Annons:
Etikettteknik
Läst 5952 ggr
JohnA
12/9/07, 9:24 PM

Elsystem 3314/903 24v till 12v

Jag börjar bli trött på att hela tiden behöva avstå från allehanda förbättringar av min bil till följd av elsystemets 24 volt. Inom kort ska jag montera en konverter men dess 6A räcker bara till några mindre saker. Bl.a. blir det reläer för släpvagnskontakten så att jag kan dra en vanlig släpvagn med 12v-lampor.

Den enda vettiga lösningen vore dock att konvertera bilen till vanligt 12v-system. Förutom att alla lampor och vartenda relä måste bytas så blir det problem med vindrutetorkare och värmefläktar. Detta har jag ändå funderingar på att byta till effektivare och tystare mojänger. Tändspolens seriemotstånd måste förstås bort och vanlig generator+startmotor ska monteras.

Frågan är om det är något annat jag måste byta?  Kan det bli problem med för klena ledningsareor någonstans (t.ex. till strålkastare)? Har någon annan konverterat sin 24v-valp till 12v?

Annons:
hfb608
12/11/07, 5:35 PM
#1

tjacka en 24/12V omvandlare på elfa. kanska dyr men levererar iaf. 30A har jag för mig. redigt kraftig, klarar av att driva min stereo.

TESSiER
12/11/07, 9:47 PM
#2

Köpte en 10amperes på jula för 300:- Fungerar perfekt efter att jag skruvade upp spänningen till 14,4volt…. Sedan en 180ah batteri till tolvvolten….

JohnA
12/13/07, 3:11 PM
#3

Jag har en Mascot omvandlare men den orkar inte driva belysning, fläktar och annat som jag vill byta till. Jag har varit inne på att byta originalgeneratorn till två tolvvoltare där den ena har isolerad och upplyft jordning till det "övre" av batterierna. Sett från ett färdigställt perspektiv vore ändå ett vanligt 12-voltssystem betydligt enklare och flexiblare!

TESSiER
12/14/07, 1:48 PM
#4

Sätt dit en generator till…

hfb608
12/14/07, 7:58 PM
#5

sätt en 12V generator på kraftuttaget, med remskiva. kollade lite i motorrummet där är det ganska trångt.

Loysan
12/17/07, 12:05 PM
#6

Även tändspolen är för 24 Volt.

Det syns i reservdels förteckningarna, där det är olika nummer på den för RAPTGBIL9033 och en vanlig 903a.

I artiklnumnret finns 12 respktive 24 med.

Själv har jag övervägt att bygga om till 12 Volt men insett att det är för mycekt att bygga om, fortsätt emd 24 Volt är mitt råd.

Annons:
Svedis
12/17/07, 12:19 PM
#7

En fundering; byte av genrator och startmotor är ju ganska billigt för det finns på skroten. Tändsystemet är ju inte så farligt, nytt kostar inte så många hundringar. Kabelareor under 1,5 qmm finns väl knappast, så det bör ju räcka? Och glödlampor på Biltema är ingen stor utgift. Så jobbet ligger väl i alla elmotorer typ vindrutetorkare, värmefläkt + något mer. Relän är kanske ett bekymmer, men har du provat om de sluter med 12 V?

Är det något annat man ska tänka på?

JohnA
12/17/07, 5:22 PM
#8

Näää, tändspolen är väl en 12-voltare med förkopplingsmotstånd? Min bil har rullat 700 mil nu med 12V-spole utan problem och jag vill minnas att det ligger just ca 12v över motståndet i den lilla runda plåtburken uppe till vänster på motorrumsgaveln.

Får se hur det blir med eventuell konvertering. Till våren kanske jag bygger nytt kupévärmesystem med modernare, kraftigare och tystare fläkt och den blir i så fall en 12-voltare. Även vindrutetorkarna som saknar automatisk återgång och högfartsläge är något som irriterar mig enormt. Även värmefläkten i skåpet ska bytas mot en tystare med högre tryck så att man kan få varmluft upp på fönstren via slangar.

Startreläet till tändspolen behövs inte, blinkersreläet är en baggis att byta. Kvar är sedan mestadels lampor. Tankmätaren får kanske spader av att köras på 12V men i värsta fall kan detta åtgärdas genom att bygga en liten späningsdubblare.

Att inte kunna koppla till en släpkärra är också irriterande. Jag har tänkt bygga en reläbox tillsammans med en 24->12-konverter men nu får bilen rulla som den är över vintern tills man kan stå utomhus och pilla igen.

Svedis
12/17/07, 7:14 PM
#9

Som sagt, det är ju instrument oxå!!  Tändspolen har väl ca 7 V när man kör. I startögonblicket får den normalt 12 V ( eller batterispänning direkt) för lite turboeffekt i starten ( gäller min gamla V8 från -68). Så det kan ju inte vara så svårt att skifta till 12-spole. Bara å mäta lite..

Nickegbg
8/15/09, 11:44 AM
#10

Du har ju en hel del fördelar med 24v system som du kanske skall överväga om du nu inte redan konverterat.

det går mindre ström genom reläer strömbrytare etc. det gör att det inte är lika känsligt mot dålig kontakt etc.

jag skulle nog behållit 24v systemet iaf. har du en massa olika släp? har du bara ett eget finns ju led lampor att montera på ditt egna släp Skrattande

eile
8/15/09, 12:16 PM
#11

har haft div torkarmotorer på leksaker till ungarna torkarmotorer är kraftigt överdimensionerade en vanlig 12 volt funkar bra upp till 36 volt, tar du en 24 voltare och kör den med 12 volt på de kol som står mitt emot varandra kommer den troligen gå lagom fort, torkarmotorer har ofta 3 kol för att på så sätt få ned hastigheten, och när man kör på sakta hastighet så använder den förskjutningen och halva spänningen.

Upp till toppen
Annons: