Annons:
Etikettövrigt-valprelaterat
Läst 5191 ggr
000830sl
2016-07-08 23:21

Bränsleförbrukning volvo valp som a traktor

Hej. Jag undrar om någon här vet vad en volvo valp skulle dra i soppa väg som a traktor?

Annons:
Niklas
2016-07-10 11:49
#1

Jag har inget rakt svar på frågan. Bränsleförbrukning har dock diskuterats förut. Här hittar du en del av de diskussionerna: https://www.google.se/search?hl=sv&q=Br%C3%A4nslef%C3%B6rbrukning%20site:volvovalp.ifokus.se&gws_rd=ssl 2 liter milen för en vanlig valp har någon mätt upp. 1,25 har en annan fått med släta däck. Som A-traktor drar den säkert mycket mer.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Knirken1
2016-07-13 13:16
#2

Bränsleförbrukningen med Valp i A-traktor utförande är egentligen en mindre viktig fundering i Valp och/eller A-traktor sammanhang, vill jag påstå. Man ger sig knappast iväg på långresa med dylik maskin, utan skruttar mest runt hemikring och i terräng då & då. (min drog f.ö. ca 1,3 L/mil då jag mätte landsväg & grovmönstrat).

En original-militärvalp trivs bäst med farter (om man vill hålla högt tempo) kring 65 - 70 km/h, och med original transmission hela vägen i "maskinen" & då får motorn snurra relativt fort, vilket ger ca denna förbrukning. Detta innebär faktiskt fallet för de flesta motorer än idag då de hålls på sådana motorvarvtal, så bra gjort ändå av gamla B18, kan man säga. För sin konstruktion är det egentligen toppenbra än!

Skall man brumma fram mycket på "A-traktor varvtal" så drar förståss motorn rätt mycket mera, men det gäller alla dylikt utväxlade ekipagen/bilmodeller. Har man problem med bränslekostnader så skall man inte syssla med varken EPA eller A-traktorer, men faktiskt är förbrukningen ett litet problem i sammanhanget. Det blir ej så många mil osv så just detta blir ej jätteavgörande för det hela, så att säga.

En toppmodern lika cylvol.-motor skulle förutom att dra ca lika mängd bränsle v/s varvtal absolut aldrig palla det liv en B18 klarar i Valp-miljö & dito  påfrestningar. Allting är numera så minimerat och besparat ang slitytor & dimensioner.  Material-härdning mm slarvígare nu  (brottom + billigt) & anpassat till kostnad v/s mil, mer än "ta i lite extra-filosofin" som rådde då B18 togs fram inkl förstärkta valp vxl-lådan osv.

Därför: Välj oljor mycket noga (helst dyrare mineral eller delsyntet oljor. Billig olja är inte för inte billig. Så är det bara.) och en varningens finger för helsyntetoljor. Vid längre tids uppställning av fordonet rinner en sådan olja av i princip helt från motorns inre ytor, och när man sedan efter en (längre) tid startar motorn igen, så går den (faktiskt) osmörjd ett tag innan olje-trycket kommit igång. Tex ej bra för cylinderväggarna mm.

Kolla att slangen mellan vacuumregulatorn är ok & ej läcker eller inte funkar. Bara det att den sitter där nere på förgasarhalsen som den skall (på röret där nere) och är bra fastsatt på regulatorn gör att bränsleförbrukningen blir gynnsamare. Dessutom slipper man som somliga gör med sina Valpar "tjokar sig upp" för jobbiga motlut. Funkar regulatordetaljerna (slangen tex på plats) behöver man ej tjoka sig fram alls. Regulatorn fixar rätt tändförställning v/s motstånd för motorn osv. Tro ej på de som påstår att "regulatorn kan man skita i" för sådana tips hör bestämt till "vägskälspredikanterna" som (i princip) menar att Volvos motorkonstruktörer är överflödiga och mindre vetande. Bara att ruska på huvudet & tänka efter lite, själv.

I mellan-växellådan kan man använda den olja man har i bakaxeln för diffbromsanpassningen där ("non-slipp" /hör med bra personal som vet oljor+ dubbelkolla med någon/några till). I vanliga lådan gäller en vanlig bra växellådsolja. Leta gärna bakåt bland gamla inläggen här så finner  man bra oljeråd. Kostar man på lite extra ang oljorna så tjänar man också ören & kronor totalt sett så som tex ang br.förbrukn.  / Kn1

Knirken1
2016-07-14 13:16
#3

Kn1 igen, med en liten justering av ovanstående ang olja i mellan-lådan (fördelningsväxellådan).

Blev lite fel där. I "mellan-växellådan" /fördelnings dito,  kan man ha vanlig växellådsolja. Dvs samma olja som i vanliga växellådan.

 (Anmärkningsvärt nog har jag sett folk som häller i motorolja i växellådorna & det har funkat utmärkt, det med !!? Vet ej om det är att rekomendera dock. Tja…)

För att få god funktion i bakdiffen med dess differentilalbroms-maskineri (alltså ang militärvalpen. 202-typen har ej diffbroms) har man limited/(non)-slip olja där, och denna olja går utmärkt att ha även i framdiffen.  På så sätt behöver man ej ha så många olika oljedunkar att hålla reda på. Således bara en dunk för diffarna.

+ En dunk för växellådorna, och så + den för motorns vevhus.

3 dunkat totalt alltså. (Dunk 1/diffarna. Dunk 2/växellådorna. Dunk 3/ motorn.)

Så där ja! Rätt skall vara rätt.🤓Mvh / Kn1

Upp till toppen
Annons: