Annons:
Etikettreparation-renovering
Läst 4430 ggr
Svedis
2008-01-06 16:43

koppling C202

OK, har ju inte kört då snön fattas samt en hydraulkolv till plogen är på rep.  Men startar jag nu, får jag inte in någon växel då kopplingen verkar dålig!  Lägger jag i växeln med avstängd motor, kan jag med nöd starta med en fot på bromsen. Men är det kallt, så drar bilen iväg. Så svaret kanske är att den måste justeras så det kopplar ur? Men jag orkade inte lägga mig under i blötan. Tips hur man enklast justerar för att se om det blir bättre?? 

( När det var varmt för 6 veckor sedan, gick det enkelt att starta med växeln i, och efter lite urkopplingar, fungerade det som normalt. Men inte nu, så det kan ju blivit sämre…)

/Svedis

Annons:
Calle
2008-01-06 17:08
#1

Det är väl samma prylar som till 903 va?

I så fall är det enklast att kolla om kopplingarmen (som påverkas av slavcylinder) rör sig och hur mycket glappet är. Ska vara 3-4 mm enligt boken.

Har du bromsvätska i systemet så ska slavcylinderkolven röra sig om du inte har läckage nånstans. Om den rör sig och armen rör sig normalt och det inte funkar så får du byta koppling.

preusvarg
2008-01-06 21:09
#2

Prova att lufta systemet. inte helt enkelt kan jag meddela. jag luftade min bakvägen.

har du renoverat cylindern? /slaven? kan ju vara så att den inte e helt kry den heller… med tanke på vad som var med bromsarna.

men innan du river i sär så kolla att alla mått stämmer….

Svedis
2008-01-06 22:48
#3

Finns något mått hur långt gaffeln ska röra sig? I pedalen är det  "normalt" motstånd efter några cm och hela vägen ner. Men spelet på några mm kan jag enkelt kolla. Om luft i systemet är ju svårare att kolla eller??

eile
2008-01-06 23:16
#4

spökfel kan vara slangen som läcker microskåpiskt lite och när du använder bilen är kopplingen ok men får den stå någon dag så bildas luftfickor,  hade detta nyligen på min under den lilla period den var ute i år.

annars är kopplingsras inget ovanligt på 202, sålda nyligen av de orginal kopplingsdelarna jag hade liggande, utrampningslager skär tryckplattor blir skeva och lameler slår sig hade dessa sjukdommar på min när den rullade med orginalgrejerna.

tips byt till finsplinnsad axel från vanliga 240 och 740 passar direkt  sen finns kopplingar till humant pris att köpa och med bättre kvalite.

Svedis
2008-01-19 17:32
#5

Samma med kopplingen, verkar inte koppla ur? Växeln i, kopplingspedalen i botten och på med startmotorn så åker bilen framåt! Hydraulkoppling; kan man påverka slaglängden på gaffeln? Så justerade ut 3 mm, samma resultat. Efter ytterligare 6 mm ( vet ej om gaffelns läge påverkad) så är det samma sak. Men 3:e försöket att starta med växel i och full koppling, så gick motorn igång! Och nu är den som normal. Går att växla och köra på hög och låg. Jag såg att cylindern vid kopplingen läckte lite, några droppar kom vid nedtrampning. Startar och i med växel och håller kopplingen fullt nere i 2 minuter. Ingen ändring utan den drar på samma ställe, ca 60-70 % upp från botten. Så jag är fortfarande lika frågande?? Kan något inne i hela härligheten vara "halvpaj"? Förslag mottages tacksamt. Jag ska i sommar renovera cylindern. Letat en skiss men ej funnit hur man tar loss cylindern. Någon som vet så slipper jag ha sönder något när jag demonterar med hjälp av träklubba och stämjärn!

eile
2008-01-20 10:18
#6

Någon som vet så slipper jag ha sönder något när jag demonterar med hjälp av träklubba och stämjärn!

lossa låsringen

läcker den några droppar åker luft in den vägen, enklast är att horna till lite och lägga ca 30:- på en ny packning

Annons:
Svedis
2008-01-20 11:35
#7

menar du låsringen som sitter på gaffelsidan?  Lossas cylinder bort från gaffeln? (verkar vara konstigt on en låsring håller hela kraften).  Men jag har lite svårt att se, då det är både rost och skit ivägen.

eile
2008-01-20 21:06
#8

sitter med låsring!  strunta i att ta väck den om den ärgat fast bara ut med kolv och packning hordna till på plats och dit med ny packning ett tips kan vara att sätta dit en liten fjäder av klenare typ ungefär som trottelfjädern på  en mc  denna håller bort spelet och kopplingen tar alltid på samma ställe

Svedis
2008-01-21 12:14
#9

OK, förklarar varför den ville åka ut själv när jag justerade spelet ( om det nu påverkade?). Så du menar, att när man lossar kolven från gaffeln, är det bara att dra den rakt ut?

eile
2008-01-21 22:42
#10

Svar: JA

 behöver du kan jag ta en bild under morgondagen på hur slaven ska se ut lossad, ska nämligen paketera reservaren som nu blivit såld.

Svedis
2008-01-22 00:22
#11

Vore bra. All hjälp är välkommen, speciellt när man ligger under kärran i regn och rusk.

ps/ bifogar bild på specialtillverkad cylinder till plogen. Notera påsvetsade hydraulröret.

eile
2008-01-22 14:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

bild säger mer än tusen…

eile
2008-01-24 15:03
#13

Cylindern hämtades inte upp så är din upprostad så kan du ta min för 200:-

Annons:
Svedis
2008-01-24 22:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Bilden kom visst inte med senast…

Eile; återkommer när jag kommit under bilen

Upp till toppen
Annons: