Annons:
Etikettteknik
Läst 4684 ggr
SM2RHL
12/27/07, 4:17 PM

Frihjulsnav igen..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har en fundering ang. frihjulsnav igen, frågan kanske varit upe tidigare vad vet jag?

Har en C202 -79:a och funderar på att montera frihjulsnav, lite med tanke på bränsleförbrukningen men kanske mest på att spara delar av drivlinan och det blir kanske lite tystare?

Men måste man inte göra någon blockering elektriskt också så att inte man kopplar in hela främre drivlinan då man bromsar för då går ju normalt fyrhjulsdriften in. Och man vill ju inte koppla in främre drivlinan bara så där då allt stått stilla då lär man ju rensa en massa?? Eller är jag fel ute?

Någon med ett tips?

 Fortsatt God Jul & så småningom Gott Nytt År!

 Mvh: André..

Annons:
hfb608
12/27/07, 9:26 PM
#1

styrs inte fyrhjulsdriften av vacum, i sådana fall kan man väl bara sätta en luftventil på den slangen. eller en brytare på tråden till elekroventilen. det finns en tråd om frihjulsnav och bensin förbrukning här breve. gäller iof 903:a men det borde inte vara nåon större skillnad.

SM2RHL
12/28/07, 10:59 AM
#2

Jo kopplar man in 4WD via strömställaren på instrument brädan så är det ju el/vakum inkoppling. Men kör man med 2WD och bromsar är det el/vakum då med eller tar man bara vakum via/från bromssystemet då utan el, det är frågan?

Är lösningen att man bara sätter in en strömbrytare och bryter bort plussen till vakum klockan för 4WD så ska det ju gå bra?

Jag får dyka in i el-schemat och fundera.

Såg tråden om frihjulsnav/903 men jag vet inte vad som skiljer bilarna åt och det står väl ingenting om just hur man går till väga vid montaget av frihjulsnaven och ev. övriga åtgärder?

 Kom gärna med fler tips och råd!

Tack så länge!

JohnA
12/29/07, 2:48 PM
#3

Ja utan en urkoppling av bromsfunktionen lär det spraka ordentligt i fördelningslådan när framaxeln är stillastående…

Hur mycket bensin man sedan sparar på att ha frihjulsnav är åtminstone för mig en trots mätningar obesvarad fråga. Någon radikal skillnad tycks det dock inte vara. Om man tänker på hur liten del av alla oljeplaskande kugghjul i drivlinan som främre diffen motsvarar så tror jag man kommer nära sanningen. Jag tror heller inte att man skonar framaxeln nämvärt genom att låta den stå helt stilla istället för att drivas runt väldigt lätt av framhjulen. I min bil får jag svaga vibrationer då frihjulsnaven är låsta men det tycks bero på ett än så länge oidentifierat fel.

hfb608
12/29/07, 7:20 PM
#4

dit oidentiierade fel finns även på min valp. jag tror att det bara är så att det skorrar lite i transmisonen helt enkelt.

danneape
12/29/07, 9:08 PM
#5

Har hört att hjullagren inte smörjs tillräckligt om axeln står stilla,, det finns enligt uppgift inget som skvalpar runt oljan om knutarna inte snurrar,,

//Danne

hfb608
12/31/07, 11:24 AM
#6

olja! det ska vara fett!

Annons:
preusvarg
1/1/08, 4:07 PM
#7

hjullagren är fettsmorda så det ska inte vålla något bekymmer. Jag har frihjulsnav på min valp nu kör jag inte med den på vägen så jag har aldrig upplevft att 4x4 har slagits i pga. hård inbromsning. men med tanke på att den hade frihjulsnaven orginal så kan jag inte se något problem med det. och jag kan inte se något om det i volvo manualen.. kanske är det någon annan som har någon annan åsikt.

eile
1/2/08, 12:42 PM
#8

2 kablar nere vid kontakten nere vid bromspedalen måste kopplas i hop permanent i orginal bryts kretsen vid tryck och vacumet släpper och 4 hjulsdrift kopplas in.  denna modifiering bör även göras på alla 202 eftersom det förhindrar framaxel fd- låds ras

preusvarg
1/2/08, 4:14 PM
#9

Där ser man *L* Nån som har koll på hur det fungerar..

eile
1/2/08, 7:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Korrigerar mitt tidigare svar ev skulle de vara permanet bruten krets ni får pröva er fram.  här är bild på sladdar och elkontakten

SM2RHL
1/2/08, 9:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Hej Eile!

Tack för bilden, svaret och för det tidigare skickade el-schemat!

Jag har inte hunnit kolla på schemat än, jag tänkte ta det på jobbet och förstora det så är det lättare att följa ledningsdragningen. Får kolla om kretsen ska vara öppen eller sluten.

Tack för alla svar och engagemang i frågan så långt!

Gott Nytt År och god fortsättning!

Mvh: André…

ake64
1/8/08, 7:59 PM
#12

Hej

Jag kikade lite på schemat och vad jag kan förstå ska kretsen vara sluten för att fyrhjulsdriften ska vara urkopplad. Det i kombination med att det krävs vacuum för 2WD gör att du nog ska vara lite försiktig. Det räcker med att säkringen går eller en skada på vacuumslangen för att fyrhjulsdriften ska hoppa i.

mvh Åke

Upp till toppen
Annons: