Annons:
Etikettreparation-renovering
Läst 3957 ggr
lillienberg
2008-01-06 22:14

tändnings inställning

hejsan är det någon som vet hur man ska justera tändningen på en tgb1111? ska det göras på tomgång eller vid ett visst varvtal. och vilka grader ska den stå i om man använder sådana?

Annons:
eile
2008-01-06 23:17
#1

ställ efter spikningar då vet du att du fått bästa möjliga inställning för just din motor

JohnA
2008-01-08 12:32
#2

Jag snor tråden för min 903:a en stund eftersom trådrubriken inte var modellspecifik: På alla mina bilar genom åren har jag ställt tändningen så som Eile föreslår och därför också på min 903:a. Jag har monterat i fördelare med vacuumklocka från en B20 och det har fungerat utmärkt i flera månader.

Nu har bilen blivit tjurig att starta i kallt tillstånd (även med motorvärmare i en timme). Motorn småstånkar och tänder till men orkar inte riktigt gå igång. Jag har också noterat att jag inte längre kan få fram den lätta spikning som tidigare var möjligt vid segdragning under vissa speciella omständigheter. Tanken som slog mig var att brytarspetsarnas lilla glidjklack nötts ner så att tändningen blivit senare. Jag trodde mig bekräftat detta när motorn startade snällt efter en lätt vridning av fördelaren mot tidigare tändning. När motorn var varm fick jag rejäl spikning och en inspektion av brytarspetsarna visade inget slitage.

Sista veckorna har också tomgångsvarvet stundtals varit högre än normalt. Motorn fortsätter att tjura i kallt tillstånd såvida jag inte ställer tillbaka tändningen för då startar den direkt. Det jag nu misstänker är att vacuumregleringen kärvar och ofta fastnar i framvridet läge (sen tändning). Detta skulle också kunna förklara att bilen varit mer törstig sista tiden.

Är det bara att rengöra och olja upp hej vilt i fördelaren eller något särskillt man bör tänka på?

JohnA
2008-01-08 12:45
#3

Beträffande Eiles förslag om justering till spikning, så här gör jag:

Om fördelaren varit urmonterad grovjusterar jag "på känn" tills motorn verkar gå normalt, därefter kör jag den genomvarm. Jag justerar sedan tändningen lite i taget tills jag får spikningar när motorn drar hårt på måttligt varvtal. Därefter vrider jag fördelaren försiktigt åt andra hållet tills spikningen precis försvinner. Det kan alltså bli ett antal stopp längs vägen för justering. På en hyfsat motorstakt bil brukar jag acceptera att det spikar till lite kort vid fullgas kring något specifikt varvtal eftersom det så sällan inträffar vid normal körning. På en tung bullrig bil som ofta körs med öronproppar vill jag ha det 100% spikningsfritt med minsta möjliga marginal. Tidigast möjliga tändning ger lägsta bensinförbrukningen, åtminstone vad jag upplevt. Tändinställningslampa har jag faktiskt aldrig använt under mina 20 år som bilägare.

eile
2008-01-08 19:02
#4

Länge sen jag också hivade iväg mina instrumen, Här är tips även på kamvinkel justering,  tummen på fördelaraxlen ganska hårt tryckt när nocken öppnat brytaren för fullt brytaren och då ska avståndet var lagom litet dvs runt 0,40-0,45   glappiga fördelar ändrar kamvinkel med varvtalet.  kolla sen försäkerhet skull att det finns något avstånd när tummen släpps annars får man kompromissa lite med inställningen,   

reglen är: ökat avstånd ger  minskad kamvinkel

JohnA
2008-01-09 13:04
#5

Hur inverkar kamvinkel på motorns gång?

Igår var min motor fullständigt omöjlig vid kallstart.  Via några felspår som förgasare och tändstift vred jag åter fördelaren en smula mot tidigare tändning och vips startade motorn hur snällt som helst. Både vacuum- och centrifugalregleringen verkar fungera utan att kärva. Känns som att mysteriet är avslöjat, frågan är bara VAR det glider omkring? Någon här som mekat isär en B20-fördelare och kan säga var det slirar?

eile
2008-01-10 00:08
#6

finns inget som kan slira.

 Hur inverkar kamvinkel på motorns gång?

för stor kamvinkel dvs för litet avstånd kan ge brända brytare men oftast är kass konding anledningen till brända brytare för liten kamvinkel dvs förstort avstånd ger kortare laddtid för konding och spole och på högvarvsmaskiner dock ej valpar ger det även misständningar.

Att din tändning flyttar sig kan tex vara att nocken slits ner på brytaren en klick fett på axlen då brukar brytaren hålla längre.

Annons:
JohnA
2008-01-10 18:36
#7

Nä jag måste nog backa från teorin om att någonting är löst i fördelaren så att tändläget hela tiden halkar efter. Jag har nu några kallstarter i rad konstaterat att fördelaren inte behöver vridas mer i en enda riktning. Däremot vägrar motorn att starta kall med fördelaren i samma läge som allt fungerade perfekt dagen innan. Ställer jag så tillbaka tändningen uppemot tio grader hoppar motorn igång snällt men det hörs att tändningen är i tidigaste laget (slår gärna tillbaka och "stånkar"). Behåller jag detta tändläge blir det rejäl spikning när motorn börjar bli varm. Jag ställer därför fram tändningen så snart motorn startat och sedan fungerar bilen alltså utmärkt till nästa kallstart.

Frågan är om det trots allt är vakuum- eller centrifugalregleringen som hakar upp sig eller om problemet tyder på ett allvarligare fel. Motorn har sedan jag köpte bilen i augusti gått lite småstånkigt på tomgång och ibland får jag känslan av att den går på tre cylindrar på tomgång. Så var det också med originalfördelaren som jag bytte mot B20-fördelare i september. Bilen hade bara gått 5300 mil då jag köpte den men i servicehäftet framgår att motorn troligen körts torr/överhettad så att man fått plana topplock och byta avgasventiler. Kanske blev detta arbete inte riktigt utfört? Jag ska försöka få till ett kompressionsprov imorgon när jag byter fördelare.

TESSiER
2008-01-12 15:16
#8

Kolla ventilspelet. Kan ju vara så att det ligger på gränsen när motorn är kall och blir "bättre" när den är varm. Vet inte om det skulle kunna tänkas påverka. Sen är det väl förgasarinställningen som bör kollas. Har för mig att bilen kan börja spika om blandningen är fel.

JohnA
2008-01-13 15:45
#9

Har funderat på läckande ventiler men ventilspel brukar minska när motorer blir varma och ventilskaften sträcker på sig. För tredje dagen i rad har nu motorn startat snällt utan tändningsjustering. Detta ser jag som tecken på att någonting glappar eller glider lite fram och tillbaka så fördelaren är fortfarande huvudmistänkt. Återstår att se när jag lessnar och byter fördelaren…

eile
2008-01-13 22:56
#10

något skit ligger i fördelaren och vacummet hakar fast eller vikterna

Limpan4all
2008-01-14 15:16
#11

Kontrollera att vakumklockan fungerar. Lyft på fördelardoselocket, sug i slangen (med munnen) kontrollera att plattan med brytarspetsarna rör sig.
Det skall gå lätt både fram och åter. Ju mera vakum destå större rörelse.

Som snabbfix, stampa gasen i botten omedelbart innan du stänger av tändningen, då slipper du ju justera innan nästa start (snabbfix som döljer det verkliga problemet).

JohnA
2008-01-14 23:21
#12

"Snabfix" har inte behövts på flera dagar nu för allt är precis som det ska vara utan att jag gjort något åt motorn! -Jobbigt med sådana fel! vacuumdosan OCH centrifugalregleringen fjädrade mjukt och fint utan att kärva när jag pillade på delarna under fördelarlocket men kanske det hänger upp sig på något vis ändå. Kommer otyget tillbaka byter jag fördelare kort och gott.

soren-b
2008-01-15 11:24
#13

Har haft samma fel på min 3314, jag plockade isär fördelaren och rengjorde smorde med vapenfett och problemet var borta.

Glöm inte att droppa en par droppar olja i centrum på axeln under rotorn, de smörjer centrifugalregleringen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: