Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettstorvalpar-c300-serien
Läst 1350 ggr
Oskar S
0

Värderingsfråga

Hej på er!!!

Jag har blivit erbjuden att köpa en TGB 13. Lite fakta:

Den var väldigt fin när ägaren köpte den. Han har sedan varsamt förbättrat/renoverat den. ALU-Zink kaross i den äldre mörkgröna färgen, gått ett par hundra mil sedan karossbytet, totalt 4 000 mil.

Den äldre herren som säljer den har satt på rostfritt avgassystem, PTO-vinch, svindyra xenon-extraljus (tror han prata om 12 000 kronor), däcken är också som nya, men har säkert några år på nacken då de kommer från försvaret.

Han har vårdat och underhållit bilen som sitt barn. Såväl ut- som invändigt är den i "ny-skick".  Det finns inte en buckla eller repa på bilen. Sittdynorna i baksätet har fortfarande kvar skyddsplasten från karossbytet.

Säljaren har tidigare varit stamanställd och arbetat med dessa bilar så lite extra lull-lull som försvarets antenn (den som skruvas fast i dropplisten), avskärmningsljus, försvarets verkstadshandbok och reservdelslista (tre pärmar) mm följer också med bilen. 

Bilen är egentligen alldeles för fin för att köra off-road eller ens till smutsigare transportarbete. Kan tänka mig att den passar bäst på diverse veteranbilsträffar.

På frågan vad han vill ha, säger han bara "Ge mig ett bud, men den är DYR…."

Kan en sådan här bil värderas? Vad skall man/bör man i så fall betala för en sådan här bil?

Chrilled
0

Hej,

Är det en TGB13,  den 6 hjuliga? Bytte de karosser på dem? Jag fick för mig om att det bara var på 11bilarna men jag kanske har fel. Tänk på att 13bil kräver c-kort!

13bilarna säljs billigare än 11bilarna överlag när man ser anonser, Naturligtvis går den upp ett antal 1000 med tanke på skicket den verkar vara i. Har han satt på dyra xenon lampor får han skylla sig själv, visst kanske det underlättar lite vid ett eventuellt köp men han lär inte få mycket mer för det. Montera bort dom och pruta 12K istället ;)

Kolla anonser för att få grepp om prisläget och ge ett bud, det är nog lätt för honom att övervärdera den om han gjort den så fin.

MVH Chrille

TGB20
0

Jag skulle inte betala en krona över 40tusen oavsett hur fin den är. Det är trots allt inte någon fin bil att åka efter vägen med. Det är en arme bil som man åker i skog och terräng med och han har väl köpt den på en auktion och där kostar inte 13 och 20 bilarna speciellt mycket.

jockum
0

Då jag är ganska ny i offroad-kretsar undrar jag bara vilken som egentligen är bäst, en TGB 11 eller 13. 13-bilen har ju två drivande hjul mer än 11-bilen men övervinner de hjulen nackdelen att den är större i skogen.

//jocke

TGB11
0

Vid den förra auktionen (Kristinehamn) var TGB 13 och 1111 de som kostade mest. Därefter kom TGB 11 och billigast var Sjuktransporter/TGB20-21/Ambulanser/Stabsbilar. Obs! Detta beskriver den generella prisbilden, undantag fanns.

I de nu aktuella auktionerna finns det inga TGB 13 ALU-Zink. Såg en (enligt säljaren väldigt fin) Alu-Zink TGB 13 på blocket för ett tag sen. Begärt pris på den var 65 000 och den försvann snabbt.

Om den extra axeln är en fördel eller nackdel är lite "beror på" I vissa fall är den ovärderlig i andra fall inte. Jag föredrog personligen TGB 13 när det begav sig.