9033 med skummt bromsfel
Jag startar en ny tråd och koncentrerar den på huvudproblemet med min nyköpta 9033:a, bromssystemet.
Då jag provkörde bilen i söndags inför köpet tog bromsarna utmärkt, om än med tydlig sneddragning som troligen orsakades av läckande hjulcylinder och kladdiga bromsbackar.
När jag fyra dagar senare hämtar bilen är den i stort sett utan bromsverkan. Pedalen går ner till normala "arbetsläget" och blir där tämligen stumm. Bromsverkan kan nätt och jämnt anas om jag trampar mycket hårt. Om jag i stället lägger foten på pedalen och liksom "masserar" den nedåt i omgångar går den lite djupare och plötsligt känns det som att bromsförstärkaren får "grepp" om situationen och hjälper till. Efter några sekunders "massage" växer bromskraften fram och blir till sist fullt tillräcklig.
Jag ska prova att göra den beryktade bypassoperationen där bromsförstärkaren kopplas bort. Utan att ha koll på bromssystemets konstruktion föreställer jag mig att någon av hydrauldelarna i bromsförstärkaren kärvar eller har en packning som sväller sig fast när trycket slår till för plötsligt. Om jag kopplar ur vacuumslangen försvinner inte fenomenet, bilen är fortfarande utan bromsverkan vid en plötslig nedtryckning av pedalen.
Även om man kan klara sig utan bromsförstärkaren är det ju trevligt om det fungerar. Någon som blir klok på syptomet?

har en 9033 jag med som det var samma fel på
fyllde på med bromsvätska och sen luftade jag systemet då blev det bättre en stund men sen komm det tillbaka men det visade sig att locket till bromsvätskan var otät så jag fixade det och sen dess har det varit bra
Du har ju svarat dig själv på problemet, läkande bromcylinder olja ut luft in och det blir luft i systemet ditt masserande eller pumpande trycker bara i hop luftfickan och bromsen tar just då.

Nej Eile, du missförstod mig. Å andra sidan är det svårt att beskriva fenomenet. Jag har micklat mycket med gamla bilar i 20 år och många gånger kännt luft i bromssystem både med och utan servo. I fallet med min valp är det helt annorlunda. Den för luft så karaktäristiska svampigheten finns inte alls. I stället känns det som att alla fyra hjulcylindrarna plötsligt "byrålådar" sig fast när man trampar hårt. Eller som att bromsarna helt enkelt är fruktansvärt tunga sedan backarna väl nått ut i trummorna. Ju hårdare jag trampar desto värre tycks det bli.
Om jag i stället lättar på foten bara en halv centimeter från läget då pedalen tar stopp, trampar ner igen, lättar och lirkar så några gånger så börjar till slut pedalen sjunka ner lite djupare och efter en liten stund tar bromsarna väldigt bra. Det handlar alltså inte om att pumpbromsa för släpper jag upp pedalen helt får jag börja om från början. (det var spännande att köra hem så sju mil igår på krokiga grusvägar…)
Men som sagt, jag ska prova att flytta det utgående bromsröret från bromsförstärkaren till huvudcylindern och se vad som händer när förstärkarburken kopplas förbi.

Spontant: Jag förutsätter du har som jag, dvs först pedal, sedan huvudcylinder ( en eller två kretsar?) samt en hjälpservo på den från huvudcylindern utgående bromsledningen?
Hjälpservot ( eller bromsförstärkaren) känner av när trycket ökar från huvudcylindern, lättar en ventil ( lilla klockan utanpå) som släpper fram luft på "vaccummembranets" baksida. När man släpper pedalen, stänger ventilen och returfjädern inne i sevot drar tillbaka hjälpcylindern. Enkelt, eller hur? Teori: om du trycker och får lite broms, men otätt på ventilsidan, så minskar ju bromsverkan tills du trycker igen. För då strävar servots returfjäder att backa bromsarna!
( Principen för servot, är att det hela tiden ligger på ett "sug" från insuget på ena sidan och att man släpper in luft på andra sidan vid bromsning.)

Svedis, är du som jag inne på att något är fel i servoklumpen? Att det är luftventilen som strejkar så att vacuumkolven kämpar emot? Hmmm…. *går ut och experimenterar*
Fenomenet är det samma oavsett om jag har vacuumslangen inkopplad eller inte. Det finns något på huvudcylindern som i serviceboken kallas utjämningshål och jag tycker det känns tydligt på bromspedalen när kolven passerar detta hål. -Pedalen sjunker mjukt bromsat tills kolven passerat utjämningshålet där det tar stopp på ett naturligt sätt av att cylindern tätar och bromstrycket stiger. Det känns här som att jag får "kontakt" med hjulcylindrarna men att det sedan är omöjligt att få bromsverkan. -Som att någon smort bromsbackarna med fett.
Lättar jag sedan på pedaltrycket utan att nämnvärt höja foten, trampar ner igen och upprepar detta några gånger går pedalen något djupare och bromsverkan uppstår. Fenomenet är som sat det samma oavsett om bromsförstärkaren får vacuum från motorn eller om vacuumslangen dras loss. Det verkligt märkliga är hur bromsarna kunde funka så bra några dagar tidigare.
Tröligt problem. Det där. Min 903:as (1969:a) original enkretsbromssystem, fungerar "nu" kanonbra, men dylikt fenomen dyker säkert upp ev, någon gång. Intressant frågeställning, men synnerligen frusterande trubbel.
Kanske lite fånigt tips, men i boken som "B.bildoktorn" gett ut (reas bra nu, ca 50 kr, mot ca 250kr annars), tas liknande problematik upp. Han visar isärsågade rostangripna bromscylindrar mm (pga ej byte av bromsolja tex). Flisor/flagor verkar kunna lossna där inne då !!, och kan ställa till diverse konstigheter. (F.ö. se tex förseglingstipsen av läckande oljebottenskruvar som är utmärkta i den boken, mm)
mvh/Jan-E.

prova ta bort den tunna slangen på hjälpservots utsida ( från lilla klockan till botten på klumpen). Då tror jag hjälpcylindern ska dra dvs bromsa så fort motorn går.
i servot sitter några ventiler som på en vipparm dessa känner av hur du trycker och kan om de kärvar ge lite märkliga fenomen, men minns jag rätt brukade det även hända att pedalen då vill trycka tillbaka när man skulle bromsa.
spänande utan bromsar mina rasade på högplatån kappadokien i turkiet och jag hade kvar ett hjul med hela cylindrar körde sen ett halvårs resa på detta sätt runt syrien jordanien och egypten och sen hem igen så visst blir det mer späänade utan bromsar.

Som vanligt gör man misstaget att misstänka den mest komplicerade komponenten för problemen… Jag genomförde just en "bypass-operation" av bromsservot och konstaterade att bromsarna uppför sig precis lika illa som förut. Med bromsröret demonterat från huvudcylindern känns en otrevlig tröghet och pedalen slår stopp ungefär som förut.
Eftersom en hjulcylinder läcker har förra ägaren då och då fyllt på med bromsvätska och det slog mig nu att han inför min hämtning av bilen i torsdags tankade behållaren helt full och frågade mig om det var rätt. (säljaren var inte alls bilkunnig) Jag såg inget som helst problem med fulltankningen men misstänker nu att skvalpandet kan ha sköljt ner något skräp i cylindern som genast kilades fast.
Denna teori föranleder demontering av huvudcylindern men hur i hela friden gör man detta? De fyra låsmuttrarna drar med sig skruvarna runt runt och jag begriper inte hur de ska kunna hållas emot från baksidan eftersom de tycks sitta i små slutna stålprofiler. HJÄÄÄÄLP!!!

Hmmm, enligt serviceboken sitter någon slags ventil vid huvudcylinderns utlopp, kanske något där trilskas? Hur som helst ger boken intryck av att det är en baggis att lossa huvudcylindern och inte ett ord om jävla snurrande skruvar…
Vilka andra bilar har denna huvudcylinder?
Jag fick förresten en dunderbra länk av en kompis som är insnöad på engelska bilar och där man förklarar servots funktion så att t.o.m. begriper det: http://www.head2head.free-online.co.uk/Rover/servo.htm

Ha! Jag missförstod konstruktionen och hittade bultskallarna via en lucka på ovansidan av pedalstället. Snart kommer förhoppningsvis svaret på min bromsproblemfråga!
EDIT: Cylindern är loss och fyyy vilken smet det är i botten av behållaren! Teorin att kolven eller packningen kärvar fast tycks hålla. Fortsättning följer när jag lyckats lossa låsfjädern och dragit ut kolven.
EDIT 2: Jag undrar vad säljaren egentligen fyllt på med… Börjar misstänka att han tagit den oljeliknande dunk som stått närmast! Kolven rör sig väldigt trögt och returfjädern förmår inte knuffa ut kolven, nej inte ens föra den helt tillbaka till ändläget. Kan förstås vara en rejäl lobba med bottenslamm som kärvat ihop kolven. Jag hoppas kunna blåsa ut kolven med tryckluft.

Felet funnet!
Jodå, klåparen som sålde bilen har nu via SMS berättat att han fyllt på med ATF-olja/växellådsolja!!! Undrar om jag har sådan tur att snusket inte hunnit leta sig in i servot men risken är stor… Att packningarna i huvudcylindern svällt råder inga tvivel om. Kan man rädda oljeskadade packningar eller är de bara att kassera? Var köper man packningssats för huvudcylinder och servo till bästa pris? Någon som vet vad det kan kosta?
Nu hoppas jag på en smula goodwill från säljaren eftersom han faktiskt förstört bromsarna efter att jag provkört, skrivit avtal och betalat handpenning.
Nej, inte mycket att göra om packningarna tagit skada. Om servon är blåst så blir det ganska dyrt med packningar, typ 1000:- tror att offroad.nu eller altyco har packningarna, annars har gcp.se det. Lite beroende på hur mycket du betalade för den så skulle jag kräva ganska bra pengar av säljaren om han förstört bilen efter att du "köpt" den. Eventuellt häva köpet och kräva ersättning för dina utlägg hittils.
// Stefan

Om du har tur så kan du rädda packningarna ta ur dom och lägg dom i färsk bromsvätska över natten gnussa dom sedan ordentligt i bromsvätskan. torka av och se vad det blev för resultat. du kan också tvätta dom i en spritbasserad lösning. i bland går det i bland går det inte alls.
var håller du hus? jag har en del packningar på hyllan det är inte omöjligt att jag har hemma. skriv mig ett mail om jag ska kolla åt dig. annars så har väl Altyco parts kan jag tänka. eller bil och industribromsar tomtebogatan sth.
kanske inte all bromsvätska har blandats ut med atf föresten så borde inte mycket hända med atf eftersom allt från automater till hydrakopplingar mm kör med atf och i min sitter saker avsedda för atf och jag kör bromsolja i dessa slavar, Men mixen är nog inte bra, vill du få renapackningar så är vanlig rödsprit bland det bästa att rengöra medev kunde du prova att trycksätta behållaren med ca 0,5-1 kg övertryck och bara trycka igenom ny olja eller ett varv med rödsprit ha ej för högt övertryck då bildas gas i oljan och du får senare luftfickor.
motorolja däremot var ett känt trix på amazon tiden när slaven eller kopplingscylindern började läcka då svälde packningarna och allt blev tätt.

Nu har jag hittat nya packningar till vettigt pris hos Bil & Industribromsar i Stockholm. 125:- +moms för packningssats till huvudcylindern går ju att överleva. Servot blir inte lika kul, uppemot tusenlappen med moms som någon skrev ovan. Har jag tur har packningarna klarat sig för de verkar fortfarande löpa ganska lätt när jag vickar på kolven till vacuumarmen. Ska demontera alla kolvar och ventiler i servoblocket i kväll.
Den läckande hjulcylindern är demonterad och även där kändes den skumma lukten av växellådsolja. Den rödgulbruna sörjan som rann ut var också lättflytande och seg. Här verkar dock packningarna ha klarat sig för de är hårda och stadiga. Cylinderloppet var däremot knöligt och rostigt på ena sidan till följd av sprucken tätningsbälg. Ska nu köpa honingsverktyg och se om det går att rädda cylindern och är jag ändå igång är det lika bra att riva loss de andra tre cylindrarna innan morgondagens reservdelsshopping.
Därefter ska jag kontakta säljaren och försöka kräva in halva materialkostnaden. Eftersom bromssystemet och sinnesfriden ändå mår bra av att ha ett helt nyservat bromssystem kan jag inte begära hela kostnaden. I kontakten med säljaren ska jag referera till det som hände när jag köpte mitt hus: Säljaren blev tvingad av banken att ersätta den vedkamin som stals ur huset mellan det att jag betalat handpenning/skrivit kontrakt och tillträdesdagen/slutbetalningen. Säljaren ansvarar för att såld vara är i samma skick som vid undersökning och skrivandet av köpeavtalet. Återstår att se om killen är med på detta för även om jag har ett vittne till hans uttalande om påfillningen och ett SMS där han erkänner oljan så är nog de juridiska möjligheterna noll. I synnerhet som det handlar om högst en tusenlapp.
Hur skulle ni ha gjort?

hmm. jag skulle låta saken bero. men de e jag de.
Tror inte att nya bromscylindrar är tokdyra om det inte skulle gå att rädda den med rost i loppet.

Jag var till Bil & Industribromsar i Stockholm igår och handlade renoveringssatser och lösa gummidelar för 560:- inklusive moms och då ingick också renoveringssats för kopplingens huvudcylinder. Renoveringssats för servot skulle kosta 740:- inkl. moms men detta väntar jag med i brist på pengar.
Huvudcylindern var i bra skick medan hjulcylindrarna hade fastärgade kolvar och var fulla med brunaktiga avlagringar. Cylindrarna honades framgångsrikt härom natten vid köksbordet så i kväll blir det kanske dags att återmontera bromssystemet. Jag börjar då med huvudcylinderna och tänker offra en liter bromsvätska på renspolning av rören.
Helt klart behövdes totalrenoveringen av bromsarna så jag ska kanske rent av vara tacksam att förra ägaren klantade till det. Hade han inte gjort det skulle jag förtvivlat kämpat med en sneddragande bil och kanske först efter tredje försöket fått bromsarna godkända av bilprovningen. Det känns dessutom väldigt bra att ha nyservade bromsar på en bil utan antydan till deformationszoner som ska gå i trafik…

vad har du tänkt andvända din bil till?

Jag har intalat mig att jag ska vara försiktigare med min 4x4 den här gången, men vi får väl se hur det blir… Min förra, en Lada Niva -80 hade jag under flera år som pendlarbil och behandlade den samtidigt ytterst elakt i skogen. Valpen är fin nog att försöka vara mer rädd om.
Jag har idag en Volvo 945 -97 som dricker massor av bensin utan att vara särskilt praktisk. Jag har länge funderat på att skaffa en pytteliten vardagsbil och komplettera med något stort monster som kan svälja massor av inkastat bråte för jag är en hopplös sop- och loppisfyndare. Jag bor också på bonnlandet och vill vara oberoende av snöröjningen. Många av mina tidigare bilar har varit gamla, långsamma och bullriga så att köra valpen känns som att ha kommit hem igen!
Som elektroniknostalgiker och dyrkare av bizzarra äldre fordon skulle jag helst vilja ha en terrängsugga men dess kaross är inte direkt praktisk och bränsleförbrukningen gissar jag är värre än valpens. Att ha en radiovalp nu känns som den perfekta kompromissen! Återstår att sälja 945:an och skaffa den där lilla vardagsbilen. Eventuellt blir det en befintlig fiat 126 som ska få 12-hästars (!) dieselmotor.
Kort sagt är tanken att valpen främst ska köras i vanlig gatutrafik som en oöm skåpbil. Då och då ska den under vintern pulsa genom snön när jag inte orkar eller kan skotta. Det blir säkert en och annan terrängträff också och då hoppas jag ni andra påminner mig om att jag ska ta det försiktigt… 
Kanske intressant: servocylinder
Ajdå! Det var alltså mest ett s.k. "maskinistfel" och inte ett vanligt maskinfel, som strulade till det hela. Kollade just verkstadshandboken (se TESSiER:s filer under hans logga till vänster "Här finns…" osv) och där, på sid 187, (903:ans verkstadhandbok) står att man ej ens får röra bromskolvs tätningsringar/packningar med fingrarna !!!! utan ska då ha gummihandskar. Alltså ej bara för att skydda sig mot bromsvätska utan även skydda packningar mot FEL fett, dvs fingrarnas! enligt vad det nämns där. Inte undra på att det gick åt fanders då den där "vilken som helst"-oljan skickades in i bromssystemet. Chansa på olja har sina risker!!
Nu ska jag själv iväg & fortsätta svetsa valpgolv fram, med vattenhink nära placerad. Sist tog det eld i höger hjulhus/underredsmassan med efterföljande panikartat släckningsbestyr. Framgångsrikt, tack & lov. Tur det fanns vatten i en tunna på gården, Puhh !! mvh/Jan-E
när du repar cylindrarna smörj in allt väl med bromcylinderfett så slipper du dels korision och sen håller sig gummit frächare längre.

Kul det där i verkstadshandboken för texten talar om det viktiga med att handskar och bilden där kolvglappet mäts har nakna fingrar…
Nåväl, valpskrället har finfina bromsar nu! Lite luftning återstår för man måste ta ett extra tag på pedalen och man känner viss svikt men jävlar så det bromsar utan en antydan till sneddragning! -Och jag som inte ens monterat servot!
Förra ägaren gick med på att betala 600:- vilket är halva materialkostnaden för hela servicen minus den cylinderrenovering som konstaterades behövlig då jag provkörde bilen. Jag fick veta att det var redan i maj han klantade till det och fyllde på med växellådsolja och inte alls dagen innan avhämtningen. Förmodligen har oljan legat passiv i bromsvätskebehållaren tills jag började stressa bromssystemet vid provkörningen. I övrigt hade bilen knappt körts sista året.
Jag ska nu beställa packningssats för servorenoveringen och den kostar 728:- inklusive moms från Bil & Industribromsar i Stockholm. Även om servot tycks vara överflödigt är det ju bekvämt om bromsarna bli ännu vassare.
När jag bromsar på fuktig väg hasar bakhjulen och inför vintern känns inte det som en direkt höjdare. Möjligen kan tryckbegränsningsventilen till bakbromsarna läcka/kärva men vad jag förstått har valparna lätt för att lyfta på rumpan. Får se hur det blir med bättre däck. Hur som helst finns nu ruggiga resurser för att få stopp på bilen! Lite småfix med el och annat återstår, sedan beger jag mig till bilprovningen.
Brukar bilprovarna köra valparna på bromsrullarna? Framaxeln kan knappast vara något problem när fyrhjulsdrifter är ur men hur är det med diffbromsen i bakaxeln? Mina lameller är förhoppningsvis i gott skick för bilen har bara gått 5000 mil och det känns att lamellerna ligger på när man vrider på hjulen då bilen är uppallad. Finns någon risk att lamelldiffen bråkar eller mår illa av bilprovningens bromsrullar?
Dom får enligt deras egna instruktioner inte köra valpen i bromsvågen. Och skulle dom få för sig det så smyg i 4-hjulsdriften innan. Sen ångrar dom sig när bilen promenerar av rullarna lite snyggt.
Ang. bromskraftsreduceringsventilen så har jag sett i något papper att försvaret inte reparerade dom om dom gick sönder utan plockede helt sonika ur innehållet ur den lilla burken.
Skönt att få fart på grejjerna!

helt korekt att dom inte ska köra valpen på rullarna. Utan dom brukar köra som fan på gården å bromsa. om det låser upp bak först "vanligt" så kan du få problem. lite lass i bak kan hjälpa upp problemet men det är ju värt att fixa. Jag blir tokig på mina bromsar för dom tar som ett lass skit. men jag ska undersöka mera ändå för jag är så jädra envis så hälften vore nog. förmodligen blir det så att när jag fått ordning på elendet då bygger jag nog om till skivor. *L*
Jag kör med reducerarna bortagna och det funkar fint, ang servo så finns andra lösningar, tex en liten slav efter huvudcylindern som sitter i hop med ett vanligt servo från valfri bil och detta läggs på valfri plats sen är det bara att koppla ihop det med hjulcylindrarna och du får rejäl sevoverkan, min bromsade 3,8 när systemet regades in, man kör brafota och bromsar lite försiktigt med tåna.
servobygge finns beskrivet på
http://tessier.diinoweb.com/files/Blandat%20TGB%20relaterat/Pudel%20till%20pitbull/
här är bild hur servot kan se ut. fag kopplingsslav troligen merca eller bmw och lt35 vacumklocka och huvudcylinder
Det finns nu vissa besigtningshallar som har bromsprov utrustning som ska fungera även för fyrhjulsdrivna fordon oberoende av "fyrhjulssystem". Ser i besigtningspapperena till min 903:a att den utsatts för både "bromsa på asfalten" & "rulle"-varianten olika år/bes.tillfälle. Förre ägaren sa att bäst är om provet görs "ute" på "traditionellt" vis. Vissa "besigtningsgubbar" kan klanta till det om man utsätts för "fel" kontrollant, ang rullarna. Låter lite hotfullt men faran kanske inte är så stor (!?). (Fel gubbe kanske "slår omkull/vurpar" hela ekipaget där ute på asfalten, under sina "högfartsbromsövningar" istället ev. mvh / Jan-E
Jag tror inte att det händer speciellt mycket vid rullbromsprovet om man ser till att lägga ur 4-hjulsdriften på sin 903a. Lite skumma värden kanske det blir om diffen bromsar den med. Men varför folk tror att bilen går sönder/skadas förstår jag inte. Om man däremot gör samma sak med en 11-bil så blir det sköj när 4-hjulsdriften hoppar i automatiskt när man bromsar hårt…. Vet inte hur det är med C202, har den automatisk 4-hjulsdrift vid hård inbromsning?
Risken för att slåikull bilen på asfalten vid bromsprov skulle jag vilja påstå är obefintlig. Möjligen i 70 knyck och nedförsbacke med tidernas betongfot på bromsen.

Jag känner mig nog mer lugn för rullarna än om de bromsar ute på gården just med tanke på bakhjulens kraftiga bromsverkan. I verkstadshandboken vill jag minnas att det står att bromskraftbegränsaren till bakaxeln bara finns på radiomodellen.
Jag har för övrigt pusslat med relativt små lånehjul och fram sitter 236:or i 60-profil medan det bak är något i stil med 195:or i normalprofil. Detta bidrar förstås till att bakänden hasar på fuktig asfalt… Framhjulen är alltså mindre i diameter så någon fyrhjulsdrift lägger jag inte i… Annars skulle förstås 4x4 hålla bakhjulen rullande vid bromsprov. Jag kanske ska lösa problemet med att baxa in en 170-kilos terränggående rullstol bak i skåpet!
Någon som vet om bilprovningen kan knorra över att bilen är registrerad för tre passagerare men saknar den ena bakvända fällstolen? Rent krasst borde ju bilen ha ett lastförskjutningsskydd också. Eller är det undantag till följd av bilens ålder?
Jag skulle nog se till att fällstolen sitter där. Annars får du någon nitisk besiktningsgubbe som ändrar till två passagerare i registret alldeles gratis åt dig. Du behöver inget lastförskjutningsskydd då det ej fanns när bilen lämnade volvo.

Så, nu är bromsarna i ordning! Gårdagens backjustering och extra urluftning gjorde sitt. Det finns fortfarande en liten skillnad mellan första pedaltrampet och de följande men jag tror det är sådant som inte går att få bort fullständigt. Bromsarna tar fantastiskt bra och jämnt, och det utan servo!
Nu återstår att få bort några vassa kanter på den idiotiska hembyggda rörbågen framtill efter att jag sågat bort det värsta. Dessutom ska jag nog som TESSiER försöka ordna några sittplatser med rimlig militärkvalitet, d.v.s. träbänk eller lite skumgummi på hjulhusen. Det ser ut att bli besiktning denna vecka!
tycker ni ska oroa er mer för kardanhandbromsen, på 202 sitter den stora trumman och om besiktningsman sliter tag i bromsen på rullarna eller på vägen då går garanterat något sönder förhoppningsvis bara knutkorse. Sen finns på 202 ännu en orosfaktor lite förmycket bromsande och vacumet sjunker då kopplas 4x4 drift och kraftutag in dvs vinchen är vajen då fäst i ramen då kan det bara sluta olyckligt.
ang säten när min äntligen regbesiktidas efter att bara ha gått i 10 år som ombygd men utan regning så fick jag en timms tid för nyuppvisning på godkända säten för pasagerare, sitsarna bak hade alltid sett ut som nu men en gamal nitisk stationschef lade sig i den pågående regbesiktningen och ansåg de längsgående dynorna ej kunde vara säten om inte det fanns stoppade ryggstöd, så en av de längsgående dynorna som låg på hjulhusen fick resas mot väggen och provisoriskt sättas fast, helt vansinigt att sitta så men godkänt blev det.
hittade en 15 år gamal bild på gamla baksoffan.

Nu har du fått det lite om bakfoten. sant är att 4x4 kopplas in vid vacumbortfall men ikke winch eller kraftutag dom ventikerna vill ha vacum för att slå till. .. men illa nog att 4 x 4 slås in det brukar rassla fint. *L*
har för mig att när strömmen bryts så släpper solonoiden för pto, minns jag rätt låg det väl en fjäderbelastad kopplingshylsa som behövde vacumm för att vara ifråndragen skit samma det är ändå ett typiskt servo fel han har och det är enkelt avhjälpt.

Bilprovningsmannen sade sig känna till valpen och jag sade att framaxeln var helt ok att köra på rullarna men att jag var osäker om bakaxeln. Jag blev dock försäkrad om att det inte var någon fara för diffen och att det kunde bli mystiskt med handbromsen tänkte ingen av oss på.
Bromsvärdena blev mycket bra för färdbromsen både fram och bak och naturligtvis godkändes också handbromsen men jag har då aldrig sett en bil kastas av rullarna baklänges med sådan kraft.
Tack och lov uppstod inga mystiska ljud och jag antar att behandlingen är ingefär densamma som att använda handbromsen som nödbroms då bilen rullar, d.v.s. inte helt snällt mot knutkors och diff men inte total misshandel heller. Nästa gång ska jag säga till att de får testa handbromsen försiktigt vid provkörningen i stället.
Hur som helst gick bilen igenom besiktningen helt utan anmärkning men det var på vippen att det blivit bakläxa på saknat ramnummer. Rambalken var sedan tidigare renskrapad och typnumret L3314 syntes tydligt men ramnumret precis under syntes inte till en början. Först när en tredje bilprovare ryckte in och fortsatte skrapandet hittades numret. Haha, bilen hade rätt hela tiden!
Nu återstår att snickra till skärmbreddade till de återmonterade jättesvålarna och att hitta felet som gör att motorn tjyvstannar och ofta går på cirka tre cylindrar på tomgång. Troligen blir det överflytt av tändsystem från en B20 som står hos grannen så jag slipper det radioavstörda "plåt-systemet".

Grattis till din nybesiktigade vagn. Hoppas ni får många trevliga mil tillsammans.