Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettköp-sälj
Läst 2517 ggr
crc5-56
0

Hjälpstartkabel 1

Svedis
0

Skitdyrt, (om nu inte en grön påse är värdefull)

För 300:- får du ett par 5 m på Biltema. Dessutom är 35 mm2 för ganska stora motorer typ diesel. För en vanlig Valp räcker gott 16 mm2

crc5-56
0

Jag vet,har man en valp som dig så är det nog onödigt fast  tex bönder eller folk som har batteriproblem med sin tgb 30,dom kanske inte skulle dela din åsikt, det var därför jag la in den häroch det är nog  grovleken som gör priset ska du se (dom på biltema är nog just 16mm2 också.

Svedis
0

25 qmm, 5 m långa för 300:- på biltema.  Klarar tungdiesel lätt. Så fortfarande dyr. Och onödig. Klara 200 A. Det som står i annonsen är inte korrekt avseende strömmen. Det är missvisande. Du kan kanske köra 250 A kortvarigt i 50 qmm. Säger man ett högre värde, så minskar tiden du kan köra (Nominellt är det ca 150 A.)  Så vanliga duger ganska bra. Fast jag håller med om att ju större area desto bättre.

Beau
0

Jag tycker inte det är dyrt. Det du också betalar för är den speciella kontakten som passar in ovanför batterilådan på bilarna i tgb C30 serien. Den får du inte köpt på Biltema.

Svedis
0

? På bilden är det vanliga batteriklämmor? Ingen speciell kontakt vad jag ser, eller har jag missat något.

crc5-56
0

Nej den snabbkoplingen finns inte där tror jag tyvär det  ser ut att vara en annan som heter hjälpstartkabel2…och hörre du svedis,kolla om dom har några alls på biltema som är35mm2…betvivlar starkt det. och jag  har letat  ett bra tag nu och hittat info om just den här babeln,och om inte försvarets egen infromation är fel så är jag rädd att det är 500A=)

Svedis
0

Nä, men varför 35 qmm ??  Du får belasta 35 qmm med ca 120 A, men kortvarigt mycket mera. Eller vänd på det, med 1,5 qmm kan du belasta med 1000 A om du kyler kabeln med flytande helium! Så allt beror på hur länge dvs hur varm kabeln blir. Kort tid= hög ström, längre tid, mindre ström. Därför räcker 25 qmm som hjälpstart för en valp eller en diesel i ett tyngre fordon. Dessutom är 2,5 m kabel dubbelt bättre än 5 m startkabel då spänningsfallet är i  propotion till längden. Och värmen blir högre med ökat spänningsfall, då strömmen måste ökas för att bibehålla den överförda effekten till startmotorn.

Fast måste du köra i 30-60 sekunder utan paus med startkablarna, då får man fundera på värre än de vanliga 16 qmm!! Fast då är nog problemet på ett annat ställe än battariet?

crc5-56
0

jag tänker inte argumentera om det hära känns inte värt spec eftersom ellära inte är min sak dom finns att köpa alltså måste det finns ett behov och försaret har uppgivit siffran 500 och om dom ljuger eller inte låter jag vara osagt. Men om nån behöver monsterstartkablar så finns det iaf där:)

Svedis
0

Lite allmänt. På bilen har man mellan 35 och 70 qmm från batteriet till förbrukare och startmotor. Men på vintern kan man köra ganska länge om det är trögstartat, och då vill man ha all effekt till startmotor och tändning för att starta. Och inget till värme dvs man vill ha stor area. I startläget går normalt en tåt från startrelät till tändspolen för att just då ge lite högre spänning än under körning ( som är reducerad spänning ).

Så större area är bättre, men vd är tillräckligt? Vad jag menar, att för normalt hjälpstart då man av någon anledning laddat ut batteriet, behöver man inte så mycket area. Min 39 år gamla V8 går utmärkt att dra igång med 16 qmm då jag glömt underhållsladdningen mellan turerna. Hur mycket ström en kabel tål, styrs av kylningen. Normen kan ingen ändra på. Så om 400 eller 500 A är lite "skitsnack". En kabelisolering (typ vanlig skarvsladd) tål 60 grader. Polyuretankablar tål normalt 90 grader och kan då belaststas med ca 30 % högre ström under samma förutsättningar och samma koppararea. Kortvarigt kan man alltså ta en mycket hög ström ur en kabel.

crc5-56
0

Vad som är tillräckligt beror väll på vad man ska starta,och det vet ju bara köparen.

TESSiER
0

Mjo, och när jag skulle starta min valp så började biltemas 16mm2 kablar ryka där kabeln är fäst i klämmorna. Och då körde jag inte så hårt med dom.

sos
0

Det är ofta en svag punkt, kabelanslutningen till klämman. Jag tillverkade kablar själv en gång i tiden…grova som tusan och jag lödde på ordentligt med lödtenn mellan klamma och kabel… kan vara en nog så enkel fix på "billiga" startkablar… tenna ihop klamman med kabeln.

Svedis
0

En normal Volvo startmotor är på ca 1,4 kW dvs tar ca 110 A. Med sjunkande batterispänning ökar ju strömbehovet. Så det är sällan man behöver mer än 200 A. Kolla ytan som batteriklämmorna ligger an med på batteripolen?? Där är en svag punkt. Samt absolut detta med anslutninge. Pressade i hylsor är ju bäst!

Limpan4all
0

Sjunkande batterispänning ger sjunkande ström, absolut inte ökande!

Svedis
0

Nä, du har nog missat något.

Då startmotorn går så sjunker spänningen i batteriet. Du behöver en viss effekt, säg 1500 W till startmotorn. Så när batteriet ger lägre spänning, ökar strömbehovet. Därav pratet om koppararea för att kompensera för värmen som alstras med ökad ström. Så för att behålla effekten, ökar strömmen när spänningen minskar.Skrattande

Loysan
0

Sjukande spänning kan gör ökad ström. Faktiskt.

Strömmen bestäms till stor del av starmotorns mot-EMK. Dvs snurrar den fort drar den lite ström, belastas den med  att dra runt en bensinmotor går den sakta och drar mycket ström, om spänningen sjunker går den ännu saktare och kan dra mer ström. Startmotorn är en seriemotor och den frungarar som en generator när den snurrar, den genererade strömmen motverkar den ström den drar. Ett typexempel på en sorts självregling.

Hur mycket beror på typ av motor, belastning, batterispänning kablar etc.

Exvis på vintern när det går tungt drar den mycket ström går sakta och spänningen sjunker.

Ibland tvärs om, dåligt batteri och den går sakta och drar mer ström.

Summan av det hela betyder att ju bättre batteri och ju bättre anslutningar man har desto mindre belastar vi batteri och kontakter sladdar och slutligen startmotorns kollektor.

Lite av en ond cirkel….

Hur man kan sälja starsladdar som sägs vara för 24 Volt vet i katten, men jag lovar, de funkar även på en 6 och 12 Voltare.

Min erafrenhet är att startkablar inte håller vad de lovar, och det beror på att klämmorna är för dåliga. Starten åstadkomms genom att man snabbt (10 - 30 sek) laddar upp det befintliga batteriet och det tar en del av startströmmen.

Många har väl sett anslutningarna för starthjälp på de gröna bilarna, det brukar finnas polskor som liknar de som finns på batteriet, ihopbyggda med de vanliga polskorna, man skall ha startsladdar med sådana koniska kontakter istället för krokodilklämmor.

Försök att starta en bil utan att det finns ett battieri i den trilskande bilen skall ni se, då gnistrar det vis klämmorna bara.