Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikett: teknik
Läst 2268 ggr
JohnA
0

903: Säkerhetsbälten och extrafönster

Eftersom min 903:a kommer att rulla en hel del i stadstrafik och på motorväg vill jag förbättra trafiksäkerheten något. Jag är ganska lång och sitter väldigt illa så att bygga om förarstolen är ett måste. I detta projekt blir det troligen också nödvändigt att luta rattaxeln något bakåt. -Någon som direkt kan säga om detta låter sig göras med enklare ombyggnader av t.ex. snäckans infästning? Jag tänker då tillverka ett mellanlägg på ca fem centimeter mellan rattstång och instrumentbräda.

Med en ännu mer bakflyttad förarstol skulle det vara myckelt klokt att sätta i ett litet smalt fönster precis bakom förardörren så som storvalpen har. -Någon som vet vad B-stolpen innehåller? Är den en förhållandevis enkel plåtprofil eller är den full av tjocka och konstiga former? Är den rent av en störtbåge? Redan nu med förarstolen i bakersta läget och ryggstödet upptiltat i nederkant är det som att köra med skygglappar. Det blev bättre med delningsväggen urplockad med jag får ändå en stor död vinkel.

Slutligen har jag konstaterat det ohållbara i att ha kvar det stela 2-punktsbältet. Är man inte pyttekort måste man kunna luta sig fram då och då vilket kräver rullbälte. Vad säger bilprovningen om att jag sätter i rullbälte? Om jag minns rätt finns inte ens krav på säkerhetsbälte i lätt lastbil av äldre modell.

hfb608
0

b-stolpen innehåller bara perforerad masonite och någon äcklig wellpapp mellan två plåt profiler. kolla fuktigheten på wellpappen också, på min var den dyngsur, blev tvungen att isolera om hela bilen.

eile
0

lång förare ta loss sittsarna från undereden punkta dit några bult och bulta direkt i hjulhuset, bälten finns vanliga 3 punkt rull kolla 202

preusvarg
0

annars kan du ta en rattstång från ex cheva van då får du tilt och teleskop på den. fast det kanske inte e så snyggt. men du har då möjligheten att få dit en kolapsson också inte så dumt kanske. vidare så får du ett rattlås med på köpet. rattstången är tämligen enkel att kapa och det går utmärkt att andvända blinkers spak å så.  Du kan i stort ta vilka bälten du vill, glöm inte att titta efter E märkningen i fall du tar ur en amerikans bil. titta på skroten och ta bälten ur en bil som inte är krockad. brukar vara billigt pluss att man ser bra hur dom är infästa i den bilen och deu får med dig infästningspunkterna. dom sitter med UNF gänga det gör det i stort sätt alla bilar. Om inte annat så för bsiktningens  skull.

Att bilen är gammal gör att du inte behöver bälten  i den men om det finns bälten så måste du ha dom på dig.

vad det gäller sidorutorna så skulle jag åka till den lokale glasmästaren och be honom skära ut ett par lämpliga rutor i härdat glas. och om inte han har lister så finns ju det också på skroten eller på båttillbehörs affären.

eile
0

extra glas och skära härdglas?  ta du vanligt laminat för härdglas går inte att skära, lister även glidlisterna till dörrsidorutorna är standar och finns med i sortimentet som ska finnas hos glasmästaren,  jag glasade om hela min bil med tonade rutor tror samtliga dvs vindruta, dörrarrutor samt campern gick på med lister 1500:- detta var priset för 4 år sedan.

på 202 finns tändninglås med rattlås är i princip en 240 stång men med lagring endast vid ratten orginal sätter du servo skarvar du bara i 240 nederdel och allt passar direkt.

bältena sitter på en plattjärns bit som bultas i nederkant och vid axel sitter en gänga ditpunktad, vajerhonor sitter på kanten vid motorkåpan.

202 säten där tar man bort undereden och sen tar punktar ihop röret som håller ryggen direkt med sitsen och sen på sitsen några bult och bultar det hela direkt i hjulhuset detta ger rejält med extra plats hittills har ingen varit för lång att köra min bil tror jag har någon bild där bälten och stol syns kommer isåfall läggas upp senare.

JohnA
0

Jag sågade av sidostöden på originalstolarnas ryggstöd och böjde dem bakåt tills tvärbalken precis bakom tog emot. Jag har också lyft sitsen i framkant genom att skruva fast en 5cm träregel innanför sitsramen och har nu en relativt bekväm vinkel på sitsen. Med tiden ska jag nog bygga en ny stol med nackskydd och svankstöd. Sittdynan ska bli tunnare men av fastare material för originalets "tvättsvamp" är så mjuk att man sitter igenom den.

Mellanväggen i plywood har jag tagit bort och det blev ett enormt lyft för sikten bakåt åt sidorna. Nu kan jag visserligen snegla genom bakre vänsterdörrens fönster men ett litet fönster på B-stolpen ska jag definitivt klämma dit. Trafiksäkerhetsmässigt är det värt att skända bilens redan förstörda originalskick. Till dessa små rutor tänkte jag använda akrylplast eller makrolon.

Jag fick nyss bilen godkänd hos bilprovningen och de bekräftade att jag utan problem kan byta till rullbälten. -Det som sitter där måste fungera men det är också tillåtet att skruva bort bältet helt (varför man nu skulle vilja göra något sådant).

Rattstången känns inte lika akut att åtgärda men bilprovningen hade inget att invända mot min idé om att vrida snäckans infästning och lägga en distansklots mellan instrumentbräda och rattaxellagringen under förutsättning att ingen styrled närmar sig kritiska vinklar. Preusvarg, passar en rattstång från cheva-van mot 903:ans snäcka? Jag vill inte gärna byta ratt och definitivt inte till något plastigt och porrigt vinrött från 80-talet men en ledad axel vore onekligen inte fel.

preusvarg
0

tyvärr inte. det krävs att man tänker till med knutarna. Jag har knuter till en RR lubrikator men det ska man inte dra för mycket växlar på då min snäcka och rattstång inte alls sitter som orginal längre. frågan är ju om man kan andvända orginalratten mot en cheva stång det har jag inte kollat.

men stången är trevlig att andvända. annars så har jag en stång till en c202 liggandes. men varför i hela friden byta en rak stång mot en rak stång. *L* men jag håller med dig angående plastiga röda 80 talsinredningar blää.. dom ska vara där dom hör hemma. föresten #4 de går visst att skära härdat glas. men laminat e ju ok det också. huvudsaken är ju att man inte monterar något som det blir skärvor av om det det går sönder.

eile
0

hoppa över macrolon, bytte i min båt ut plexiglasen mot dels laminat och där det böjdes för mycket svetsades nya stolpar och macrolon fick användas, rena skiten repigt och fult efter en säsong enda fördelen är att det är lätt att böja och med lite värme håller de sen böjd form samt lätt att borra i.

ang härdat försök skära får ni se har dels en bekant som är glasmästare och sen bor jag 200 meter ifrån ett av sveriges största sliperier och ingen av dem klarar härdglas endast om man skär innan glaset härdats. 

ang rattstång går det inte att klä av en van stång från allt lull och sen svetsa dit rätt splines, eller ta en klenare variant från någon japanare eller tysk.

ska när tid blir leta upp någon gamal bild på hur snyggt moddade 202 stolar kan se ut uppsydda i lewis jeans tyg. 

202 stolar hittar du i gamla truckar och traktorer annars är stolar lätta att göra själv skumplasten tar jag från skumplastboden de har alla kvaliter

http://www.skumplastboden.se/

JohnA
0

Tjo! Nu är rullbälten från Fiat 126 på väg in! Rullarna hänger en smula axelskavande 15-20 cm från valpens övre originalfäste. I skrivande stund har jag väl fungerande tvåpunkts rullbälte men tredje punkten ska bultas i stolchassiet.

Det där med rattstången känns inte längre så akut efter att jag böjde om ryggstöden. Extrafönster ska det definitivt bli, åtminstone på vänstersidan. Jag tvivlar förresten på att perforerad masonit med lösskrammlamde impregnerad wellpapp är särskilt effektivt som ljudisolering. Asfaltsmatta med heltäckningsmatta borde dämpa betydligt bättre. Min masonit är "söndermålad" med vitt i skåpet och någon äcklig ljusgrön färg i hytten så det är inte värt att lida i buller för att bevara originalskicket.

Eile, var det du som ljudisolerat motorrummet med någon slags perforerad plåt? Har du bilder och mer info om detta?

preusvarg
0

mutter mutter.. går visst. jag har i alla fall kapat härdglas så de så. men men jag är inte sämre än att jag ger mig.. prova med vinkelslipen så får du se. ;) men jag håller med dig om att plast rutor går bort. det kan nog vara en riktigt bra idé att andvända laminat så får man ju inte glaset över sig i fall man går emot ett träd eller något annat.

JohnA
0

Ja detta fönstret blir det man sitter allra närmast så fönsterglas är i alla fall ingenting att fundera på… Enklast vore förstås att hitta någonting färdigt men det blir inte lätt att hitta något så litet. Kan man kanske göra sitt eget laminat med fönsterglas på utsidan och makrolon/akryl på insidan?

eile
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Förstår inte varför du ska göra egna laminat, ett laminat glas ett glas med två ytor och en plastfilm i mitten där du väljer färgton, laminat sitter enl lag som framruta på alla bilar här i landet.

laminat är billigt och enkelt att jobba med.

hittade bilder på dels bälten och första omklädningen av om ändrade 202 stolar.

eile
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

senare sydde jag om dem med jeanstyg

preusvarg
0

snyggt jobb

eile
0

tackar men bilden är gamal och de är kraftigt solblekta och skitiga nu men ska tvättas och ev färgas lite.