Annons:
Etikettvolvo-suggor-startbilar-912-mm
Läst 5484 ggr
T-M-T
5/12/07, 1:30 AM

lämplig motor sugga?

just nu letar jag efter en söt motor till min andra sugga då den cheva som satt i den mår inte sååå bra längre.

 det är en dyng sugga så den kommer alltid förbli en skogs räser.

ett tag funderade jag på en detroit V1271 ca 3-5 hunda kusar men renovering av en sådan tja den var ju inte rimlig i mina ögon.

funderar hårt på en Kamaz V8 misstänker att den finns i aluminium variant, men måste kolla upp det lite noggrannare vill inte ha en motor tyngre än 600kilo helst.

en griffin eller meteor hade ju inte heller varit fel men dom växer inte trädn heller längre.

tillsvidare hamnar det nog en jänke Diesel V8  med tillhörande Th350

om någon har tips på lämpliga spisar så dela med er gärna (obs ej förkammar volvo skit historer nu!) direkt insp ska de va. 

en bild på bilen iallaf.

http://f.helgon.net/g/%7BE1D/%7BE1DE001D-A749-43AC-B85C-0587FE467496%7D.jpg

en del att göra om

//Tobbe

Annons:
roadkill
5/12/07, 9:39 PM
#1

Jag hade 6.5 cheva diesel i min gamla Sugga. Fungerade bra med 44" däck då den jobbar med lägre varv än en "bensinare". Gott vridmoment väger upp antalet missade hästar i stallet…

Stilig skuta du har, lycka till…

/Roadkill

T-M-T
5/13/07, 1:16 PM
#2

jo den motorn är inte fel, men dom kostar en rätt hygglig slant och sen är ju knappast pålitligheten så bra på de äldre v8 dieselarna.

men jag vill nog ha något som är lite mer udda också, var o varannan sugga har antingen v8diesel, cheva 350, TD40.
vill undvika det och bygga något lite mer udda,

den ska dock reggas med motorn och fås laglig på alla tänkbara sätt,

 vi får se vad som händer, jag hör av mig iallaf när jag hittat något bra objekt, dock hamnar det nog en olds 350diesel i den tillsvidare ligger ju på "hyllan" och dom går rätt bra faktist.

sos
5/13/07, 4:10 PM
#3

Förr var det ju någorlunda enkelt att få tag i en 24 Liters RollsRoyce Merlin (bl.a WWII jaktplan spitfire, mustang) då ma n läste om ett antal konverteringar till Bilar och även en MC… inte sett sådant på sistone… men det hade varit en unik motor det…

Räcka ut tungan

T-M-T
5/13/07, 5:48 PM
#4

att hitta en äkta motor från en spitfire kan man glömma idag.

däremot griffin tolvan efterträdaren som satt i div stridsvagnar på ca 600hp går att få tag på men dom flesta som köper dom köper dom ju för att investera lite och tjäna pengar sen när delarna sinar.

många använder dom till traktorpulling och liknande, jag har en kompis i husqvarna som sysslar med sådana men han var inte sugen på att sälja några….

sen är det ju en väldigt bra regel om man bygger något, att aldrig använda ovanliga prylar som är svårt att få tag på, det blir bara jävligare när det går sönder. och sönder går det!

 men diesel hade varit att föredra, därför kikar jag på öststaerna dom har mycket fina prylar liggandes i lätt metall.

roadkill
5/13/07, 7:38 PM
#5

…alltid trevligt med uddamotorer, men det är som du säjer, svårt med delar när det går sönder. Axlarna tål inte hur mycket som hellst, lätt att vrida av drivaxel med stor motor… lagom är bäst…

Kikade lite på Blocket. Finns en del 6.2 dieslar till salu. Bör gå att få en skaplig för under 10". Någon ville ha 15" för en 6.2 års -91 men då ingick 350aut…

Jag hade th400 med långa struten, huven var förlängd med en decimeter. Leta efter en låda med korta struten (4" eller mindre") Då kan man behålla orginal stilen utvändigt…

/ Morgan

T-M-T
5/14/07, 1:25 AM
#6

orginal tänkte jag ha den faktist, just nu ligger det 5-6 st 350dieslar på hyllan med växel låda (kort strut)
det hamnar i den "tillsvidare"

diesel ska det vara, hörde med kompisen ang en tattra motor han har liggandes 17l V12 diesel låter så helvetes skönt…. MEN vikten fy far åt helvete den lär väga runt 1000kilo gissar jag.

det är ju inte så varligt med effekten utan vikten och friktionen dvs vilket fäste man har som sabbar drivknutar fram främst.
men går det sönder byter man till grövre det oroar jag mig inte över.

att blaska om kring i lervälling frestar inte så hårt värre är det att skutta med plattan i mattan på en bärghäll eller dyl tex när man är påväg upp ur skiten och har bra snurr på hjulen och framhjulen stiger på en bergskant och får fäste "klonk" så har man sabbat lite härliga lätt funna prylar i framaxeln.

 vi får se det när "tiden" hinns med kommer den byggas om med andra axlar, har lite att välja på.

hoppas jag hinner slänga ur skit spisen i den innan helgen, och i bästa fall hänga in den andra så jag kan tillverka fästen till den senare. 

återkommer med bilder på förloppet så småningom.

Annons:
preusvarg
5/14/07, 10:04 AM
#7

VOLVO TD 40.. gryyym sång. grymt vrid å den slår alla jenke V8or på fingrarna tycker jag.  ett fett rör rakt från turbon ut genom huven.. en 5" stång skruva på pumpen lite så får du en 3-4 meter svart stång som bara alla miljö nissar älskar. *L*

T-M-T
5/14/07, 6:11 PM
#8

jag vart lite för TD40 innan men efter att ha jämfört dom lite så tycker jag inte så mkt om den längre, sen vet jag om minst 5-6suggor med TD40 liksom lite tråkigt att följa strömmen.
sen att det är en förkammar diesel är ju inte heller så sexuellt, jag är mer för direkt insprut det knackar dessutom lite skönare =)
finns TD41 som är lite nyare däremot med direkt insprutning, men dom är rätt dyra.

näpp vi får se vad jag får tag på senare nu blir det diesel åtta tillsvidare träligt om den måste stå still översommarn när man vill köra bara för att man envist måste leta motor.

men jag håller med en rak TD sexa uppskruvad lite här o var låter grymt skönt!

wodger
5/15/07, 10:58 PM
#9

Jag har en liten tanke som jag lekte med nu när vi ändå önskar motorer….

……KAD42 eller nån syster till den…….en äldre variant, tror KAD44 har EDC, gasspjällspotentiometer och annat elektoniskt tjafs….

Polaren har 2 st såna i sin prinsess, jösses vilket gott ljud!

För dom som inte vet, dessa har kompressorladdning på låga varv och turbo på högre. Mest sålda i marin-utförande men jag vet ett tidiningsbud för ca 5-8år sen som hade det i sin lastbil, FL7 tror jag…så en och annan lastbil är född med detta.

trevlig helg

Upp till toppen
Annons: