Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettövrigt-valprelaterat
Läst 1981 ggr
willysvalp
0

Några frågor??

Hey!! Destå mer man köper destå fler frågor!! det vore tacksamt om nån kan svara på fågon..

Fråga 1: Jag fick svaret att jag hadde en 903:a ram, men jag köpte en till ram för att få axlar mm och det var en l3314. De är lika dana på priken och har samma motor.. Är de ramarna lika eller är det troligast att de e samma?

fråga 2: Innan bromsledningarna går upp till huvudcylindern går de igenom ett ´´kors`` med en ´´kran`` eller något liknande. den sitter på ramen i en skruv.. vad är denna grej till för??

Fråga 3: Vad får man betala på ett ungefär om man ska ha tag i en fördelningslåda till en l3314?

Fråga 4: I min bakaxel sitter de nån slags diff.. den går i ibland när man snurrar på däcken.. kallas den då automatisk diff?? Fungerar det bra?

Fråga 5: Tror ni att det är nån naktdel att svetsa diff i framaxlen när man har frihjulsnav? De är ju bara att vrida dem av om man kommer ut på vägen..

Mvh jockee

Calle
0

1: Volvo beteckning på min bil är L3314HT där HT står för Hard Top. Den militära beteckningen är 903B.

2: Korset tror jag är en förgrening och där sitter bromsljuskontakten.

3: Jag köpte nyligen en växellåda och fördelningslåda för 2500 kr på Blocket, kolla där eller ring tex Altyco Parts eller Roger i Nässjö, sök på den här sidan efter telefonnummer.

4: I bakaxeln sitter en lamelldiff (framaxeln är odiffad). Olja som passar i bakaxeln är API GL-5 med lim-slip tillsats. Den funkar som en broms, när ett hjul spinner dras det andra hjulet med, som en viskokoppling ungefär.

5: Vill du kunna svänga med din bil?

willysvalp
0

okk det var att jag har en fördelningslåda o motor liggande.. visste inte om det var värt att sälja det eller inte.. där sitter ingen kontakt till sladd på ´´korset`` kranen är bara en skruv…?? märks det mycket om det är diff i framaxlen när man svänger på lågväxel i skogen?? tack för svarenGlad

Calle
0

Spara växellådan, det kan ju paja.

Nån sån skruv på "korset" har inte jag på min valp i alla fall. Ta en bild på utrustningen så kanske nån har en förklaring.

Det blir ju en del svängande i skogen och nåt servo finns inte så jag skulle inte rekommendera att svetsa framaxeln. Jag har inte provat detta dock.

danneape
0

Jag har kört endel i skogen med min 11 och min 20bil,,,

Svängradien ökar nått alldeles vansinnigt med diffen låst,,

sedan blir den ungefär 10ggr trögre att ratta,,

och helt omöjlig att svänga på asfalt,,

Sedan e ju jag inte världens starkaste men,,,

Drivaxlarna pajjar fort om man kör på hårt underlag när det är låst.

//Danne

preusvarg
0

svetsa inte framaxeln. leta i stället efter en lamelldiff att montera i fram också. du kommer att ångra dig om du svetsar framaxeln. om du absolut ska ha alla hjulen drivande och inte har tålamod att vänta tills du hittar en extra lamell. så svetsa bakaxeln och montera diffen i fram i stället. på så vis behåller du det mesta av köregenskaperna och sparar lite på drivaxlarna.

willysvalp
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

tack för svaren.. jag har ju förstås servo men det är ju onödigt att slita ut grejera och det går nog inte heller att regga den då med diff på heltid i bak.. här är en bild på den grejen..tyvär har den gått sönder på toppen men….. 

en fråga till.. jag ska försöka regga den till traktor, om man tar bort drevet till hög växlen blir det då för låga varv på motorn när den ska gå i 30 kmt på 4an låg?

//jocke

Calle
0

Det på bilden är en förgrening med en bromsljuskontakt. Kontaktstiften är bortslitet.

Jag har inte provat att starta på fyran men det borde väl funka. Just nu väntar jag på delar till förgasaren så jag kan inte prova. Nån annan kanske kan svara.

preusvarg
0

på min motsvarar 4 låg 1an hög ungefär. varför ta bort drevet?? e det inte bättre att bara ta bort spaken vid besiktning? då har du ju enkla möjligheter att få hög växel om du behöver ex rensa däcken ?