Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettstorvalpar-c300-serien
Läst 3179 ggr
sjak
0

Automat&annan motor C303

Jag undrar om någon har bytt till automat.

I så fall vilken automat passar ihop med B30A som sitter

i c303 an.Eller har någon bytt ut motor till en annan med tillhörande automat?

Julle
0

Den ultimata motorn för en C303 vore nog Volvo Penta TD 40 Pro i kombination med någon lämplig automatlåda. Tyvärr går väl bara motorn på 250 000 om man ska köpa den ny. Har man tur kanske man kan hitta någon i marinutförande begagnad. Vet dock inte hur mycket jobb det är att konvertera en sån till bilbruk.

En konvertering som vore mer ekonomiskt rimlig vore kanske att byta till någon av Mercedes personbilsdieslar, kanske en 300TD. Prolemet är väl att det blir trångt i motorutrymmet, för om jag inte missminner mig är mercadieseln ganska hög.

Ervin
0

Volvo d24 eller 5252t från 850 borde få plats. 850 motorn har 140 hk, kruxet blir väl all elektronik och annat bråte.D24 är allt annat än pigg - och det är en sexa. Hur mycket motor får man ha i en Tgb 11-13 finns det några restriktioner?

petgus
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Rover V8 borde funka fint. Kika på bifogade bilden. Men automat vettetusan…

Russinet
0

Ford 2.8 v6 med c3 automat går bra Annars så är BMW 524 turbodiesel ett bra alternativ finns med automat, BW 35 automat finns i kombination med volvos b30 men är nog lite slö för den bilen. Sen är ju som tidigare sagt TD40 en mycket bra motor men billigaste alternativet är nog att ta en ifrån en vägverksbil en F4 för då får du en med automat, den påminner om Chevas TH400 men heter Allison tror jag och är starkare än TH400:an. Men personligen så hade jag stoppat i en Bmw 524 för de är mycket pigga i förhållande till vikt.

//Fredrik

volvovalpen(N)
0

hei….volvo D5 inn i volvo c-303

lita hyfsiga bilder, men en då :) :)

http://www.tatanka.nu/default.asp?ID=30#

Julle
0

Ett bekymmer som tillkommer med automatlåda är ju avsaknaden av motorbroms. Det finns ju inte på normala "gatlådor".

På exempelvis Scania SBAT som ju är byggd för terrängkörning, finns ett speciellt krypläge, där man har motorbroms.

Jag vet inte om det finns några automatlådor i mindre format med krypläge, kanske den som sitter i Hägglunds BV 206 och 208. På 206 är den kombinerad med en Ford V6 och i 208 med en MB-diesel.

Chrilled
0

På scania sbat så är det så att när växelläge "t" är ikopplat så byter du funktion på den lilla golvknappen t.v om bromsen, i normalläge så växlar man ned ett steg, i "t" läge så läggs det på lite bromstryck runtom när man trycker ned den, perfekt när man ska klättra, härligt turbotjut fick man på köpet oxåCool. Mao ingen motorbroms i lådan utan det sköts med bromsarna. Jag körde en 40-bil i lumpen med haubits-77 efter, roligare i skogen än så får man inte!Skrattande Jösses vad jag saknar den, 11an framstår ju som rent tam jämförelsevisFlört

MVH Chrille