitta i, kör du då och då in i kallgrage kand det bildas kondens. Att slå på den när du kör bilen gör att värmen tränger ut fukt effektivt. Jag tror helt enkelt att den klarar sig bra genom att följa med temperatur och väder. Bilradio sitter ju alltid kvar i bilen och de moderna är ömtåligare.

Här kan du se appraten: http://gronradio.sm7dlf.se/lufor.htm

Jag tror att den du har heter MT-920. varför inte söka efter en sådan mottgare, jag såg en till salgs på Tradera för ett tag sedan, under kategorin Tecknina och Nautika

MT-910 är en bärbar transistoriserad version, jag har en och den är mycket kul.

Annons:
hyttebacken
2008-02-24 19:49
#7

Tack för svaren nu får vi se hur man gör. Det var ju ganska olika bud. Allt ifrån att man inte bör ha den i bilen alls till att den mår bäst av att alltid sitta i.

Om ingen har något väldigt övertygande argument för det ena eller andra tror jag att jag följer en medelväg som ligger nära mcdoc's (#2) råd. Låter den sitta i hela sommarhalvåret och tar in den när det finns risk för ett antal minusgrader. Min egen erfarenhet säger att elektronik mår allra sämst av att tas utifrån och in i onödan.
(hfb608: om du var intresserad sök på Stig Jönsson i Halstahammar på Eniro. Han köper och säljer g:a miltär grejor. Där köpte jag och han hade 4 st kvar.)

MVH Fredrik

JohnA
2008-03-07 16:53
#8

Tror det är en bra medelväg. Jag anser att kondens är den största faran och kondens får man vid stora temperaturväxlingar vid hög luftfuktighet. Min gamla radiosamling far illa där den står i en kall lada (saknar alternativ) och det är när temperaturen far upp och ner kring nollgradigt som kondens bildas.

Att ta in en iskall elektronikmojj inomhus är ofta att be om kondens och att lämna illa kapslad och känslig elektronik ute i en bil är lika illa. Det värsta med kondensen är om den blir kvar länge så hellre ta in iskall elektronik och sedan se till att få upp värmen snabbt för att driva ut den kondens som bildats. En timme i varmluftsugnen på 40 grader kan vara en radikal lösning.

Å andra sidan borde ju lufor-radion ha konstruerats för att tåla en del fältmässig misshandel av naturer och i radiovalparna var det ju fullsmäckat med annan utrustning som knappast var avsedd att monteras ut stup i kvarten. Kan det finnas patroner med torkmedel i den militära radioelektroniken? Sedan finns ju en elektronikbox i radiovalparna som ALLTID sitter där även när radioutrustningen plockats ut och det är laddningsreläet! Så vitt jag vet brukar dessa klara sig galant i 40 år trots kondensväder.

Men visst, GÅR det lätt att plocka ur elektronikutrustningen kan man ju göra det när temperaturen far upp och ner kring nollgradigt och luftfuktigheten samtidigt är relativt hög.

JohnA
2008-03-07 16:56
#9

P.S. är luformottagaren så gammal att den är rörbestyckad kan man ju enkelt driva ur eventuell fukt genom att använda den regelbundet! Rörbestyckad elektronik brukar heller inte vara så känslig, däremot ökar risken för överslag p.g.a. de höga drivspänningarna om det är riktigt fuktigt

Hyttebacken, har du några bilder på underverket? Hade man inte transistoriserade "luforer" på valparnas tid?

Loysan
2008-04-15 11:05
#10

Jag har träffat någon som har ett antal sådan här mottagare till salgs. Han har ingen Valp och skriver inte här själv. Kontakta mig så skall ni få hans mejladress så kan ni göre eventualla affärer med honom direkt. Han har även reservrör, och vibratorer till dessa radio. Vibrator är den del som ingår i omformningen av batterispänningen till 250 Volt som anvädnes av eleketronrören.

Vet att han även har antennspröt, som passar radiovalpen. Slå ett mejl direkt till mig:

roy.nordqvist@srsab.se

Upp till toppen
Annons: