Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettteknik
Läst 2055 ggr
Svedis
0

Styrgeometrin Valp / 202

Eile skrev: "detr ingen som reagerat på den felaktiga styrgemotrin på valp/202 där man får dubblet stryrfel åt ena hållet och därför har man slitageproblemen på däcken, ska rita upp det hela och öppna en tråd på felet och ev enkel lösning."   OK, intressant. Utveckla innan jag lägger mig under nästa gång.

TESSiER
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Låt mig gissa vart felet sitter.

Vid den röda pilen på bilden kanske? Det blir ju olika efter som att det ena styrstaget sitter närmare vridningscentrum på mellanarmen, eller har dom kompenserat för det ute vid hjulen.

// Stefan

eile
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

japp helt riktigt och ingen kompensation vid hjulen vad jag minns,  vill man få bättre gemotri så kapar man av den sista biten på pitmanarmen och svetsar dit den vriden 90 grader då blir hålen bredvid varandra detta ger möjligheten till att få antingen en bil som vid styrutslag minskar toeinnen eller om man sätter stagen så de överlappar varandra ökar den vid styrutsla till toeout. tänkt prova på min men inte blivit tid ännu extra toeout vid styrutslag får hjulen gemotri att bli bättre ökad toein sliter däck men får en bil som vill helst gå rakt fram.

JohnA
0

Det har varit omöjligt som nybliven 903-ägare att inte lägga märke till att min bil tycks ha en del s.k. bump-stear, d.v.s. att den vandrar obehagligt och en smula oberäkneligt på knölig och spårig asfalt. Jag har misstänkt något i styrgeometrin och här är kanske svaret? Att sedan däcken är 33cm breda med enbart positiv offset, att axlarna sitter fast med bladfjädrar och att bilen rimligtvis har högt krängningscentrum bidrar knappast till stabiliteten… Kompisens Jeep Cherokee vinglar på ett liknande sätt trots att den är en modernare och mer landsvägsanpassad skapelse. -Den har ju också stela axlar och bladfjädrar.

Äh, man vänjer sig! Har jag lärt mig tackla kasten i min trehjuliga Heinkel MC-bil från -59 då lastbilarna kör om så ska jag väl klara att anpassa mig även till en fyllevinglande valp… Kanske borde jag inte envisas att köra med ylande motor uppåt 90 knyck? Skrattande

TESSiER
0

Du skall bruka hela vägbanan! Det är det den är till för Räcka ut tungan

JohnA
0

Bra poäng TESSiER! Om bara någon kunde göra MC-folket uppmärksammade på hur våra bilar uppför sig… Förvånad

Hur som helst blev min valp betydligt lydigare sedan jag bytt tillbaka till de bredare däcken med 6cm spårviddsökning. Borde egentligen blivit mer känslig då bilen med all säkerhet fått en positiv styrradie. (alltså offset mellan däckens mitt och spindelbultens förlängda linje ned i vägbanan)

Hur som helst, det är uppfriskande med lite utmaningar som t.o.m. kan göra en spikrak landsväg spännande! Skrattande

eile
0

har ni oändrade styrstag på era valpar se till att köra bilen exat rakt fram stecka hjulen mät rulla halv varv mät noll till någon mm toe in är godkänt men bilen måste ha körts rak minsta skevhet eller snebelastning gör att hjulen ej står rakt fast man tror det och då kommer gemotirfelet med i bilden och ni ställer kanske toeuot fast ni tror ni har toein.

min är ännu ej ändrad men går stadigt tills nålen är rakt ner fortare har jag inte vågat köra, det kan ju komma en kastvind men att march runt 100 är inga problem