Annons:
Etikettövrigt-ej-valprelaterat
Läst 2333 ggr
KickanLilja
11/6/07, 4:44 PM

OT GPS

Hoppas att ni här inne kan hjälpa mig, ni kanske kan lite mer om bilar och navigeringssytem än mig=)

Jag ska ge min sambo med GPS i julklapp, vad ska jag tänka på? Något speciellt märke som är extra bra? Osv…

Jag vill att den ska innehålla kartor över Norden och kosta max 2500:-

Något tips?

Annons:
mcdoc
11/9/07, 7:48 PM
#1

Titta på www.dustin.se och bläddra igenom deras utbud. Där får du en bra översikt över aktuella modeller.

JohnA
11/10/07, 8:10 PM
#2

Jag såg att Teknikmagasinet säljer TomTom One till lägsta pris och att de också är prisvärda på Garmin. Det intressanta med den senare är att den kan laddas med topografisk karta avsedd för friluftsfolk och därmed visa mer detaljerat hur det ser ut mellan vägarna, något som vi i terrängsvängen torde ha nytta utav. Dessvärre får man bara ca 1/10 av Sverige för de 999:- kartan kostar.

Men majoriteten av terrängfolket tycker kanske att just irrandet i skogen är en suverän ursäkt att stanna en stund extra… CoolMed en navigator laddad med friluftskarta hittar man ju ut på en gång.

preusvarg
11/10/07, 9:45 PM
#3

jag har en tom tom och är nöjd med den. enkel att andvända.

Seglarn
11/11/07, 7:51 PM
#4

Köpte häromdagen en Garmin 200 för 1488. En basnavigator som är mkt bra o enkel. Innehåller inte en massa onödigt spm Mp3 spelare, blåtand mm

Beau
11/12/07, 4:06 AM
#5

Köpte en Mio för 2600:-  Rekommenderad av Volvo. Köp intre den. Bara skit!!

crc5-56
11/12/07, 8:24 PM
#6

lägger min röst på Garmin

Annons:
Calle
11/12/07, 11:54 PM
#7

Utsidan har ett bra navigeringsforum, prova där.

http://www.utsidan.se/forum/forumdisplay.php?f=37

danneape
11/12/07, 11:55 PM
#8

Jag kör tomtom på handdator,, funkar ypperligt.

Har hittat alla träffar jag varit på med den! Cool

//Danne

JohnA
12/13/07, 1:57 PM
#9

Jag har köpt Biltemas navigator och klistrar in från min dagbok: 

Gårdagens eftermiddag ägnades åt att konstatera att Biltemas GPS-navigator för endast 899:- är ett sabla skämt. Funktionerna och användarvänligheten är det då rakt inget fel på, och den är utmärkt på att visa film, bilder och spela MP3-musik. Som navigator skulle den kunnat vara lika utmärkt och därmed mycket mycket prisvärd en det låga priset tycks bero på att man struntat i att förse apparaten med en GPS-mottagare… Jodå, den finns där, men mottagningen tycks vara så svag att det ibland tar fem till tio minuter på öppen mark innan navigatorn hittar satelliterna och kan bedömma position och riktning. Hastighetsvisningen fladdrar stundtals +/- 5km/h vilket jag tror tyder på att mottagaren kompenserar sin usla precision genom att mäta fler gånger och räkna ut medelvärde. Detta gör att positions- och riktningsmätningen blir helt värdelös i stadstrafik.

Vid gårdagens försök att navigera till en adress i centrala Stockholm var det fullständig katastrof! Jag snurrade runt kvarteren, skickades i märkliga riktningar och hänvisades
in MOT enkelriktningar. Navigatorns karta låg ibland flera kvarter fel och hela tiden ropade fanskapet ut budskapen "GPS-signalen är för svag" och "Beräknar om färdvägen"…

Kanske är det så att en billig navigator också är en dålig dito. Kanske är det ett direkt fel på just mitt exemplar. Eftersom detta är min första navigator saknar jag nästan helt referenser. Kanske alla är mer eller mindre usla i stadstrafik? Innan mitt köp lånade jag grannens 4000-kronorsapparat och den var betydligt vassare på att finna satelliterna snabbt och helt stabil i  hastighetsmätningen. Hur den är i stockholmatrafiken vet jag dock inte men grannen tyckte jag skulle lämna tillbaka min apparat till Biltema och ta hans istället för han anser den vara ett mer eller mindre värdelöst köp! "Det är bättre att du har den än att jag slänger ut den genom fönstret så som jag varit nära att göra flera gånger" sade grannen…

Är det så att alla bilnavigatorer är mer eller mindre usla i storstadstrafiken? -Att de sällan har koll på vare sig enkelriktade gator och sin egen position och riktning?

Svedis
12/13/07, 2:38 PM
#10

Lämna tillbaka grejerna om de inte fungerar. brukar aldrig vara bekymmer på Biltena. Köpte till dottern en NavLink 3500 för 1400:- på PC City ( Garmin finns från 1000:-). Inbygd kameravarnare. Funkar perfekt i Storstockholm.

preusvarg
12/29/07, 11:37 PM
#11

jag är som sagt mycket nöjd med min Tom Tom. spec med updatteringen av kartorna. jag andvänder min i jobbet dagligen och visst så kan man få problem i bland då man åker in i långa tunnlar å så men det får man ju ta.

JohnA
1/1/08, 4:00 AM
#12

Jag bytte ut den usla navigatorn hos Biltema och det nya exemplaret uppförde sig, eh… exemplariskt! Den klassade t.o.m. ut grannens årsgamla 4000-kronorsnavigator och hängde med fint på Stockholms smågator i samma kvarter som det första exemplaret var till mer skada än nytta. När jag inte använt navigatorn på några dagar verkar det som att den kan ha svårare att hitta satelliterna första gången. Kanske går den tillbaka i något slags defaultläge?

Slutsatsen är att Biltemas 900-kronors navigator faktiskt ÄR en mycket prisvärd apparat, bara man inte har oturen att få ett måndagsexemplar. Frågan är hur oddsen är för detta…

Upp till toppen
Annons: