Annons:
Etikettövrigt-valprelaterat
Läst 4103 ggr
stefan3286
2013-07-18 23:03

Volvo valp

Vad skall man köpa som första bil,vill gärna ha en kapellvalp av någon modell. Har sett fina HT modeller men det där med 24 volt och avstörd elektronik skrämmer en del ( kan bli dyrt med delar,eller??) Har ca 20 000 att lägga . tipsa mej gärna om fällor med delar som är dyra ,svåra att komma åt. är sugen på att köpa en men har inget lämpligt garage ( än) . har ingen tid/lust och meka så frågan är :

Är det dyrt och äga och hålla en volvo valp typ 903 eller radio valpen i drift??

Annons:
Rookien
2013-07-28 11:08
#1

Hej

Om du inte redan är medlem där så borde du gå in på terrangbil.net istället och fråga. Där är det mer liv och rörelsen än på detta forumet.

Knirken1
2013-08-01 10:50
#2

Hej! Faktum är att de flesta radiovalpar som alltså har 24V system sällan har 12V vad gäller motorn. jag har aldrig sett att någon har 24V systemet kvar vad gäller motorn. Vad gäller motorn byggs det normalt om tiil 12 V där. Egentligen inte så märkvärdigt då man bara sätter i allt vad gäller 12V ang elsystemet. Normal 12V tändspole, kondensator osv (eller så byter man motor helt enkelt, om man har en "över"). För spänningen till startmotorn kan ev man dra en sladd från ena batteriet av de två 12V batterierna som ju sitter i serie. Fast i min 24V Valp matas startmotorn med 24V. Startmotorn är så kraftigt dimensionerad (förr tog man i när man dimensionerade. Inte som nu då allt är uträknat att hålla precis på vippen). Numera visserligen bra/kul för verkstaden (pengar rullar in) men mindre kul för kunden, men så är det moderna business/slit & släng -"tänket". Min 24V:are har varit kopplad med 24V på startmotorn i minst 25 år utan minsta problem. Dessutom startar den mycket bestämt & snabbt med 24V, självfallet. Ev kvarvarande avstörningsgrejs ang 24V är ju också något som de flesta river bort då det är helt onödigt och till & med knappt går att ha kvar/ andra grejor. I princip endast brutala nostalgiker behåller allt special som det innebär att behålla 24V vad gäller motorn. Däremot kan man gott ha kvar resten av det elektriska som 24V, då allt finns att köpa ang den spänningen. Se länkarna ovan ang tex 24V lampor eller hör med vilken "lastbilsmänniska/butik" som helst. Varenda "riktig" lastbil har 24V. De vanligen långa ledningarna i lastbilar har stor glädje av bara behöva leverera halva strömmen v/s vad som skulle behövas om man hade 12V system här. P = U x I är säkert bekant, och har en förbrukare (tex en lampa) en viss effekt inses rel enkelt att "halvering" av spänning leder till dubblad ström, med åtföljande känslighet för spänningsfall/kontaktproblem. Högre ström (som vid 12V) leder alltid till mera uppvärmning & kräver grövre ledningar osv.  Lastbilars startmotorer mår ju knappast heller sämre av mera kraft, dvs 24V matning. 

Om Du kollar mellan olika valpar och stöter på sådan med 24V (alltså 2 st batterier inkopplade) så be att få kolla hur fördelardosan & tändspolen ser ut. Är fördelardosan en rel annorlunda "större kantigare burk" och tändkablarna mm ser annorlunda/grova osv så kan det vara 24V "kvar" här. Dock går alltså allt detta att byta ut till normal B18A "stuk" och "åka vidare". Behåll lämpligen resten som 24V. Då slipper man krångla med generatorbyte också. Allt vad gäller generatorn och elektronik-boxen till den kan låtas vara orört då = enklast. På så vis kan man behålla 2 batterier också med åtföljande mycket mera lättstartad motor. 24V lampor håller dessutom otroligt bra. Jag har bytt två st på 5 års tid. Jag har beställt nya hos Roger Johansson, & det gick urenkelt. Prata gärna med honom vid fundering om det blir aktuellt med konvertering från 24V motor-el till 12V på/intill B18 motorn. Det är/var en rel vanlig procedur tom när försvaret donade med "Lill-valparna"(= riktig Valp), och radiovalpar tex fick annan användning än som radiobil.

Du undrar om en Valp är dyr eller svår att hålla i drift./ De konstruerades med enkelhet & robusthet som grundkrav. Krav var att vanliga lumpare skulle kunna reparera & serva dem utan större problem ute i skogen, med rel vanliga verktyg. Typ skruvmejsel & skiftnyckel, voltmeter & ev lite mer. Volvo lyckades utmärkt med dessa krav & detta är till stor glädje även för oss hobbymekare idag. Allt syns bra, & knappast några dolda områden finns. Allt är lätt att komma åt, bara man tar det lite lugnt, & använder fantasin. Speciellt om man jämför med andra fordon & "modernare" krångel-konstruktioner. Mekning under Valpen kräver knappast att man lyfter upp den heller. Bara att slinga in under bilen & dona. Vanliga Volvoverkstaden har tex oljefilter (=standard nytt Volvo!) + flera motordelar. Annars se länkarna ovan som sagt var. / Hoj! Kn1

Upp till toppen
Annons: