Headset med strupmic
Halloj,
Jag har en fråga här. Behöver komunicera genom mobiltelefon från en plats som är väldigt bullrig. Funderat på ett headset med strupmicrofon. Men jag har ej hittat något sådant till mobiltelefon.
Någon som har förslag på vem som kan tänkas sälja sådant eller ett alternativ till strupmic?
Notering: Orsakt till jag frågar här är att det verkar finnas en del radio-muppar och valpen är ju inte direkt tyst så kanske har någon annan vart inne å spånat.
Se där. Någon praktisk erfarenhet av den?
98kr?! För den lilla summan kan man ju köpa och testa.
Tack för hjälpen.
Tänk på att en strupmic låter inte särskilt kul. Med den kraftiga distorsion som en GSM telefon ändå ger så kan det bli svårt att höra vad man säger med en stupmic.
Det brukar funka bättre med en komradio som har en lite annan mikförstärkare och ljud.
Strupmicken, måste sitta högt på halsen högst upp på, och på sidorna om struphuvudet. de som sitter nedanför och lite slappt låter ännu mer illa.
När det ändå handlar om måttliga bullernivåer förseslår jag därför en vanlig bullerundertryckande mikrofon som finns på hörselskydd, flygradioheadsert etc. David Clark, Bilson och Peltor etc. de är dyra men funkar.
En sådan mikrofon MÅSTE sitta nära munnen, nästan ligga på läpparna, men låter bra i buller.
Det låter ju inte alls bra. Raka motsatsen till vad jag har fått höra ang strupmic.
Jag har faktiskt kollat andra headset från de du beskriver Roysan, men jag ville helst slippa det här med en mic på pinne.
För att utveckla det lite så ska jag flyga en sådanhär (BILD):
http://www.nekotokyo.com/filer/pm/bur.jpg
Men vill kunna ringa och ta emot mobilsamtal. Kanske även koppla den till kom.radio. Oljudet är i nivå med en moped. Kanske något högre.
Det finns redan färdiga flygarhjälmar men jag känner inte mig så intresserad av dessa. De verkar mest till för kommunikationsradio. Frånsett att man ser ut som en kravall-polis i dem är de grymt dyra. Bortåt 3-4 000 kronor
Flyghjälm med headset och mic [BILD]:
http://www.skyadventures.se/images/Skyrunner.jpg
Har fått tips på annat håll om headset till MC. Dessa ska tydligen vara ett alternativ. Såfall finns det både utag för MP3spelare, telefon och kom.radio. Priset verkar mer humant. Jag har dessutom en bra lättviktshjälm jag trivs med.
Ska ändå testa den här billiga från ClasOhlsson. Se hur det låter med en så pass billig pryl. Kan kanske ge en fingervisning på det här med placeringen.
Tack för svaret!
Tänkte bara notera att jag igår köpte ett sådant billigt headset. Kan berätta att det är otroligt känsligt var det är placerat. Sitter den det minsta fel låter det som man talar bakom en vägg.
Ska spåna vidare på MC-intercom.
Tack för hjälpen.
här kommer en länk till en headst före mc då måste det gå bra till oss
www.neckmike.se mvh kjell
Tack för länken Kjell! Den verkar vara perfekt! Får ju även hörselskydd på det viset som passar i min befintliga hjälm! Skall man gnälla på något är det väl att uppspelad musik blir i mono, vilket jag inte begriper varför. Men det borde gå att löda om.
Skall starkt överväga ett sådant kit.