Annons:
Etikettteknik
Läst 3972 ggr
JohnA
2007-11-04 17:37

903 på vinterväglag?

Så kom den första halkan och snön till uppsalaområdet varvid jag på allvar börjar oroa mig för att jag ska ångra mitt byte av bruksbil från volvo 945 till 903. Valpen har betydligt kortare hjulbas vilket borde göra den till en ganska usel bil i vinterväglag. Min förra 4x4 bruksbil var en lada niva, som också är kort och bred, och den slingrade sig rejält. Så hur är valparna som vinterbilar egentligen? Då menar jag inte pulsandes i djupsnö med snökedjor i 20km/h utan på landsväg i högre hastigheter.

Förutom den korta hjulbasen är jag orolig över balansen i bromssystemet. Det känns som att valpen gärna låser bakhjulen när man bromsar hårt på asfalt så det talar kanske för att vinterkörningen bör ske med fyrhjulsdriften ikopplad. Nivad var också lite brutal i bakbromsarna och det var inte helt roligt alla gånger då bakänden ville åka före på isgata…

Hur bra brukar värmesystemet räcka till för att hålla kroppen varm och fönstren imfria? Om någonting bör byggas om är det klokt att börja redan innan vintern är här.

Annons:
eile
2007-11-04 18:00
#1

Hade min som vinterbil under några år och 202 är en mycket bra vinterbil, kanonvärme som är delad på höger och vänster sida med delade reglage viket gör att förare och passagerare väljer själv hur de vill ha det. vinterkörning med 4x4 driften så åker man ifrån det mesta på hala vägar bara att gasa lite mer om det släpper och den går ändå åt rätt håll. Enda problemet var om man åkte 2 hjulsdrift och hade baken på  ställ då kunde ibland inte rattutslaget räcka till och man fick låta den översladda och snurra runt.

Sen kan en varning ges till att sladda emot trotoarkanter mm en valp välter lätt om det blir tvärstopp.

JohnA
2007-11-05 00:45
#2

Misstänker att den korta hjulbasen i 903/202 i kombination med bakhjulsdrift gör att kasten kan komma väldigt hastigt.

Som överlevare från ett antal vintrar med Fiat 126 (svansmotorförsedd minibil med 184 i hjulbas och på tok för klen motor för att hålla kvar en kontrollerad sladd) borde jag ha hyfsade odds att inte köra ihjäl mig denna vinter. Enstaka resa I vinterföre med trehjulig Heinkel MC-bil på motorväg kan också läggas till meritlistan. Åren med volvo 945 kan dock göra att jag tappat lite av reaktionsförmågan. Om jag slutar skriva i forumet vet ni varför…

Jag har taskig koll på däckdimmensioner och undrar om det finns lämpliga RIKTIGA dubbade vinterdäck 16" eller 15"  som inte är för små för valpen. Jag vill inte gå ner i rullningsomkrets.  De 330cm breda M+S Trial Cutter som nu sitter på är visserligen i fint skick men jag tror inte det mönstret är så lämpligt att halka omkring med på is och hårdpackad snö.

Att smörja upp mitt tröga värmereglage kan vara god idé innan kylan slår till på allvar. Som det är nu får jag finreglera med sidofönstret…

Några andra bra vintertips någon?

eile
2007-11-05 12:00
#3

De 330cm breda M+S Trial Cutter som nu sitter på är visserligen i fint skick men jag tror inte det mönstret är så lämpligt att halka omkring med på is och hårdpackad snö.

De bredddäcken vill jag se lägg gärna upp en bild.

smalare däck ger högre däcktryck och bättre vintergrepp.

JohnA
2007-11-05 22:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Bild enligt önskemål från Eile. Trial Cutter tillverkas i USA och dimmensionen är 33x12,50 R15 LT. 4-lagers M+S som bär 2225lbs, vilket torde vara kring 1000kg/styck.

Däcken rullar mycket tyst och stadigt på asfalt men jag befarar att jag som en gång var så klen om armarna nu håller på att växa ur förarhytten… :-) Nej, det blir INTE stryrservo, detta är friskvård! Skrattande Däremot är det inte mycket till sajpning i mönsterklackarna så jag misstänker att greppet på is och hård snö inte är någon höjdare. Det är också ganska tätt mellan klackarna som ligger på rad så i lera är däcken helt värdelösa. Det sistnämnda är mindre viktigt för min del eftersom jag mest kör på landsväg.

JohnA
2007-11-05 22:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Hmmm, bifogar bättre bild på däcken.

eile
2007-11-06 20:04
#6

så det var 33 tum och inte 330cm

tycker däcken ser ut att vara riktigt bra väg och vinterdäck vet inte hur svenskvalpen är men 202 gick bra att i farten om det behövdes slå i 4x4 driften så vid omkörningar i snösträngen eller om man åkte fort i stan så slog man i driften när det behövdes för att slippa onödigt sladdande

Annons:
JohnA
2007-11-06 21:48
#7

Enligt instruktionsboken kan man växla mellan 4x4 och 2x4 "i farten" under den tämligen självklara förutsättningen att motorn varken driver eller bromsar och att man kör rakt fram. Trycker man fram spaken ett steg till får man lågväxel med villkorslös fyrhjulsdrift, något som irriterar mig i sådan grad att detta ska ändras.

Med urkopplade frihjulsnav så som jag oftast kör omkring är det inte bara meningslöst att försöka lägga i fyrhjulsdriften medan bilen rullar, det skrapar också en hel del när den roterande bakaxeln försöker möta den stillastående framaxeln. Till vintern får nog frihjulsnaven vara låsta av säkerhetsskäl även om det kostar en extra bensinskvätt. Att få ihoplåsning av hjulaxlarna vid bromsning känns också vettigt i halka.

JohnA
2007-11-13 13:50
#8

I helgens halka provade jag bilens uppförande och med enbart bakhjulsdrift var det verkligen inget vägvärdigt uppförande vid bromsning. Bakänden slängde ut redan vid ganska försiktig bromsning så fyrhjulsdriften ilagd får det nog bli när vintern börjar på allvar. Däcken greppade dock betydligt bättre i den isiga vägytan än jag vågat hoppas så oddsen att jag överlever vintern är inte helt usla. Framaxeln har ett skorrande ljud när 4x4 ligger i men det behandlas i en separat tråd.

En skonsammare lösning både för transmissionen och plånboken (bränslekostnad, jag har frihjulsnav) än att köra med 4x4 ilagd som skydd mot sladd vid bromsning skulle kunna vara att modifiera begränsningsventilen till bakbromsarna. Helst skulle ventilen vara omställbar vid färd så att man vid torrare väglag kan öka bromstrycket där bak. Kanske kan man montera en lastkännande ventil från en annan bilmodell och förse den med en elmotor för omställningen. Alternativt dra en extra bromsledning och via en ventil välja mellan original bromskraftbegränsare och en modifierad.

eile
2007-11-13 16:28
#9

om bromsarna är rätt i hopp plockade och riktigt renoverade på en 202 bromsar de perfekt utan någon slängade bakände och de 2 ventilerna som finns som begränsare går att koppla förbi allt ska ändå fungera perfekt.

Men svenskvalpen har väl annat system, vad hade du för värden hos sbp senast?   Kanske du har hårda glasserade belägg fram.

behöver du begränsa så finns mängder att välja på 140,240 lt bilar, japs mm 

Att använda 4 hjulsdriften för att få bromsarna att ta jämnt är ingen ekonomiskt bra idee mellanskillnaden i bromsverkan hamnar i fd lådan eller ännu olyckligare i en drivaxel som går av.  

Fyrhjulslåsning av däcken får valpen att ännu lättare kasa av vägen, minsta det lutar och valpen följer lutningen ut i diket.

JohnA
2007-11-15 10:04
#10

Eile, 903:orna har enkelkrets. (läskigt, även om jag aldrig varit med om att plötsligt tappa en del av ett brommssystem) Det där med bromsbeläggens skick är något som kanske kan vara värt att kolla upp. Jag tror att min bil har gamla asbestbelägg och de är nitade på backarna. Beläggen är inte speciellt slitna men om de tappat friktionsförmåga genom åren kan de förstås ändå vara dåliga. -Är bromsbelägg en färskvara?

Bromskraftfördelningen i 903:an fixas med något mindre hjulcylindrar baktill samt en fast tryckbegränsningsventil till bakaxeln. Att krångla med dubbla begränsare eller justerbar sådan är kanske onödigt jobb. Är det snorhalt behövs inte mycket bromskraft och då räcker det kanske med en liten kran för att helt stänga av bakbromsarna. Men man tappar då det bidrag bakhjulen kan ge och får dessutom framhjulslåsning lättare vilket inte heller är så lyckat…

Huvudfrågorna ställda i rätt ordning borde vara:

1: Har alla 903:or lätt för bakhjulslåsning vid bromsning i halka?

2: Om ja på fråga ett, vad kan man enkelt göra åt det utan att permanent försämra bromsarna eller göra bilen farligare?

(att köra saktare är INTE rätt svar på fråga två Skrattande)

eile
2007-11-15 19:27
#11

Asbetsbeläggen försäljningsstoppades -84-85 om jag minns rätt så 20 år kan nog göra en del, var och limmade om mina fram och det nya de lägger nu verkar mycket mjukare än det man använde för bara några år sen, enl limmaren så skulle det också var skillnad i bromsverkan.

Ang begränsare reduseringsventiler mm så har jag båda mina bortkopplade, men en svensk gamelvalp då kanske det behövs en reducering bara att låna från någon annan bil.

Annars är nog enklast att se till att den bromsar effektivare fram och då är det väl billigast att lägga en 700- 1000:- på nya limmade belägg. Sen så justera upp bromsarna riktigt, så löser sig nog allt. 

Du har väl kollat att ingen cylinder läckt och klabbat ner beläggen, lätt fuktade belägg låser bromsarna.

Upp till toppen
Annons: