Annons:
Etikettövrigt-valprelaterat
Läst 4958 ggr
bensko
2008-01-07 21:03

differentialspärr på c202?

Hej

ska kanske köpa en valp som e av årmodel -81 o undrar därför i vilken årsmodell av c202 som differentialspärren blev orginal eller i vilken årsmodel som man kan räkna med att har en sån? tackar på förhand för alla svar

Annons:
danneape
2008-01-08 11:18
#1

C202 har alldrig haft diffspärr i axlarna,,

däremot har alla spärr i lådan.

//Danne

bensko
2008-01-08 21:20
#2

okey o va betyder det???  e ny i detta så vill få så mycka info som möjligt:D

gusten
2008-01-08 21:50
#3

@ danneape

 Nu blev jag nyfiken. Vad är det för spärr i lådan som skriver om? I och för sig kan jag inte C202:an så bra så det är ju inget konstigt. /Gusten

danneape
2008-01-09 07:47
#4

Lägger man i 4x4 så finns ingen diff i lådan,,

Båda kardanerna går lika fort = låst diff i lådan,

De flesta 4x4 bilar kan köras på väg med 4x4 eller 4x2

och har även möjlighet att spärra lådan så båda kardanerna snurrar lika fort,

Detta kan inte göras på c202 och c303,304,306, utan ligger driften i fram så är lådan låst.

//Danne

Svedis
2008-01-09 17:03
#5

hmmm!  Vid bakhjulsdrift så snurrar bakre kardan. Vid 4-hjulsdrift snurrar även främre ( och båda med samma  hastighet). Är väl en rent mekanisk inkoppling? Så någon differentialväxel finns väl inte i fördelningslådan???  Sedan har c202, till skillnad från 903 valp, ingen differentialbroms ( =limited slip) i fram- eller bakaxeln. ( denna ger viss kraft till det slirande hjulet)

Sedan finns det andra 2- och 4-hjulsdriftsystem, med det var ju inte frågan. Sedan frågade Bensko om differentioalspärr ( = lock). Detta finns inte på någon av typerna ( men har inte TB 11 det?). (Spärr ger lika kraft på båda hjulen, men tusan så svårt att svänga då!!!)

Svedis
2008-01-09 17:03
#6

hmmm!  Vid bakhjulsdrift så snurrar bakre kardan. Vid 4-hjulsdrift snurrar även främre ( och båda med samma  hastighet). Är väl en rent mekanisk inkoppling? Så någon differentialväxel finns väl inte i fördelningslådan???  Sedan har c202, till skillnad från 903 valp, ingen differentialbroms ( =limited slip) i fram- eller bakaxeln. ( denna ger viss kraft till det slirande hjulet)

Sedan finns det andra 2- och 4-hjulsdriftsystem, med det var ju inte frågan. Sedan frågade Bensko om differentioalspärr ( = lock). Detta finns inte på någon av typerna ( men har inte TB 11 det?). (Spärr ger lika kraft på båda hjulen, men tusan så svårt att svänga då!!!)

Annons:
danneape
2008-01-09 18:03
#7

jojjomen,,

Tgb 11-13-20 har spärrar i axlarna. Cool

//Danne

Svedis
2008-01-09 20:23
#8

Undrar hur jag fick ett dubblettinlägg?? Måste stammat med musen!!  Å andra sidan kom jag  ihåg när vi körde både valp och TB11 .  En kaxig polare som körde som en vettvilling (även han alltså), skulle starta från en parkering med skarp vänstersväng direkt. (Har för mig att diff-spärrknappen satt i mitten) Jag tryckte in diffspärren fram när han tittade åt sidan. Sedan in med ettan och full fart! Gissa om alla garvade när han backade ur diket som låg framför bilen…

hfb608
2008-01-09 20:56
#9

nu när vi ändå pratar om diffspärrar och sånt så undrar jag bara om det är någon som har en bild på en diffspärr. undrar nämligen hur en sådan fungerar. och så vill jag göra ett förtydligande till de som inte vet vad en diff är för något, en diff tillåter hjulen på samma axel att rotera med olika hastighet. allså en diff är inte lika med en stel axel som vissa tycks tro. aga och esab är allså inga diffar utan stelopererade diffar. undar om jag får några komentarer på detta, hoppas detSkrattande

Svedis
2008-01-09 21:22
#10

Nå, kommentaren blir, att en differentialväxel inte är en axel, utan en förbindelsepunkt ( växellåda), i detta fallet mellan en ingående och två utgående axlar. Svetsar Esab ihop bakaxelns 2 halvor och förbinder med kardan, har vi en snäck- eller kuggväxel!!

Svedis
2008-01-09 21:26
#11

Differentialväxel

hfb608
2008-01-09 22:40
#12

bra beskrivet, det har jag förstått, men jag undrar hur en diffrensialsärr ser ut innuti. jättekul med en liknande bil. men tack så länge.

Svedis
2008-01-10 00:04
#13

I mitten på bilden ovan finns några kugghjul som roterar beroende hur hjulen slirar. Om jag låser möjligheten till rotation, så driver kardan stora kuggen som rotarar båda utgående axlarna med samma vinkelhastighet. Denna låsningsmöjlighet, som kan vara elektrisk eller pneumatiskt styrd, kallas diffspärr. Så diffväxeln ser i stort sett likadan ut. Men själva spärren kan se ut på många sätt.

Annons:
eile
2008-01-10 00:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Eftersom frågeställaren är inne på att köpa 202 och nu fått reda på att spärrar saknas 202.  enda fördel på 202 vilken är en mycket stor fördel är att du även i 120blås kan slänga en 4 hjulsdriften utan att få famnen full av växeldrev.

Låt säga du vill göra en kvick omkörning och det är snösträng mitt på vägen bara i med 4 driften och gasa förbi eller om du åker i halkan med baken på ställ och det börjar gå lite väl bra i med driften och den går käpp rätt rakt igen.

Vid ökenkörningar kom man ibland till ställen med lössand och inte kunde man då ha en bil där man inte kunde slänga i driften direkt i farten.

202 har vinch som orginal och den går att köra med samma hastighet som hjulen drar och detta är betydligt bättre än diffspärar när man sitter i skiten eller kvicksanden

Bara gräva ner reservhjulet som sandankare på fast mark och köra upp ur smeten.

Svedis
2008-01-10 15:46
#15

Ha, Ha…. 120 knutar!! Omkörning!! Ökenkörning!!  Skulle jag visa min 202:a ditt mail, skulle nog allt rasa i backen. Fast bekymmer med snösträngen får inte jag, man sänker väl plogen om man kör om!!Skrattande

c202-Tomas
2008-01-11 01:53
#16

(Håller med Svedis…. plogblad e praktiskt vid omkörningFlört!)

eile
2008-01-11 11:01
#17

undrar om det funkar i kvicksand

Svedis
2008-01-11 17:19
#18

Yes, kör jag om på motorvägen och startar min hydrauliska sandspridare, kommer bilisterna bakom att få lite kvick sand!Skrattande

danneape
2008-01-11 18:59
#19

SkrattandeSkrattande

Den va fin!

//Danne

Upp till toppen
Annons: