Annons:
Etikettmaterial-delar
Läst 1160 ggr
torparn
2006-05-22 16:13

Däck 33 x 12,5

Hej!

Valpen jag nyligen köpt har däck som det står:

Radial A/P Trail Cutter M+S  33 x 12,5 R15 LT  

Dessa är för breda för besiktningen! Någon som har en idé om vad dessa kan vara värda? De är antagligen 5-6 år gamla och såvitt jag kan bedömma i gott skick med fälgar.

Tanken är ju att sätta på något som fungerar i besiktningen.

Torparn

Annons:
JohnA
2008-01-30 00:50
#1

Mina 33x12,5-R15 har klart mindre diameter än originaldäcken på 8,9x16. Eftersom jag vill maximera toppfarten är detta av betydelse. Att samtidigt få något bättre grepp i lera vore trevligt även om jag mestadels kör längre sträckor på motorväg.

Vilka dimmensioner funkar på en 903:a utan modifieringar om jag vill ha maximal däckhöjd? De gamla hårda originaldäcken har jag inte provkört men jag antar att de är snorhala och väldigt bullriga.

Jag tänkte starta en ny tråd men denna gamla tråd passar utmärkt då jag har exakt samma däck på min 903:a. Det lustiga i sammanhanget är tidpunkten för trådens första inlägg eftersom det var ungefär då min bils förr-förra ägare fick problem med besiktningen! Är det rent av samma bil?

Jag besiktigade bilen med otillåtet små lånedäck som dock höll sig innanför skärmkanterna och har nu skruvat på skärmbreddare av tryckimpregnerat trallvirke. Mina Trail Cutter fungerar utmärkt på landsväg, tyst stadigt och fint men vid minsta lera tar det stopp! Jag kör mestadels på landsväg så slirandet i lera kan jag acceptera i viss mån.

ake64
2008-01-30 18:27
#2

Det låter spännande. Vad är problemet med bredden? Att de går utanför skärmkanterna eller tar de i någonstans?

 Själv kör jag på Cooper Discoverer S/T 315/75-16 som har samma diameter som original men är något bredare. 315/75-16 var den dimensionen som låg närmast original (280/85-16) om jag ville köra på icke terrängdäck. Jag gillar dem men har inte besiktat med dem än så jag vet inte om jag får backning då. De håller sig nätt och jämnt innanför skärmkanterna men däremot tar de i fjädrarna något när jag svänger fullt.

 De enda däcken jag har hittat i originaldimension är för övrigt Silverstone 117 men eftersom jag mest håller till på väg ville jag ha ett mer ladsvägsinriktat däck. En och annan C202-ägare kanske är intresserad av att veta att S/T finns med på vägverkets lista över godkända vinterdäck.

Upp till toppen
Annons: