Annons:
Etikettreparation-renovering
Läst 4774 ggr
JohnA
2007-10-15 19:07

903 - vad är detta för bromsservo?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hade original Girling MK2 bromsservo i min 903 radiovalp men vid bromsrenoveringen valde jag att plocka bort detta då det läckte och packningssatsen kostar ca 700:- Jag börjar nu tröttna på de tungtrampade bromsarna och funderar på att flytta över servot från min reservdelsbil, också den en -67:a. I reservdelsbilen satt ett modernare servo från Lockheed och eftersom dess membranhus är något större än cylindern på originalservot hoppas jag detta kan vara både tätare och aningen kraftigare.

Är det någon som vet vad detta är för ett servo och om det skulle kunna vara bättre och kraftigare än Girling MK2? (se bifogad bild)

EDIT: Näää, jag lurade mig på utseendet, det modernare Lockheed-servot har bara några millimeter större "burk" och eftersom det har membran antar jag att det också har rullkanter som stjäl lite av den aktiva arean. Jag skulle gissa att båda servona har ungefär samma aktiva yta, men jag antar att det också hänger på hydrauldelarna inuti vilken kraftförstärkning man får.

Annons:
Svedis
2007-10-15 21:26
#1

Titta i forumet 10 sep "hjälpservo till 202..".  Lockheed finns på C202 t.ex.  Skillnaden i bromsverkan gissar jag är obetydlig.

Girling ger 2.78:1

JohnA
2007-10-16 02:49
#2

Tack för hänvisningen Svedis! -Det visade sig att jag t.o.m. skrivit i den tråden… Dock inte om servot.

Med stor sannolikhet är det ett C202-servo jag plockat ur reservdelsbilen och även om det ser hyfsat ut tror jag det ändå lutar åt att renovera originalservot för 700:- för då vet jag att jag har ett helfräscht servo. Vore trist att lägga ner arbete på att bocka om bromsrören och borra nya fästhål för att sedan upptäcka att 202-servot är slitet och läcker… -Resten av bromssystemet har jag ju redan renoverat så jag ska inte vara dumsnål.

Svedis
2007-10-16 12:18
#3

OK. Men spara den gamla Lockheed-servot för tusan. Braåha-grej i framtiden.

JohnA
2007-10-16 12:28
#4

Absolut! Kan faktiskt hända att "likbilen" jag har som reservdelsdonator åtminstone kan komma att tjänstgöra som "skogstroll" och t.o.m. gå att besiktiga. (om jag inte behöver plocka viktiga delar)

202-servot är lite större så det passar ganska illa under instrumentpanelen. Luftslangen ligger i klämm och vacuumcylindern med sin nitade kant har förmodligen en värre knäförstörande effekt om olyckan är framme.

Måste vara en utsatt plats för ett servo i 202:an så där innanför grillen i sprutet från vägen. Luftfiltret borde täppas till lätt om man kör i gatutrafik bland andra bilar.

eile
2007-10-16 22:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Sitter slang till lösa luftfilter på 202 så damproblem är det inte däremot kan de ärga invändigt och packningarna torkar.

slängde mina dubbla 202 servon när jag fick mitt nya att funka.

tips på några mindre skåpbilar finns ett mindre servo riktat upp under instumentpanelen, dessa bör kunna gå att sätt på valpar.  

mitt funkar med en liten cylinder vid pedalen som sen skickar tryck till slaven som påverkar servot och huvudcylindern. servot går att sätta var man vill men mitt sitter i grillhålet

JohnA
2008-04-26 18:59
#6

Igår kom Lockheed-servot till nytta! Jag renoverade mitt original Girling MK2 i vintras och råkade ut för det klassiska kärv-problemet som gav ketchupbromsar. Tack och lov har det inte varit så halt denna vinter eller kanske tyvärr, för jag har kört med ketchupservo ända tills igår. Svampgummiringen bakom vacuumkolvens läderpackning är i hårdaste laget så kolven kärvar trots noggrann centrering. Det verkar dessutom som att bromsvätska läcker ut i vacuumklockan trots nya packningar.

Så istället för att kämpa mig frustrerad över originalservot skruvade jag 202-servot på plats igår och nu har jag finfina bromsar som tar mycket mjukt. Det känns också som att bromskraftförstärkningen är något högre. Lockheed-servot har någon halv centimeter större kolvarea och kanske också annan balans i den hydrauliska sektionen.

Lustigt nog lyckades jag byta servot utan luftning av bromssystemet nere vid hjulen och ändå har jag mindre svampighet i pedalen nu är med Girling-servot!

Annons:
Upp till toppen
Annons: