Annons:
Etikettövrigt-valprelaterat
Läst 6718 ggr
wahlen_120
2/7/06, 4:11 PM

Valp som snöröjare

Hej!

Har funderingar på att köpa och renovera en valp till hösten.        (Om nu byggnadsnämden får tummen ur och beviljar bygglovet till mitt garage)

Har då tänkt att dels använda den som plogbil och undrar därför om det är någon här som har erfarenheter av Valpen som snöröjare.  Dels vad det gäller själva plogkonstruktionen, drivning av hydraulik och infästning av denna samt hur den fungerar rent körmässigt med plogblad på.

Mvh Christer

Annons:
person
2/7/06, 4:18 PM
#1

Nog finns det. Hoppas dom läser forumet OCH svarar. Jag har bilder av deras grejor men vill inte publicera utan att dom vet om.

Hej

putte
2/8/06, 12:34 AM
#2

Om man kollar på blocket så tror jag att man hittar 3st Valpar med snöplog. Den ena har ja för mej att det vad lite att göra med innan besiktning. Har en kompis som sålde en valp med snöplog å kedjor nu vid jul. Han fick 20000kr obes för den. Men den va mycke fin. Med nyrenov bromsar. Köpa färdig tror jag är billigast. Men att bygga själv är å andra sidan roligare samt att man får de som man vill ha de på en gång.

person
2/8/06, 6:57 AM
#3

Jag träffade en gammal farbror för något år sedan som berättade att HANS erfarenhet av snöplog till Valpen var, att man skall montera en stadig längsgående balk från plogfästet (rambalken?) och bak till bakre tvärgående rambalk för att inte riskera att man kör ramen sned vid hård belastning. Är det en upplysning som man bör beakta? JAG vet inte, men tycker det vore intressant att höra från sådana som vet mera om det.

Ryden
2/8/06, 10:36 AM
#4

Äldre traktorsnöplogar består av ett snöblad med fäste för hydralarmarna och en lång stång som går under traktorn och fästs i draget där bak, kunde det vara en modell för valpen?

Hittade denna på blocket. Dragkroken tar upp kraften och så gör man bara ett fäste i fronten som styr i sidled.

Rindab säljer en enkel model som heter Snowsport som hänger löst i fronten och har slitstål i gummi.

Jag hade tänkt kopiera denna eftersom jag bara behöver flytta lite snö, om jag behöver ploga längre sträckor skulle jag nog göra enligt den första modellen.

Ingen hydraulik at böka med, om man har winch i fronten kan den användas att lyfta med annars får man fundera ut någon annan lösning, en gammal domkraft kanske?

benson
2/8/06, 5:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag har fäste för min traktorplog på c202an. Det är en vikplog av den typen som beskrevs ovan, med en balk som går bakåt. Traktorn är dock av modell mindre så jeepen var en bit för lång för plogbalken och därför är ett fäste monterat under bilen där man kan fästa in plogen. Slänger upp några bilder för att visa.

Mvh Alexander

benson
2/8/06, 5:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Fästet under bilen:

Annons:
benson
2/8/06, 5:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Hydraulrören kommer upp i grillen

benson
2/8/06, 5:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Den elektriska hydraulpumpen:

benson
2/8/06, 5:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Styrenhet:

person
2/9/06, 7:44 AM
#10

Snyggt jobb. Får jag kopiera in dem i min "plogfil" på datorn?

En baggis: det är ju en 3314 och inte en C202-a. Bara bättre! Skrattande

Hansa
2/9/06, 11:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Har en -69 som jag plogar med och det är inget problem. Plogade en bana på en sjö igår och det är bara att åka på. Det sitter en elhydraulisk Meyerplog på som går att lyfta och svänga med en joystick. Kör utan kedjor med gamla hårda däck.

wahlen_120
2/17/06, 4:02 PM
#12

Tack för bilderna Benson. En mkt snygg installation.Skrattande

Å precis som den gamla farbrorn sa till person så bör man nog ha en längsgående balk med två infästningar i bilen för att fördela kraften, iaf om man tänkt ploga lite mer frekvent. Snö kan vara riktigt tungt ibland.

/Christer

bionicon
12/1/08, 8:04 PM
Annons:
Upp till toppen
Annons: