Annons:
Etikettmaterial-delar
Läst 2486 ggr
zingo_112
10/3/07, 11:02 PM

är det nån som vet

jag ska köpa extraljus på biltema var tängt men jag vet inte vad som är bäst 42-341 eller 42-137 det sista är ju dim ljus men jag tänkte att det kanske funkar med det eller har ni något förslag

Annons:
nimo30
11/11/07, 9:26 PM
#1

montera bosch helljusbid, bra spridning å lagom långt

Dogge

JohnA
11/12/07, 12:30 PM
#2

Min ganska lilla erfarenhet av extraljus är att man oftast får vad man betalar för. Jag tänkte att rund 200mm skulle ge samma ljus oavsett fabrikat och köpte något billigt krafs till min Niva för tio år sedan. Blev djupt besviken på hur liten skillnaden blev mot enbart bilens originalstrålkastare. På min 903:a har jag Bosch 200mm och de lyser upp ruskigt bra. Jag har dock tre stycken istället för två och två av dem har en något oval ljusbild istället för helt rund. Jag tror mycket hänger på optiken men tycker att skräptillverkarna för all del borde kunna få till rätt ljusbild.

Se således inte detta inlägg som en totalsågning av billiga extraljus från t.ex. Biltema utan mer som en möjlig varning.

På tal om extraljus så är det ett annat tillbehör som är mycket trevligt för oss som kör i skogen eller bara knölar omkring i tvära svängar på osäker mark och det är frontmonterade arbetsstrålkastare riktade snett åt sidorna. Jag hade detta på min Niva och saknar det stort på valpen. Det är direkt handikappande att inte se vad man svänger emot i de mörka zonerna på sidorna. Alternativt får man släcka ner alltihopa och köra på mörkerseende…

sos
11/12/07, 12:40 PM
#3

Titta noga på vad det är för lamptyp…jag tror det var H1 som var hopplösa då de skall hållas på plats och anslutas elektriskt med någon form av kombi-kläm-grej… det blir bara glapp… ta extraljus där lampan ansluts/har sladd i sig som trycks i kontakt.

I övrigt så är Bosch bra MEN dyra… som föregående sagt -billigt behöver inte vara dåligt… jag kör själv med 3st Bosch "flodljus" = bred men inte så lång ljusbild, då "pencil-beam" = smal men lång ljusbild, bara bländar mötande och så måste man blända av alldeles för tidigt.

Svedis
11/12/07, 4:35 PM
#4

Skippa dimljus, de lyser brett och kort. Möjligen som snett åt sidanljus. Fjärrljus är bättre om du vill se en 50-200 m framåt.

Du tittade på rektangulära med liten ljusöppning. Bättre ljus får du givetvis. Runda ger alltid bättre ljus, och ju större desto bättre.

Fast 2 st för 129:- eller runda ( 42-342) för 229:- är billigt. Hella stora runda kostar väl motsvarande nästan tusenlappen.

Glöm inte reläsats 42-686 för 70:- ( eller stora reläsatsen och 4 extraljus!!)

JohnA
11/12/07, 4:45 PM
#5

Och så gäller det att komma ihåg om man har en gammal radiobil med 24V elsystem! -Att då inte bara köpa 24v-lampor utan också rätt reläer. Smältande plastkåpor på undanstoppade reläer är inte kul men ack så lätt hänt…

eile
11/12/07, 7:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag kör stilrent med gamla bosch knicken lite svårt att hitta dem bara.

sitter några lågwattare extra i dem och så de glöder lite som parkljus och håller fukten borta.  de rektangulära i grillen är bara för den korkade bestämelsen om bågen.

Annons:
zingo_112
11/16/07, 9:34 PM
#7

okej okej får se hur det bli har kanske två boch på gång om farfar är snäll att ge bort sina som bara ligger

hfb608
11/18/07, 9:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

hella! + arb.belysning= perfektion!

zingo_112
11/21/07, 1:19 PM
#9

ser bra ut må jag säga

hfb608
11/21/07, 7:02 PM
#10

räckvidd och bredd. ska man jobba i skogen vinklar man bara ner arbetsljusen en aning. roligt när folk glömmer att blända av.

zingo_112
11/23/07, 9:19 PM
#11

hehe

Upp till toppen
Annons: