Rullriktning på framdäck

pilmönstret på bakdäcken är åt rätt håll och framdäcken är bakvända. det finns massor av teorier om detta en som jag har hört och tror på är att man valt att ha framdäcken åt "fel håll" för att bättre kunna backa sig ur en situation. då däcken rensar sig bättre bakåt i det läget.

.. men man kanske inte fastnar om man har det "rättvänt"??

Kul diskussion. Vi har sett den förr. Man backar snabbare. Mindre vibrationer, brukar vara de vanligaste förklaringarna. Jag bytte och monterade enligt tillverkarens anvisningar. Tycker det går tystare då. Inbillning? Men Kronan monterar alltid framhjulens däck bakvända.

Så du menar att rätt riktning är pilmönstret nedåt när man ser däcket frammifrån ( som min bild ovan)? (vilket jag tycker verkar mest skonsamt för framvagnen)

Ja enligt tillverkaren Good Year. På däcken finns även en pil som visar rotationsriktningen. Men Kronan har många lustiga ideér om hur bilarna skall underhållas. Ett otal smörjschemor där det bl.a står att du skall ha motorolja i växellådan och fördelningslådan. Andra smörjschemor säger att du skall ha Gearoil. Men det fungerar hur du än gör. Bilarna är inte så känsliga som tur är.