Annons:
Etikettövrigt-ej-valprelaterat
Läst 2048 ggr
emsems
2008-01-03 18:54

saab? hjälp!

vet att ni håller på med volvo valp, men gör ett försök..
min saab 9000 -94 ville inte starta idag. Den har alltid startat tidigare. Den stod med motorvärmare hela dagen och endast ca 6 grader kallt. När jag skulle starta den så tänder den inte till. Den bara försöker och går runt, men tänder inte. Vad kan då avra problemet? Någon som vet?

Annons:
valp
2008-01-03 19:59
#1

Kolla att inte rotorn är sönderbränd, den var det på min 900 -95.

emsems
2008-01-03 21:07
#2

hur kan man kolla det?

hfb608
2008-01-04 18:31
#3

den delen som alla tar bort i teknade filmer, ser ut som bob marly, brun grej med 5 svarta kablar klicka loss den. det ska vara kliniskt rent och torrt under locket. under locket sitter rotorn den ut som en liten hammare.

emsems
2008-01-05 18:14
#4

tack fr tipset! jag har kollat med en mekaniker som trodde det var antingen tändningshuset eller bränslepumpen, så jag får testa det först!

valp
2008-01-06 11:16
#5

Det är gjort på 2minuter och kolla om det är rotorn.

toy8
2008-01-07 12:11
#6

saab 9000 har ingen rotor dom har en tändkasset som sitter ovanför stiften och är röd eller svart beroende på om det är turbo eller inte…….dyra nya men ligger på 1500:- hos skrotaren.

 Det är väldigt vanligt att kasseten slutar att fungera helt plötsligt

Annons:
Knirken1
2008-01-11 22:11
#7

Hur går det med SAAB:9000-motorn?  Har Du kollat alla ev elektriska anslutningar som ser ut att ha med tändsystemet att göra. Att spruta lite WD40 (blå burk/gul text) på allt elektriskt är aldrig fel. (CRC är &.så bra) Har man tändkablar kan man blåsa på dem också & dra ut det med en trasa/trassel. Tyvärr har Du ej just några sådana (DI-kasseten täcker över alla tändstift och varje tändstift har sin "lilla" tändspolemojäng). Spruta ändå på allt "tänd-el" som går att komma åt. Dra gärna (rucka/tryck till/på) åt alla el-anslutningar som går att dra till/åt, med lämpliga verktyg. Gör rent, och "gno" med trasa där det finns lort.  Info finns tex på http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=63479  Annat knep är att helt enkelt gå in /söka på Google. Skriv bara GOOGLE.SE och väl där, skriv tänkasset och slå enter (vilket är det samma som "OK" som vanligt). Dylika till försäljning dyker upp (typiskt pris är ca 500 kr:-) , samt diverse info i ämnet. Kolla även på blocket. Det kan ju handla om något annat strul förståss än tändkasseten. Bara att söka på. Var envis. Försök även få tag i/låna en Haynes verkstadshanbok. BILTEMA har tex till din bil. Haynes har blivit riktigt bra på sistonde, till skillnad från för bara några år sedan. Hojj!/Kn1

emsems
2008-01-24 16:55
#8

Jag testade att byta tändhuset och bilen startade direkt.. jag körde till pizzerian och käkade i all lycka. sedan ville den inte igen. testade sätta lite startgas i motorn och bytte tillbaka tändhuset. Då startade den till. Alltså bränslepumpen tänkte jag! Lämnade in den och fick ny pump plus lagat inom ett dygn för 2500, så det kändes helt ok! Skrattande

Tack för era tips iaf, alltid lika hjälpsamma!

Upp till toppen
Annons: