Annons:
Etikettteknik
Läst 4113 ggr
osing
2011-05-08 09:37

valp

v

växellådan fastnat på 4,ans växel vad tror ni är orsaken,

en B18 motor är det sammalåda som sitter i typ volvo amazon mm?

som sitter i valpen.

Annons:
Knirken1
2011-06-11 18:04
#1

Du skriver ej om vilken sorts valp frågan gäller, men vad gäller växellåda i alla valpar så är det aldrig en exakt Amazon låda (som original i varje fall) i någon valp- variant. Militärvalpen 903 med dess syskon har normalt en sk M40 växellåda, som är helsynkroniserad & med 4 växlar + back förståss. Den ser ut som en amazonlåda men är ej riktigt det.

M40 följer militära specifikationer med allt vad det innebär i materialkvalitet, styrka & vald utväxling osv. Ryktet säger att en M40 låda helt enkelt är stryktåligare, samt noggrannare tillverkad än en "civil" amazonlåda. Axelutformningar/mått, in i & ut ur, lär visst skilja sig åt också. Somliga lär ha gett sig på att bygga ihop olika lådor och "resten intill" i valpmaskineriet, men om det i praktiken är så framgångsrikt (samt värt tidsåtgången) kan väl diskuteras. Militärspecifikationer v/s civildito skiljer sig alltid åt av uppenbara & funktionsavgörande skäl. Rådet är att söka efter original M40 till 903-"bilar".

På den tiden då Volvo tog fram militär("lill")valpen "VOLVO L3314 & L3315" typerna, eller på militärspråk typ 903 (med variationer & olika sifferavslut), skyddes inte kostnader riktigt på samma sätt som idag, med den modernare "vända på varje krona" principen. Visst lånade man lite mellan Volvos civilfordonspark & militärens önskemål ang detaljerna & lånade somliga instrument, reläer & andra delar, men i stort tog man fram speciella rejälare prylar än man gjorde för civila fordon. Sett i dagens kostnadsnivåer skulle nog knappast en L3314/15 kostats på att varken ta fram eller köpas av försvaret. En vanlig enkel valp skulle omräknat i dagens kostnads nivå lätt kosta mångahundra tusen kronor, om inte mera!!. Tur nog har några insiktsfulla människor köpt in massor av (valp original) delar, och saluför dem till fullt rimliga priser, och tack & lov ej till de priser (dåttidens kostnadsnivå) militären en gång fick betala. /Kn1

VALP3314
2011-09-07 10:35
#2

Ja men på tidiga amazoner sitter det en låda med samma utgående axel.

Ingående axel är samma, men på "äldre"amazoner är det den utgående axeln som skiljer, har man fel på en låda , funkar det utmärkt att plocka bort utgåend axel och sätta i en fungerande amazon eller PV samt Duett och 140-160 M40 låda

Och det är både framgångsrikt och de fungerar lika bra, samt är bra mycket lättare ett hitta en en orginal 903 låda och troligen billigare också om säljaren tror sej sitta på en låda värd sin vikt i guld.

Kom i håg att flytta över locket som växelföraren sitter på för även det är specielt till 903 bilarna

Knirken1
2011-12-18 13:33
#3

Bra och intressant tips där, av VALP33314 i #2.

Men Du skriver att citat:

"på tidiga amazoner sitter en låda med samma utgående axel".

Du skriver sedan att:

"på äldre amazoner är det den utgående axeln som skiljer,…"

Fråga: När ungefär började tidiga v/s äldre så att säga att infalla i tiden så att säga? Vore bra att veta ungefär om man nu skulle få för sig att köpa en sådan begagnad låda, istället för att behöva ge upp helt/lägga ner verksamheten, om man skulle gå bet på att hitta en original M40 med rätt axlar.

Visst är det en bra lösning på växellådsstrul, & som säkert duger långt.

Intressant att man alltså kan flytta utgående axel mellan lådorna!! Det löser ju verkligen problem.               /Kn1

HPY"CU
2011-12-22 13:04
#4

Lyft på locket och se om inte någon medbringare har fallit ur sitt läge och låser drevet. 

Vad jag vet så användes samma låda i personbilarna som i valpen så Amazon och PV är lika utom utgående axeln som går in i fördelningslådan som är anorlunda. Har kört med en Amazon låda i min valp i ca 10 år utan problem.

140 och 160 lådan går inte att använda då bottenstocken sitter något högre  och då passar inte utgående axeln ( har provat ) som går in i fördelningslådan.

Upp till toppen
Annons: