Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettkörning-tävlingar
Läst 1764 ggr
Svorsken
0

Om terrängbilkörning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Terrängbilarna har andra kör-och vägegenskaper enn en vanlig personbil som du måste ta hensyn till. Då reduserar du olycksrisken

Som försvaret sejer så kan detta vara några av dom olikhetarna

jan.erik.almen
0

Kul och bra "bild-kavalkad" om vad man bör tänka på vid körning med terrängbilar. Bildspelet går dock så snabbt att man knappt hinner med. Försökte spara men då "fastnar" endast första bilden, inget mera!! Har Du ev någon långsammare bildspelsvariant?  För övrigt/ Lycka till med försäljningen. Ser ut att vara en fin "bil". (Vilket tävlingskansli/stab för div sport/ute:evenemang tex, eller att bara vara "värst" på (grill mm)-träffen med.) mvh Jan-E

Svedis
0

hmmmm!!! Jag måste ha gjort alla felen när jag låg i lumpen??

Fast roligast var att låsa framdiffen när polaren skulle dra iväg med ett träd snett framför. Fram gick det, men styra var en annan femma.

JohnA
0

När välter egentligen en 903:a? Jag har mest kört Lada Niva tidigare och är det något den är bra på så är det att ha alla "fötterna" på jorden i alla lägen. Ruskjigt stabil! Nu med radiovalp är det främst vältning jag oroar mig för.

Gissar att radiomodellen har något högre tyngdpunkt än flakvarianterna. Mitt exemplar är troligen något stadigare än originalbilarna då dess hjul sticker sex cm utanför skärmkanterna.

Vill också minnas att radiovalparna med servobroms kan lätta på bakhjulen om man bromsar hårt på asfalt. Detta gör att jag också funderar över risken att slå över frammåt i branta utförslutningar. Förarplatsens placering gör också att allt känns mer extremt i valpen än i nivan.

TESSiER
0

Prova, det gjorde jag med min 13-bil. Hitta ett lämpligt dike, rensa stenar och annar som kvaddar bilen. Plocka bort backspegeln och kör ner i diket på "fel sätt" så att det lutar mer och mer. Tillslut stjälper bilen och då vet man. Har inte provat med valpen, men det kommer när den fungerar. 13-bilen lutade duktigt innan den tippade. När man tror att det stjälper finns det en bra bit kvar…

hfb608
0

ja har man en terräng bil så har man, jag skulle dock aldrig våga pröva på det sättet.