Annons:
Etikettteknik
Läst 3480 ggr
JohnA
2007-10-19 15:03

Släpkärra eller last?

Utan att avslöja så mycket att jag blir utskrattad av skeptikerna slänger jag ute en trevande definitionsfråga:

Jag har en idé om att bygga en liten släpvagnsliknande konstruktion att ha bakom min 903:a. Närmast kan den liknas vid ett sandningsaggregat då den har egna hjul och hänger ledat i rambalkarna på valpen. Den bär alltså sin egen vikt till stor del och är obromsad. Däremot hänger den stumt i sidled nära intill bilen i någon slags demonterbar gångjärnsled och går att hissas upp ungefär som ett traktorredskap. Upphissad borde manicken kunna klassas som last (då den är enkelt demonterbar) men nedsänkt borde den ändå skilja sig mot en vanlig släpkärra.

Vad är det egentligen jag rent definitionsmässigt har skapat?

Jag utgår från att även om det finns sandningsaggregat omkringåkandes på vägarna så hamnar bygget i en gråzon. Kanske kan man lättare komma undan om manicken målas militärgrön och hävdas vara ett originaltillbehör…Cool

Annons:
sos
2007-10-19 15:11
#1

Det skulle nog klassas på samma sätt som gengas aggregat som hängde bak på bilarna under kriget… finns ju kvar ett antal än i och för sig… någon typ av påhängsvagn EJ släp så det får vara obromsat och du får köra enligt hastighets skyltarna. Du får nog flytta skylt och belysning bak på den.. men det finns ju att köpa färdigt till cykelhållare…

Svedis
2007-10-19 17:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Tror det är enkelt?  När du drar den, är det ett obromsat släp vars max totalvikt styrs av bilens tjänstevikt. Upphissat är det nog en utskjutande last. Maxlast för detta står väl i reg.bevisen. Sedan måste skyltning och belysning följa resp. regelverk. Skrattande

JohnA
2007-10-21 22:21
#3

Som jag tolkat det som finns att läsa hos vägverket kommer annordningen mest sannolikt att växla mellan utskjutande last i upphissat läga som Svedis skriver ovan, och att vara s.k. efterfordon då hjulen är nere i backen. Ett efterfordon har ganska liberala regler kring sig men maxhastigheten är begränsad till 30km/h. Det enda som sägs om dragkoppling/infästning är att den ska vara ordentligt utförd. Om min idé fungerar i praktiken får jag troligen hävda att "manicken" visst är upphissad då polisen stoppar mig på motorvägen och sedan tacka för att de uppmärksammat problemet när jag låtsas förstå att så inte var fallet. Skrattande

Frågan är i alla fall skickad till vägverket med hopp om att få ett vettigt svar.

sos
2007-10-22 20:31
#4

Hur klass(ades) gengas aggregaten? de satt ju bakpå och hade oftast i och för sig bara ett hjul. Bilen fick/får ju köras enligt hastighetsskyltar.. ???

Svedis
2007-10-22 22:43
#5

Är  det gjort för att bära last, är det en släpvagn. Måste väl reggas då? Ett efterfordon är ett redskap eller annat som inte är en släpvagn eller ett terrängsläp men som är kopplat till en bil eller terrängmotorfordon. Ett efterfordon är inte avsett för att frakta gods. Så du är nog rökt om du inte har den hängande som last tror jag.

JohnA
2007-10-25 12:22
#6

Manicken kan inte frakta last, den är officiellt ett elverk (i praktiken en del i ett hybriddriftexperiment). Med hjulen i backen borde det handla om ett efterfordon. Det lynniga i sammanhanget är att det kan skifta mellan att vara efterfordon och hängande last. Men funkar det för sandningsaggregat borde det funka för mitt projekt. Det jag vill komma åt är maxhastigheten (30km/h) och för att höja denna antar jag att "manicken" måste registreras och därmed faller möjligheten att ha den hängande stadigt i sidled direkt på bilen. Jag väntar fortfarande på svar från vägverket.

(var bussiga och håna mig inte nu för att detta är väääldigt långt ifrån valpens ursprungliga syfte att kräla omkring i svår terräng! Skrattande)

Annons:
Svedis
2007-10-25 23:45
#7

En stor kompressor eller en skylift är ett efterfordon dvs max 30 knutar. Andra speciella lastade släp men utan fjädring, klassas som efterfordon t.ex. en båtupptagningsvagn. Allt annat är släp och reggas. Så jag tror att om du vill ha hjulen i backen lär du aldrig få köra över 30  ( när länsman tittar på). Fast du kan ju göra tvärt om mot Porchens uppfällbara spoiler, kör med hjulen i, och över 30 fälls hela paketet upp!

JohnA
2007-10-26 00:16
#8

Svedis, jag lär få smyga för funktionen ska vara den omvända! -Altså ner i backen när jag fått upp farten! Först och främst ska bygget bli av, sedan ska jag bli stoppad av en nyfiken polis. Först därefter får jag le oskyldigt och dra en vals om att aggregatet visst är upphissat eftersom det annars skulle vara ett efterfordon. Och sedan säga "hoppsan!" och tacka så mycket för att polisen uppmärksammat att jag glömde fälla upp manicken och tillägga att det i alla fall inte kan hända något farligt om manicken råkar åka ner i gatan. Skrattande 

Jag börjar bli ganska övertygad om att jag måste "ful-köra" för att få den önskade funktionen men en hel del tidigare erfarenheter med konstigheter i trafiken har sagt mig att poliserna inte har så bra koll på specialprylar och har man bara en bra historia kan man komma långt. Är dessutom prylarna militärgröna kan man komma längre. Cool 

Någon från forumet som kommer och hälsar på mig när det är besökstid?

danneape
2007-10-26 02:00
#9

Självklart! om inte annat så för att få höra historien,, Skrattande

Åsså har jag alldrig varit in på ett fängelse,,, om man inte räknar Bilan i Karlstad, men det har ju inte varit fängelse på MÅNGA år,,

//Danne

Svedis
2007-10-26 10:12
#10

Nå, kan bli svårt att besöka folk på slutna avdelningar. För det är väl man hamnar om man kör en sk-tgammal bil och dessutom gör hybridarbete på den???

sos
2007-11-15 13:55
#11

så det var gengas aggregat… hoppas du får till det.

Upp till toppen
Annons: