tankmätare
någon här som har lite erfarenhet av tankmätare? Min mätare på valpen har liksom lagt av, tog loss den o provade o jorda den direkt mot karossen utan jordkabel, men med en strömkabel från själva mätaren…dock utan resultat så jag undrar bara va som egentligen kan vara kruckset i denna uträkning? Förutom dåliga kablar m.m. Brukar det vara nått som brukar hända på dessa kärror?
//jocke

Jag renoverade tanken en aning på min valp. Jag tog bara bort tankmätaren och blästrade locket och målade. När jag satte dit den igen så anslöt jag bara ström och jord och så funkade den. Armen med flytkroppen är ju förbunden med ett bleck som går mot en lindad tråd vad jag kommer ihåg. Den måste väl registrera resistansen "varv för varv" av tråden på spolen.
Mät om du får någon ändring i resistans (eller har förbindning)mellan ström och jord när du rör på armen med flytkroppen. Om inte så är väl tråden av eller så ligger inte blecket på.
/Calle

tackar för svaret…jag får väll plocka ner den på lördag efter jeep-körningen…..dock tar ju det inte mer än fem minuter så det är väll ganska smidigt med andra ord
//jocke

Det verkar som att du provade mätaren…dvs satte kabeln på tankgivaren direkt till jord…du borde fått fullt utslag…mät så du hade 12Volt på in-kabeln till mätaren (så den säkert fick matning)…om du ej har spänning så är matningen avbruten (säkring/dålig kabel etc) dra kabel direkt från batteriet etc…för att försäkra dig om att mätaren fortfarande hel, prova igen OM det ej fungerar (fullt utslag) så är mätaren också trasig….
Du behöver EJ ta loss givaren direkt…mät så det finns resistans, häll i några liter soppa och mät att det ändras…är den trasig så är det avbrott och oändlig resistans.
Jag har pysslat en del med såna här (bubbla och volvo 140-164) och det är oftast tankgivaren som pajat…den lindade resistans tråden brukar sakteliga nötas ned så den går av…kolla ett gas-reglage till leksaks bilbana etc = samma princip.
OBS försök EJ reparera denna….om det görs felaktigt kan det orsaka gnistor från givaren…och vad händer då?