Annons:
Etikettreparation-renovering
Läst 5847 ggr
Markus B
2/28/06, 3:49 PM

Rosten kommer....

Hej alla valpägare !

Det verkar vara vanligt att valpen rostar, och så gör på sina speciella ställen. (det gör ju alla fordon). Speciellt på våra under året stundtals saltade vägar.

Slipade lite rost i sommras, samt täckte det nyslipade lagret med zinkgalv och inom föreskriven 24 timmars period med två lager färg avsedd att brukas på järn/metall. På motsvarande sida täckte jag dock med rostskyddsmassa.

MEN…nu börjar den färg jag målade på i somras sakta flagna och spricka upp och rosten, visar sig igen.

Så vad gör man nu ? Blir det byte av kaross ? Finns det Alu karosser till en lillvalp 903 av 67 års modell ?

Eller är jag dömd till att byta plåtdelar lite här och lite där, vartefter det rasar för att sedan börja om där jag en gång började… Ja, att äga en 38 år gammal valp är ett skojigt projekt och man upphör aldrig förvånas.  

 Förvånad

Tacksam för lite respons!

P.s Kan man köpa 1000 liter roststopp på macken och sänka ner karossen i ?  Skrattande 

Hälsningar/ Markus B

Annons:
hhansenfishing.com
2/28/06, 3:57 PM
#1

hammar lack har visat sej efektivt på andra bilar jag lagat golv på men den är svår att måla över med annan färg då kan den krusa sej eller så har jag varit för snabb att måla över den vet ej kaske det fins fler med erfarehet av hammar lack

Sugga
2/28/06, 6:46 PM
#2

Hammerit hammarlack funkar någorlunda men andra fabrikat är skit, de har en tendens till att bli så hård att den spricker på lite flexande underlag och det går lätt bort flisor. Det är inte den lättaste färgen att måla över, har för mig att den innehåller silikon eller liknande (inte tutt-silikon då förstås  Flört ) för att få "hammarslagsytan"

Jobb-11 är hammarlackad för ca 3 år sedan och trots att den inte har åkt i skogen eller stått utan tak sedan dess har den flagat framförallt vid karosskarvarna, verkar som de olika delarna rör på sig.

Calle
2/28/06, 8:17 PM
#3

Det finns nog tyvärr ingen genväg. Det är bara att kapa ur och lägga i frisk plåt. Grundmåla och täckmåla med bra 2-komponent och sen på med ytterligare underredsmassa eller body. Svetsa helst kant i kant och inte överlapp, då kommer rosten fort tillbaka.

Jag fuskade dock lite på min skönhet vid det stora renoveringsjobbet i somras. Under flaket var det mycket ytrost, det borstade jag bara av ordentligt och sen sprutade jag med tunt och tjockt rostskydd. Hoppas det håller ett tag. Ibland måste man kompromissa, det hade tagit alltför lång tid att byta ut flaket. Andra mer anfrätta/bortfrätta delar bytte jag ut. Det var i princip alla infästningspunkter mot ramen och 30 cm av golvet bak. Arbetet tog hela semestern. Den här semestern ska jag inte enbart ägna åt renovering, jag ska köra lite också.

/Svante

person
3/1/06, 4:10 AM
#4

Nä - inte finns det alu-zink till lillvalpen och klart man kan doppa valpen i nästan vaffansomhelst men frågan är om det tjänar nånting till?

lars335
3/1/06, 4:42 PM
#5

Prova blästra innan målning

det tror jag på

MVH

Lars-Åke

rickardp
3/2/06, 11:37 PM
#6

Finns inga genvägar, byt plåt som är rostskadad, köp roterande stålborste (biltema vridna trådarna) till vinkelkapen och gör rent, kapa sen bort ALLT som är rostigt, snåla inte med urkapningen utan allt som ser knöggligt ut efter rengöring med roterande stålborsten skall bort. Man ser tydligt vart man skall kapa efter rengöringen

Använd andningsskydd och skyddsglasögon vid användning av borsten.Cool

Bra passform på plåten som skall in, kant i kant eller ev 2mm falsning (för stadgan) och svetsning (i golvet skiter jag i om det slår sig utan helsvetsar).

Utvändig plåt som syns är det punktsvetsning och svamp med vatten för att kyla så det INTE slår sig.

Återigen roterande stålborsten, sen kallgalv, (ev spackel), grundfärg och täckfärg. Har provat hammerite på min Range Rover men efter ett bromsoljeläckage gick den färgen åt pipan (lite förvånande eftersom den är silikonbaserad).

Har kört med Alcro (tror jag)  Mekanlack, den blir inte helt knallhård utan verkar följa med (iallafall lite). På en C303 så är det sikaflex eller något annat kladd som skall i mellan karosskarvarna.

 I golven brukar jag spruta på tjock underredsmassa för att förhindra att stenar slår igenom färgen. Försökte med en massa som var glasfiberförstärkt, mycket jobb att applicera har inte hunnit kolla om den fungerar.

Biltemas rostskyddsprodukter verkar bli stenhårda så
 dom gillar jag inte, men gjort är gjort.

Ööh, och blästring verkar inte fungera om det är rostigt, små små porer tränger igenom hela plåten så det blossar upp igen efter en månad. Har iofs inte provat att blästra och måla på båda sidorna.

Mycket om lite.

Annons:
person
3/3/06, 6:23 AM
#7

Men MYCKET informativt och bra inlägg.

Jag tänker kopiera det, klistra in, redigera med olika stilsorter och understrykningar och sedan printa ut i så många exemplar som jag har pärmar och häften om bilvård och service och valpar och sånt.Plus några åt mina kompisar.

Om jag skulle ha ett garage skulle jag dessutom hänga upp ett större ex. som en liten prydnad på väggen inom glas och ram, så skulle folk ha nånting att göra medan jag slipar och spacklar, kapar och donar, Hammerit och….

Tack, det bästa jag läst på länge.

Uppriktigt:

Per Person.

DEFENDER
3/3/06, 10:09 AM
#8

använd rostfri plåt nästa gång du renoverar plåten på din valp så får du mindre promblem framtidenGlad

lars335
3/3/06, 12:07 PM
#9

Eller tvärt om med rostfri plåt

Galvanisk korrision är inte all leka med

MVH

Larsåke

Roysan
3/3/06, 1:29 PM
#10

Är det någon kemist som vet om det verkligen blir korrosion om man blandar järn och rostfritt.

Att svetsa ihop de två plåtsorterna är väl bökigt, kanske man får hårdlöda med mässinglod.  Rostfri plåt är ju gjort av järn, krom och nickel. Ganska mycket av de två sistnämnda. Så skulle inte järn och krom och nicvkel trivas ihop skulle ju den rostfria plåten ta död på sig själv.

 Man kan prova, en bit SSplåt och en bit karosseriplåt ihopbuntad och lägg ut i väder o vind för test.

person
3/4/06, 5:03 AM
#11

# Är det inte rysligt besvärligt att svetsa i rostfritt.

ja - jag kan inte svetsa alls men jag tycker mig ha hört.

Borde lära sig….

Pelle

lars335
3/5/06, 8:59 PM
#12

hej

Det finns övergångspinnar exvis elga 6770 men vet inte om dte finns för MIG, tror inte det sen brykar det bli problem

Använd i stället galvad plåt men var försiktig vid svetsning i galv, och andas inte in röken !

Annars lycka till

:) Lars-Åke

Calle
3/5/06, 11:55 PM
#13

Jag har bara svetsat i rostfritt med pinne (OK 6330 om jag inte missminner mig) och TIG och det var väldigt lättsvetsat, i normal arbetsställning. Under-upp tror jag är svårare. Rostfri plåt (austenitisk plåt-18/8 diskbänksplåt) har väldigt lätt att slå sig om man svetsar längre fogar.

Jag är inte heller någon materialexpert men jag tror att man ska passa sig för att svetsa ihop rostfritt och vanlig plåt pga av galvanisk korrosion. Men man kan ju göra ett prov och lägga ut, precis som Roysan föreslog. Salta lite för att efterlikna verkligheten, man bör få fram rosten ganska fort.

/Svante

Annons:
fotograf
3/6/06, 11:09 AM
#14

Har ett flertal gånger använt övergångssvetstrådar för att sammanfoga svart och rostfrit material.Det har ju funkat bra i grova detaljer, men visst, när det handlar om tunnt gods är det nog befogat att vara rädd för galvaniska strömmar. En idé som slår mig är om det inte skulle fungera att skydda en bilkaross från galvaniska strömmar med zinkanoder ungefär som på en båt eller i en vattentank?För övrigt är rostfritt till rostfritt löjligt lätt att svetsa hjälpligt bra(Om man inte är ute efter att röntgenkolla svetsfogarna). Lättända elektroder med slagg som lossnar lätt (passa ögonen då det sprätter rätt så mycket slagg när fogen kallnar) Något värre med blandade material.Ett tips är att använda rostfria elektroder då du punktar upp det du ska svetsa i krångliga lägen istället för att använda en basisk tråd typ OK 4800.Då slipper du fastna i materialet så ofta med svordomar och dåligt humör som följd.

DEFENDER
3/17/06, 9:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

här har du nått trevligt lars helt i rostfrit

sales
3/29/10, 2:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Hej!

Jag vill   erbjuda dig Turtle wax roststopp produkt för 25kr/st!

 Och du väljer själv hur många burkar du vill köpa .

Ett paket innehåller 36st burkar á 250ml, varav 18 grå och 18 rödbrun.

Detta kostar 900kr + moms, ink frakt.

 Denna prudukt passar till bilar, bussar, lastbilar och husbilar, allt som kan tänkas behöva rostskydd.

Rost stopp kan användas som grundfärg och har mycket goda rostskyddsegenskaper och kan överlackas med de flesta typer av täckfärg.

OBS!! Begränsat antal!!

Med vänliga hälsningar

Hanna

0708-759378

enav16
3/31/10, 11:00 PM
#17

Har knackat bort torr underredsmassa på Valp och målat med Isotrol. Hittills har det fungerat utmärkt. Läs mera på

http://www.introteknik.se/swe/foretaget.htm

ROBBAN68
4/1/10, 12:37 AM
#18

Ett annat bra alternativ är att köpa aluzinkplåt och laga med. Bra svetsningsegenskaper, extremt bra rostskydd- förutom i just svetsen då.

SKREV OBELIX

soren-b
4/1/10, 1:16 AM
#19

De är väl inte underligt att jänkarna kallar rosten för CANSER??

Man måste ta bort allt annars kommer den tillbaka som ett brev på posten. Efter många år med pulande med gamla bilar har jag lärt mig att de finns inga genvägar och mirakelfärger att smeta på utan de är bara att kapa bort de som är rostigt och ersätta med frisk plåt sedan rengöra från fett och andra orenheter för att lägga på en riktig 2-komponent grund och lacka över med topplack i 2-k.

Tänk på att vara extra noga i skarvar mellan ny och gammal plåt så det är rent innan grundlack. Jag brukar värma skarven lite och medan den är varm lägga ett tunt lager tunnflytande Dinitrol från båda sidor låta de torka och torka bort överflöd med thinner. De är mycket jobb men de lönar sig.

JohnA
4/13/10, 12:24 PM
#20

Det var många bra rostskyddartips i tråden, men ett av de (ibland) enklaste saknas: Se till att begränsa förutsättningarna för rosten, d.v.s. håll fukten borta! På en terrängbil som man ofta gärna doppar i geggan kan det förstås vara svårt men en slarvrenoverad bil med "plastisk pudding" direkt i rosthålen och sprayburksfärg ovanpå rostar faktiskt mindre om den försvaras i torrt garage än en seriöst rostskyddad bil som står utomhus året runt och dessutom inte rengörs ordentligt från terränggeggan!

Min 67:a var jättefin och nästan rostfri när jag köpte den för 2½ år sedan och nu ser den hemsk ut. Slarvrenoveringen är uppenbar men så har jag också slarvat grovt med förvaringen. Värst är nederkant på skåpet och dess sidodörrar. Smält-, regn- och kondensvatten rinner från taket, genom dörrspringorna och på skåpets insidor. Vattnet samlas från båda sidor i skarven mellan skåp och flak… Hade jag haft bilen i varmgarage är jag övertygad om att fuskjobbet fortfarande hade sett snyggt ut.

En rejäl rotblöta då och då med bra eftervård är sannolikt skonsammare än utebilens ständiga småfuktande.

Annons:
Knirken1
5/8/10, 2:30 PM
#21

Ju äldre järnplåt (dvs stålplåt, järn är ett grundämne, obs!) man kan finna som verkar ok map tjocklek & andra mått, desto bättre, är en bra tumregel om man önskar längre hållbarhet. Modernare stål tillverkas genom smältning av skrot i 3 fas elektrostål ugnar. Alltså av skrot av alla möjliga doningar med åtföljande mängder av ädlare metaller än just järn/stålskrot. Bara tex alla skrotade bilars metaller som åker med i smältan ställer till det sedan, så att "modern Fe-plåt" blir så att säga "självtriggande" map rostning, och kräver noggran skyddsmålning för att få någon broms på elektrolytförfarandet som alltid ger sig till känna ganska snart på alla nyare prylar som består av stålplåt.

Tillverkarna av stål följer beställarens specifikationer så stålet blir det rätta med önskade egenskaper, vanligen utifrån hållfasthet osv och så gott det går map korrosionsmotståndsegenskaper. Ytförzinkning & liknande, får sedan lösa de omedelbara riskerna, om man nu bortser från rostfri plåt förståss. Den klarar sig förståss bättre mot rost, om man nu inte råkar ha "fel miljö" i kontakt med sådan plåt. Då går det åt skogen för den med. Plast & gummi mellanlägg/brickor kan dock hjälpa (se övergångarna Fe-plåt/rostfritt/aluminium osv på somliga snöskotrar tex, de funkar normalt utmärkt.)

Ju äldre Fe-plåt man kan finna, desto mera "ren bergmalmsstål" innehåller materialet med desto mera renhet från ädlare metallerna v/s i moderna stålsmältor.

Vissa noggrannare företag är krävande med detta så som tex det engelska företaget som kom till Vännebo kraftstation (nära Dan Anderssons Luossastugan, syd-Dalarna, f.ö.) med ett antal långtradare och köpte in hela den (flera 100m) gamla vattentuben från dammen ner till kraftverket.

Man ville helt enkelt åt den fina stålplåten i rörväggarna som de (engelsmännen som jobbade med detta då) poängterade hade sitt ursprung i Dannemora bergmalm. De behövde just sådan ursvensk kvalitet som de sade !!! Hur de nu håller reda på sådant kan man ju undra, men hur som helst släpade de med sig alltihop till England till vrakpris dessutom då "vi" här normalt inte bryr oss om "vårt" gamla Fe-skrot på detta sätt.

Svetsar vill gärna rosta hur som helst (bla av nämnda anledning, mycket "skräp" där i strängen) och måste slipas + skyddas mot luftens fukt snarast efter svetsning.

Ett synnerligen enkelt knep att stoppa irriterande rost är de nya rost-konverterande "sopporna" som nu finns för vanligt folk, dvs rimligt pris, till skillnad mot för bara några år sedan, då bara rostskyddsfirmorna hade sådana, pga vansinnespriser då.

Nu finns de i mindre men dock ganska dyra búrkar från Turtle Vax och tex hos (billigare) BILTEMA. De "lurar" Fe-plåten att bete sig ungefär som aluminium gör, som ju är betydligt oädlare än Fe-metall, men ändå ej rostar (!!?). Orsak. => Al :s rostning blir så tät att den skyddar mot syre/fukt att jobba vidare och rostingen uteblir. Dra med fingret på en aluminiumbit och observera den beläggning som fingret får. Det är aluminiumets "rost". Strax så reagerar Al-ytan igen med luften och vips, så är skyddet "pålagt" igen.

Så luras Fe-plåten att också bete sig med den nya "soppan" rostkonverterare, så en i det fallet, en blåsvart yta uppstår istället för den typiska bruna Fe-rosten. Jag köper d.o på tex JULA eller BILTEMA.      Hoj! / Kn1

Knirken1
5/8/10, 7:18 PM
#22

Lite justering av mitt inlägg #21 ovan:

Chargen (mixet av material i ugnen) är vanligen allt ifrån maskinstålskrot, rostfritt stålskrot, verktygs stålskrot & sk "mjukt strålskrot isläppt omgivnings tempererat/kallt. Dessutom beskickas ugnen ibland med flytande tackjärn, förutom ibland med flytande stål, sk "duplexmetall". Som slaggmedel tillsätts normalt kalk. I Sverige där det finns gott om bergmalsbaserat utgångsmaterial erhålls ett stål som inte många andra kan framställa ens närheten i kvalitet utav. Erfarenheterna i dylik tillverkning är dessutom av exraordinär "hög-nivå". Svenskt stål är därför "inte för inte" mycket ansett i omvärlden.

Inte allt modernt stål dock, framställs i elektrostålugnar men det mesta. Somliga stålverk använder ännu sk konverter och detta är en äldre men i & för sig utmärkt metod, det med. Idag med Europeiska hiskeliga elpriser, önskar nog många stålverksägare att de hade fler konvertrar & färre elektrostålugnar, eller vaför inte Martin ugnar (uttalas martäng-ugn. Jobba vid "martängen" som man säger, eller sade kanske….). Martin ugnen drivs av olja eller gas, och i allmänhet (typiskt i martinugn) avlägsnar man "föroreningar" genom oxiderande tillsatser tex (faktiskt!) med järnmalm, eller med flussmedel, tex kalk.

( Tidigare under 2010 stängdes flera elektrostålungar av vissa dagar helt enkelt då dessa var ekonomiskt vansinne att ha påslagna & i drift. )

Av konverter (KALDO) metoden finns två varianter. Dels Thomasmetoden där man utgår från ett fosforrikt tackjärn (Grängesbergsjärn tex) där extra värme erhålls tack vare förbränningen av fosforn. Dels Bessemermetoden där man på motsvarande vis förbränner mangan och kisel. (Kika på dessa i Wikipedia.)

Ett visst betydande bilproducerande land "långt" borta i öster (där finns flera "bra" bilfabrikat!) men all plåt de använder sig av är totalt skrotbaserad (amerikanskt skrot vanligen+ eget). Även alla andra Fe-metalldelar där drabbas av samma rel. snabba öde. Öppna gärna huven på därifrån kommande (ca 5-10 år gamla tex) fordon och observera huvlås-mekaninsm mm, mm. Helt nära den typiskt tidvis värmande motorn brukar de klara sig hyfsat bra i rosthänseende, men ofta inte ens där. Beror på vart i landet de rullar också. Mer / mindre salt, torrare osv. 

Som många säkert märkt är framförallt plåten (rel tunt material) i dylika bilar inte direkt toppen-motståndskraftig mot korrosion, och /men det är absolut inte konstigt, om man betänker förutsättningarna med proppat av ädelmetaller i allt stål där. Dock skiter man högaktningsfullt i detta problem då bilarna (mfl produkter) ändå "strax" skall i ugnen igen för omsmältning vad det lider (rel snabbt, 10 - 15 år). Tja! vad skall man tänka om dylik filosofi?

Här har man i och för sig istället missat på det här med ytbehandlong av Fe-materialet, och då strular det också till sig förståss (ibland har detta hänt).

Faktum är att hade "våra" kära valpar varit gjorda av sådant stål hade de förmodligen varit väck för länge sedan, om man nu inte hade haft dem i eldat utrymme + avfuktare osv. Inte ens det hade hjälpt då som sagt var de i stålet inbäddade ädelmetallerna ändå gjort rostjobbet ordentligt. /Kn1

Upp till toppen
Annons: