ILLER
Höhö, en sån åkte jag med när jag var typ jätteliten.
Om någon har nån "bra å veta" info om dom så dela med er av den ;) kan behövas hehe :P,.,, sitter bla; en saab V4 motor i den
Illern, ja detta tekniska (?) lilla underverk från Värmland. Norsjö Mekaniska tror jag firma heter. Nåja. Har ett stycke dylikt fordon som under ett antal år tjänat som spår och sladdragare för skoterleder. Det är den bromsstyrda varianten med V4 motor. Som snömaskin har den några svaga sidor:
* Bromsstyrningen gör att man helt tappar drivkraften på innerbandet. Detta gör att den gräver ner sig i snö, just när man vill styra. Diffen mår inte heller bra av det.. Har bytt ett antal växellådor…
* Drivaxlar. Inte dimensionerade för att dr tungt med. Har kört av en, sen satt dit kraftigare grejjer. (Finns hos Eie-Maskin, då Norsjös support på reservdelar lämnar mycket övrigt att önska)
* Slutväxlar. Åxå för klend dimensionerad, särskilt lagringen för utgående axlarna. Har just nu ras på ett sådant lager. Stööön.
* Manuell växellåda. Klar nackdel på bandfordon generellt, då detta har så pass mycket rullmotstånd. Man får välja en växel och köra på den. Rör du kopplingen och har tungt lass så fastnar man, särskilt i lössnö….
* Motorn. Fords V4. Ersattes som tur var av VW dieslar och hyrostatstyrning på senare Illrar. Tror jag är inne på motor nr 3. Som tur är så är det lätt att få tag på från skroten för typ 500 kr, sitter i Saab 96. Då Illern är så pass lågt växlad (även på 4-an) så får motorn jobba duktigt, särskilt om man vill åka fortare än 20 km/h. På Norrlands stora myrar blir man galen av att åka så långsamt. Sen ljudnivån…
* Ofjädrade hjul. Blir väldigt hopp-p-p-p-pigt på barmark. Punktering på drivhjulen gör att man tappar drivningen pda dålig bandspänning. Nyare Illrar har kugghjulsdrift (solida drivhjul) i luckorna på banden, vilket är bättre.
Tja. Kan låta lite negativ. Delvis befogat. Illern kallades först för pistmaskinen, men då den mest innebär bekymmer har den därför fått öknamnet "pittmaskinen". Nyare Illrar med dieslar är bättre i många avseenden. Själv har jag tröttnat lite på den och börjat bygga egen bandvagn baserat på band och aggregat från BV-206, Volvo motor och automat, samt fördelningslåda från en Studebaker Weasel.
// Klas
Grattis surhal
Har själv länge funderat på en iller. Har tänkt att detta var kanske nogot för dom svåråtkommliga ställen. Info från Klas_b gör nog att jag tänker mej två gångar om.
blir intresant att höra om utvecklingen i din projeckt Surhal
jo tack, det skall bli spännande att få fart på renoveringen mm,
kan tilläga att igår förmiddags fick jag igån den gammle V4 ;an på 3;e start försöket :D vilker hmm…. " vrår" å bubbel de kom ur de rostiga grenrören som fans kvar.
har även börjat skruva ur lycktor och planera lite va ja ska köpa på biltema nästa besök i GbG.
kommer med mer uppdateringar senare….
Trotts sitt dåliga rykte så tycker jag att den ser rolig ut. grattis till nyförvärvet hoppas du får fart på den å kan komma ut å busa *L*
kan berätta att jag har vartit och fått tag på ett avgassystem och någre extra driv hjul till den igår och även hunnit motor tvätta den och dammsugit upp all mossa skit mm,, ur hytten
kan kränga upp några bilder när jag tagit mig hem i kväll .. // Kim
ett klipp från flytten till verkstaden från våran gård min grålle kom till "stor" nytta..blev en aning spännande då vi först försökte med att bogsera med lång lina, och illern rusade iväg mot traktorn,,,,
klicka på bifogad fil och se filmen ;)
Behöver Du några data eller tips ang V4 motorn så har jag SAAB:s egen verkstadhanbok (typ 5 cm tjock) om just 96:an, och som sagt var motorn/erna. Jag kan dra kopia över önskad del. (el/ vxl.låda eller annat). Min erfarenhet av motortypen är att (rätt skött) så funkar den kanonfint. Lättstartad & vridstark. Kanske inte så vass, men det behövs nog inte i din maskin. Tips direkt / finns automatchoke så byt så snart Du kan till manuell d:o = mycket bättre, när kylan sätter in. Ha bra batteri (onödigt tips ev). Gäller ju våra valpar & vilket fordon som helst förståss.
Hej !! Är lita amatör ännu vad det gäller (livet i allmänhet !! och) att hantera "valp ifocus" sidan, fortfarande. Har svarat på din "mail/post" på "inlägg"-sidan, till slut (sorry för"sävligheten"). Ej säker på att det gick vägen, men jag har sett ditt önskemål ang förgasare, vxl-a, och koppling. Återkommer! MVH / Jan-e
Grattis! Va-
….eh….fin den är….
=)
<ser kul ut dock!
Hallå !!! surhal ! Kolla din inkorg. Där finns bra post/medelande. / jan-e
jahadå.. nu har man loggat in här igen då =)
det var nån månad sen sist jag va här..
har kommit en bilt på väg med mitt " lilla " projekt Illern
den börjar bli kör bar man ser fortfarande jävlig ut.
Har slipat ner hela hytten och övre delarna av "karossen"
just nu är det service av motorn på gång som jag kanske skall lyfta ur och slipa motor rummet ordentligt ( tänkte spruta in en jävla massa rost skydd från början bara ).
även hyttens golv måste svetsat så småning om så det blir till att stå i oljegropen och svetsa allt underifrån =)
nä nu tänker ja inte sitta här å babbla mer,.,måste åka och köpa kylar slang å soppa slang i borås
bilder kommer innom kort
Väntar med spänning,,
//Danne
Hej. Jag har oxå varit och införskaffat mej en iller. Den hade stått hela vintern, men den startade direkt med lite startgas. det är en -74:a med stor hytt (täcker hela framdelen av maskinen) Men tyvärr var bromsbeläggen helt slut, vet någon vars man kan få tag på nya? Och vars kan man köpa bäck till den 5,00 6/8 omönstrade?
//Björn
Hej!
Du bör hitta delar till din Iller hos dessa:http://www.pergonova.se/contact_6.html
Kul att se att det går framåt. Håller själv på att bygga om en Terri 30. Konverterar från en 440 Sachs motor till en Ford V4. Du har inga bilder på grenrörsflänsarna som sitter i toppen på V4:an? Vore väldigt bra
menar du mellan topplocket och grenröret, så har ja inga bilder på det.
Tänkte se om någon vet ett lämpligt material att göra nya band utav ??
har funderat på ett gummi med 3 skickts väv lager.
Vad tror ni här på forumet?
Mvh // kim
Hej!
Hittade dessa på Blocket: http://www.blocket.se/vi/14399027.htm?ca=2_s
där ser man!!! men 6 000 för dom vilket jag inte har råd med nu så det får bil till och borra massa hål i gummi matta som jag hittat
Hör gärna av dej hur det går med tillverkningen av band, är sugen att försöka göra breda vinterband. Ps. vet någon vars man kan då tag i delar till förgasaren.
/lycka Till
Mvh Björne
Tänkte se om någon vet en Lämplig vinch som kan vara lämplig till denna maskin ??
har inte så stor lust att lägga ner allt för mycket pengar på vinchen men en hyffsad får det vara..
mvh // kim - surhal
Tänkte se om någon vet en Lämplig vinch som kan vara lämplig till denna maskin ??
har inte så stor lust att lägga ner allt för mycket pengar på vinchen men en hyffsad får det vara..
mvh // kim - surhal
hej alla glada filurer…
har varit offline nu ett jäkla tag precis som mitt projekt ( illern )
har gått igenom förgasare och lite allmänt på motorn…
blästrat båda dörrarna och spacklat det som skall på dom.
kommer att stå still ett tag nu med själva maskinen så min traktor är ett antal mil hemmifrån då den drev ett gammalt tröskverk på en veteran dag… så har inget att dra hem illern till svetsning med…
kommer med update så snart jag kommer igång me bygget igen
MVH // surhal
bra bra vill höra hur det går för dig
Kan meddela att även jag nu skaffat en Iller, underbara maskiner
Har påbörjat renovering av den, 30 års mossa och skit har gjort en del på skicket..
Skapligt trådlyft det vart av det härr förresten..
BILDER TACK!!!!
Jag åkte iller för ett drygt kvartssekel sedan. Det var under en PRAO-period i högstadiet när jag var hos Vattenfall och följde med linjearbetarna ut i fältarbete. Mest åkte vi 303, möjligen också att det fanns någon 202:a kvar i trafik. De hade också någon sexhjulig 303:a, (tgb13) vad den nu heter i civilt utförande.
Men för de riktigt tuffa jobben och markförhållandena tog man fram illern. Jag åkte på flaket några minuter längs en slät åker så vad de verkligen går för fick jag inte veta. En saab/ford V4-motor satt under flaket och styrningen sköttes lagom inneffektivt med två bromsspakar. Kan den ha toppat omkring 50 km/h? Har för mig det var saabens växellåda med frihjul och allt, om man nu ville använda sådant. Jag blev också förvånad när det påstods att den där lilla saken vägde över två ton. Idag är jag inte alls förvånad. Det blev aldrig någon närmare titt på illern men den fastnade i mitt minne som en riktigt cool pryl.
Någon som vet hur många som tillverkades? Vilken firma var det?
Ja den är nog en riktig dundermaskin om man säger så, kan tänka mej att den fick ta hand om dom tuffa jobben
Angående toppfarten är jag osäker, återkommer när det är fart på den. Det stämmer att den har motor/låda från SAAB 95/96, med frihjul och allt. Dock finns det inget reglage för frihjulet så det får man aktivera direkt på lådan om man vill ha det i…
Vikten ligger uppskattningsvis på cirka ett ton, är ju inga enorma prylar det rör sej om. Min har chassinummer 1118 och är tillverkad 1979. Enligt uppgift ska den ha sålts ny till Stora Kopparberg för att användas i skogsbruket. Efter det hamnade den i en skidbacke för att sedan användas till snöröjning på en bondgård. Allt som allt har den gått 1290 timmar på 30 år…
Med härledning till chassinumret kan man ju anta att det är nummer 118 som tillverkats. Enligt uppgift ska Försvarsmakten köpt in 52 st Iller till Kustartilleriet där den benämndes Bandvagn 271.
Tillverkaren hette Norsjö Mekaniska, samma som tillverkade flakmopeder. Verksamheten är numera nerlagd och Illerns arv förs vidare av Pergonova i Sunne.
Mer info mottages tacksamt
Bilder kommer
Ååå Norsjö Mekaniska! De bygde också handikappmoppen Partner (60-tal?) och den halvtäckta mopedbilsföregångaren Shopper, även kallad "CP-ruska". Av en ren slump hamnade jag hos NM någonstans i värmländska (!) skogarna mellan Hagfors och Karlstad för kanske 15 år sedan. Firman hade köpts upp av en värmländsk småföretagare som fortsatt tillverkningen av flakmoppar under det gamla namnet. Att illern ingått i produktutbudet framgick inte vid mitt besök men man hade gott om reservdelar till Shoppern. Vet heller inte om Nordsjö Mekaniska lever vidare någonstans idag.
Hej !
Illern lever delvis kvar i Värmland, Forshaga. Där finns nämligen företaget Bandvagnsservice i Forshaga, som reparerar, säljer reservdelar och hyr ut Illern. En alldeles ny hemsida är nu under uppbyggnad med adress www.bandvagnar.se Gå gärna in och kolla lite !
Hälsningar Leif
Hej.
är det någon som har en instruktionsbok på illern?
Mvh Jan