valp 24 volts "nybörjar" frågor?
Hej!
Jag har nyligen investerat i en valp c202 med 24 volts system samt B18 motor.
Jag undrar om tändspolen är en 12 eller 24 V spole, när tändningen är tillslagen ligger 12 V på men undrar om detta ändras när den är igång?
Har lite problem med tändsystemet och ska byta tändspole.
Är startmotorn och generatorn 12 eller 24 volts på en fd radiobil?

Välkommen i gänget!
Först vill jag glädja dig med att det inte är en C202 du har utan en äkta radiovalp 9033 (Volvo L3315). C202 har 12 volt och B20. Radiovalpen har 24V och och B18. Det är kvalitetsskillnad mellan den Ungerska C202 och den svenska valpen även om det står Volvo på bägge. Nu har jag väl retat upp några C202 ägare?
Eldelarna till din bil är 24 volt.

hmmm.. jorå. fast viss kvalite skillnad e det. fast det går ju åt båda hållen.. båda har för och nackdelar. fast det var ju inte de frågan i tråden handlade om *L*

Du har ett förkopplingsmotstånd på tändspolen? dvs spänningen skall vara lägre (troligen 12V ??? som du mätt) i normala fall och då man drar startmotorn så får den 24V eftersom förkopplingsmotståndet "kopplas bort" den lilla tiden för att underlätta start (starkare gnista).

Tack för alla svar!
Har varit lite kluven äver om det varit en 202:a eller ej.
sos: Det stämmer nog det du säger, det sitter en rund liten burk med en "fjäder"/snurrad metalltråd runt en keramisk rulle innan tändspolen som ser ut som ett motstånd.
Dvs Tändspolen är en vanlig bosh 12V antar jag?

Jag törs inte svara på om en standard 12V är lämplig… man kan ju prova med en från skroten etc först så man inte pajar en ny… OM det är en standard 12V så bör det ju vara en som är tillverkad att kopplas in utan förkopplingsmotstånd.
En 12V tillverkad att användas med förkopplingsmotstånd har jag för mig sett att det stått 5-6V instansat på för normal drift.
24/12V kan ju ha helt andra motstånd/strömmar så en standard 12V kanske värms sönder ganska fort…
Hm..!? Om Du är bombis på att det är en B 18 motor, så måste det ju vara en typ "Volvo L3314 (3315)", som Volvo benämner den. Militären säger 903, 9033 eller 9034("Gammel lillvalp" eller vad vi ska kalla den). C 202 har väl aldrig mer än 12 volt systemspänning, eller? Har Du 2 st seriekopplade 12V-batterier placerade på varsin sida av motorn (bakom framryggstöden), så är det 24 V i din "lillvalp". Det handlar ju då om en Raptgbil, vars radioutrustning behöver (behövde) högre spänning. Se gärna Pitepers hemsida. Där finns mycket info om dessa bilar bla. Där handlar det mycket om just Raptgbil 9033. Se även TESSiER:s kommentarer, och klicka på hans loggotyp (sk "avatar") till vänster om huvud/mitt-texten. Klicka där på "Mera bra info" eller vad det står där nederst. Här kan Pdf-filer laddas hem med verkstads/rep. & reservdelsböcker, som är ypperligt bra. Vad gäller spänning så framgår det i dessa verkstadshandböcker att man ska hålla koll på om det är 12 volts generator, startmotor, tändspole, lampor mm, man ska ha i bilen. Tex 24 V bilarna ska ha tändspole "BOSCH Zs/KCM 24", medans 12 volts bilarna ska ha tändspole "BOSCH TK/12 A3/1. Obs siffrorna 24 respektive 12 i beteckningarna. Stoppar man i en 12 volts spole i en bil med 24 volts matnings/drivspänning så lär ju upptransformeringen till erforderlig högspänning/tändspänning bli dubblerad mot önskat. Omvänt lär ju en 24 volts lindad tändspole få halva önskade tändspänningen till tändstiften vid drift, eller driftsförsök vid 12 volts system snarare. Den motorn lär överhuvudtaget inte starta (minskad tändstiftsspänning = tämligen lönlöst!!).
I och för sig kan man på "lågspänningssidan" (inte tändspänningsnivåerna/sidan alltså) ha samma kondensatorvärde där på fördelarhuset, att elektriskt effektivt"släcka" brytargapet/öppningen med. Just kondensatorn jag själv monterat på min Raptgbil är en vanlig "Volvo Amazon" d:o, dvs 12V, fast systemet är 24 V. Dock är det det enda som jag tordats välja annat än 24 V spänningskrav på.
Angående skillnader mellan gammel lillvalpen eller nyare C202, så beror sådant alltid mest på ägaren, menar jag. En skötsamt hanterad bil är bra och en klåpaktigt behandlad d:o blir logiskt nog "som den blir". Gäller både körning, och mekning naturligtvis. Båda är byggda med Volvos kravspecifikationer (höga krav, eller på (speciellt dåtida) bilbyggarvis, betryggande "överdimensionering") oavsett tillverkningsland. Att motorn lutar lite i 202.an, och därmed också växellådan, kompeseras av varje noggran ägare, av att ha lite mera växellådsolja än nivåpluggen antyder. (Se gärna även Bosse bildoktorn boken om gängförsegling vid oljepluggar osv) Vips så var det problemet en ägargrej också. Att rosten existerar gäller sedan allt av metall/plåt. Allt beroende på tids/åldersfrågor och de miljö (smuts/fukt/("andra"/felvalda amatörmässigt ditmekade "doningar"/metaller) skillnader fordonet utsätts för, och/eller som sagt var "ägaren". mvh/Jan-E
Om det är 24volts tändsystem i din så sitter det en radioavstörd variant monterad. Dvs stålomspunna tändkablar, mantlad tändspole och mantlad fördelare. Rekommenderat att bygga om till 12volt om du orkar. Du får byta en hel del men sedan kan du handla delar till tändningen på typ Konsum. Tändstiften till det radioavstörda kostar tex 80:- per styck.
Om det är så att du har två batterier och ändå 12-volts tändning är det förmodligen någon tidigare ägare som gjort en fulkoppling av tändningen antingen med ett motstånd eller bara kopplat på ett batteri.
Om det är en radiobil som ingen har fipplat med så sitter det 24-volts grejjer överallt….
Om du har möjlighet så posta lite bilder på bilen, motorn mm. här så ska du se att du får alla svar du behöver.
// Stefan

Hej och tack för alla svar!
Jag skruvade lite på valpen idag och kollad på försvarets märkning och såg att det var en 3315HT.
Den verkar vara ombyggd till 12V tändsystem iom att det är dubbla 12V batterier på var sida om motorn samt att spänningen är 12V över tändspolen med avstängd motor och mellen 8-9 V med motorn igång.
Har inga stålomspunna tändkablar eller mantlad fördelare.
Innan spolen sitter en rund burk med fjäder runt en keramisk rulle vilket ser ut som ett motstånd. Har dock inte mätt vad spänningen över tändspolen är när startmotorn går, förmodar att motståndet förbikopplas tillfälligt då.
Har satt dit en 12V tändspole nu iom spänningen vid avstängd samt startad motor, märkligt att den som byggt om till 12V tändsystem inte bytt tändspolen också?
Tack ännu en gång för all hjälp!
Ska upp och ställa tändningen nu, där jag läst att det ska göras vid 1500 var/min underifrån mot markeringsplattan som sitter på oljetråget… rätta mig om jag har fel.
Jupp, tändlampan kopplad på tvåans tändstift, vacuumslangen borkopplad från fördelaren och pluggad, 1500 varv på motorn och 21-23 grader föd.

Du har väl 2 stift på tändspolen? Och kanske 2 stift på startrelät? Ena stiftet på spolen får reducerad spänning över tändningslåset ( dvs körläget) I startögonblicket får du 12 V från ena stiftet på startrelät direkt till det det 2.a stiftet på spolen ( lite startbooster sas). Kolla med voltmeter så ser du.
Precis. Spänningen från tändningslåset går via ett motstånd. Men om du mäter i startögonblicket får du förmodligen bara 9-10 volt efter som att startmotorn drar ett par hundra ampere ifrån batteriet. Så någon startbooster kan man väl inte kalla det.

Du har ca 8 V från tändlåset. I startögonblicket sjunker även den. Från relät kommer den från primärsidan och ger garanterat ett par extra volt. Ett friskt batteri ger ca 12 V även i starten. Så det är väl lite booster??
Friska batterier? Vem har det? 

Lada, Citroen CV2 ? = startvev och ingen spänningsförlust pga startmotor… det kanske vore något… krävs ap-armar i och för sig…..

Det var det j*vligaste…
var det en tank från WWII … såg mer ut som en tysk panther -skit samma. Var det en startfjäder/momenthjul de spände upp eller vad…den mullrade ju igång sedan…sekunder efter att de slutat veva….

Gummisnodd! För dom hade lånat Tessiers batteri, så då blir det så där…
Det var en Tiger I ifrån WW2. Sitter ett stort tungt svänghjul i magen någonstans. Det vinande ljudet är svänghjulet som snurrar, skapligt fort skulle jag tro. Killen som stannar kvar när den andra springer kopplar in svänghjulet till motorn som snurrar igång.
Det är förövrigt en 24liters V12 på typ 700hästar. Mysig liten spis som skulle sitta mumma i 13-bilen…. Gött muller i den kan jag tro.