Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettteknik
Läst 3972 ggr
Ervin
0

Utväxling på m46 låda?

Har tittat litet i vårt forum om motorbyte i Tgb. 11 Om man skulle sätta in en gammal dieselturbo från en 240 gld6 eller 760 turbodiesel med m 46 låda skulle den gå lika fort eller skulle den gå typ 60kmh med plattan i mattan eller?Är det olika utväxling på diesel lådan kontra bensin?Har för mig att dieseln ger ca 122 häst och bör dra minst 25% mindre bränsle per mil än en gammal gjutjärnsspis - rätta mig om jag har fel. Kom gärna med förslag om ett annat motorval med helst med mekaniskt insprut utan en massa elektronik.

Mvh Ervin.

sos
0

TGB11 har ju växellåda och fördelningslåda mer eller mindre ihopbyggd…byta motor -adapterplatta mot sprängkåpa + ev. splines på lamellen är ett alternativ det är trångt men någon form av rak-motor borde fungera (framåt finns gott om plats)…man kan ju plocka fördelningslåda från ett annat fordon i och för sig…då har man stora friheter -det är nog bara en tidsfråga innan någon gör det….utväxling…byta drev i lådan, vad passar -måste man låta tillverka?

ErikL
0

Är inte utväxlingen på dom flesta växellådor 1:1 på högsta växel (i ordinarie växellåda, överväxel ger något högre utväxling)?

sos
0

jepp.. 1:1 utan att ha tittat på en sprängskiss så skulle man ju kunna ta t.ex 3:ans växel och sätta på 4:ans plats….men omvänt och vips så ökar utväxlingen…sen är ju kruxet med spåret för växelgaffel och annat…svetsa och härda…i teorin går det säkert hur fint som helst

Flört

Pjotr
0

Hmmm….1:1 betyder att du låser ihop ingående/utgående axel…då är inga av dreven inkopplade i driften, utan dom bara roterar med, obelastade.

Inte ens i teorin funkar din ide…..Räcka ut tungan

sos
0

Jahapp…så låsningen sker inte med drev…är det någon form av pinne som låser ihop de båda axlarna…nä det är nog mer någon form av hylsa som låser ihop axeln…men det är lite av det jag menar…plocka bort hylsan, svetsa/svarva/fräsa/härda och lägg dit 3:ans båda drev omvänt…vem har sagt att detta var enkelt… Oskyldig

nimo30
0

dom där gammla  d6orna är inte kul å byta kamaxelremar på. ta något enklare . Jag gillar dom nya d5orna men då får du elektroni

bara bra . dom nya är så lätta att serva.

Dogge

Ervin
0

Mekaniskt insprut passar bra på en gammal bil och till en rimlig kostnad men tanken har slagit mig, då kommer vi till priset? Jag drömmer ibland om att göra en riktig xc90 dräpare. Håll i er nu, frugan vill ha en 7 sitsig minibuss och jag vill ha en SUV. En TGB vore väl en dröm att bygga om till en XC300. Slit ur träbänkarna och galler mm. och sätt in riktiga säten piffa upp fronten med nåt annat än runda h4 och en häftig grill från en nyare Volvo sen kan vi hänga i en D5.Nej åter till ämnet, en D24Td kanske inte år speciellt rolig men hur i he fixar man in all elektronik och priset sen….

Tack Dogge för tipset. Det blir en adapterplatta till Vitmotorn och vilken växellåda skulle man ta? En m46?Hur fort kommer den att gå?