Servostyrning
Hej.
Jag har läst något på det gamla forumet om att styrservo från Volvo 164 skulle passa på Valp. Finns det andra servo som också passar?
Måste man modifiera något för att montera, om så är fallet, är det mycket som måste modifieras?
Det måste ju bli en jäkla skillnad så man slipper slita i ratten
som en riktig brottare.
MVH Micke.

164 servo fungrar sådär till en 303. Har jag hört. Den passar bra men orkar inte ge det rätta flödet.
MVH

Om den inte ger rätt flöde då? Vad händer då?
Blir det trögt eller vad händer?
Micke

En del elbolags 303 var utrustade med servo dom hadde en Danfoss Torque Amplifier TAD100 Servo bilder
En TGB13 med servo TGB13
Valp med servo från volvo 164 bilder

Du jag tackar klabbe! :)
Tuffa grabbar kör utan servo.SKÄMT O SIDÅ
#6 instämmer
En extra portion gröt på morgonen blir billigare och funkar bättre
VALP=303???????? Hur har vi de med namn? Bara för att katten föder sina ungar i stallet. Blir de då föl? Vore bra att tala om likadana fordon. För en valp är typ en 3314. En 303 må kallas för möjligtvis "storvalp"
Men gröt är gott. Tack för ditt tips person.

Jag reinkarnerar tråden med lite funderingar på hur jag gör min 903:a någon mindre skittung att styra. Att få tag på en V164-snäcka är kanske inte det lättaste och billigaste? Vad finns då för billiga och relativt enkla alternativ? Och vad säger bilprovningen om ombyggnader i styrsystemet? Kuggstång med servo borde vara betydligt lättare att få tag på nästan gratis men kräver gissningsvis större ombyggnader. -Är detta funktionsmässigt vettigt? Att byta hela rattaxeln är någon som för min del ändå kan vara aktuellt till följd av mina 190cm och behov av en mer bakåtlutad körställning.
Jag har också funderat på att komplettera den befintliga snäckan med någon slags hydraulcylinder eller elektrisk motor att ta till vid fickparkering och terrängkörning men som kopplas ur när man kör på högväxeln.
finns en del bilar med samma snäcka men oftast är de gjorda så de styr tvärtom. Jag har 164 snäcka och peugots mycket lilla servo pump och mycket möjligt att denna har högre drifttryck min är otroligt lättstyrd, peugots lilla pump kräver en lös behålare för oljan, jag har lagt både generator, servopump och vacumpump på samma sida av blocket.
är detr ingen som reagerat på den felaktiga styrgemotrin på valp/202 där man får dubblet stryrfel åt ena hållet och därför har man slitageproblemen på däcken, ska rita upp det hela och öppna en tråd på felet och ev enkel lösning.
Är det någon som vt vart servopumpen till en vattenfallare C303kommer ifrån? Jag är inte ute efter Danfoss Torque Amplifier TAD100 utan själva pumpen. Den är inte från samma bolag.. Vet någon vad pumpen har för värden? Tryck och flöde? Min pump är lite trasig då dess axel har gått av :( snyft,, snyft,,
Jag tror att pumpen är en Vickers VTM42.
Vickers beteckning som anger specificationerna på pumpen är: VTM42-40-30-F-07-L-14
Vickers serviceguide så att man kan tolka vad beteckningen egentligen betyder: http://pdfx.mcgware.com/DMedia/Media/353.pdf
Vickers ingår numera i Eaton koncernen. http://hydraulics.eaton.com/
mvh Peter
Och reservdelar till pumpen kan man köpa av en firma i Skåne (dom skickar mot postförskott), men då måste jag kolla upp vad firman heter om det är intressant?
mvh Peter
pumpen på pdf är inte olik den franska bilar använder

Jag kör med 164 servo i min c202 med en pump från en volvo 240 detta fungerar utmärkt. kan tillägga att jag kör på 33" BFG däck. visst det är inte finger lätt men å andra sidan så sliter jag inte sönder något heller. jag moddade mitt paralellstag och satte ett fäste där för styrarmen. se bara till att få så lång styrarm som möjligt så du inte får bumpsear. snäckan passar inte riktigt på ramen utan du får svetsa dit ett par regäla förstärkningsplattor och göra rörbussningar genom ramen.
202 har samma rattrör som 240 och vill man köra med snygga 202 orginalratten och stången så skarvar man bara på 240 röret och axlen ned till på 202'ans med knutar sen passar det direkt på servot.
mitt servo var pitmanarmen fel vänd på fick kapas och svetsas ihop vänd.
de som vill få golvet tät mot servot som kommer sticka upp lite i golvet kan använda limma täta ett par tjokare limsträngar blir som en vulcad gummipackning när det torkat.

aha så du har behållit orginal plattsen för snäckan? jag har monterat min på sidan av ramen så pittmanarmen vevar under bilen. därav modifieringen av ramen. Jag har ju byggt om min c202 ganska regält. Så i bland svävar jag bort lite i mitt tänk. sorry för det!!

snygg installation. jag hade ju lite lättare då jag kunde placera mina pedaler som det passade mig. jag ska för övrigt byta pedaler till volvo 240 men de e en annan historia.