Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettteknik
Läst 5105 ggr
Niklas
1

95 eller 98 oktan?

Hur beter sig en bil som får 95 oktan bensin men som behöver 98? Vilka bilar är det som vanligtvis behöver 98 oktan?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

danneape
0

Efter vad jag förstått så kan de börja spika rätt rejält om man har för lågt oktan tal,,

//D

Niklas
0

Jag har en bubbla från 1969. Efter att jag tankade 95 har den börjat gå riktigt illa och orkar knappt någonting. Därav frågan.

Vänliga hälsningar

Niklas

wankelsport
0

Bubblan ska klara sig på betydligt lägre oktan är 95. Vi brukade köra vår (1500 typ 1, 1969) på 93 på den tiden det fanns.

Jag tror att du fått skit i förgasaren. Plocka ur munstycken och blås rent. Installera ett bränslefilter.
Du kör väl med blyersättning!?

sos
0

Farsan har en gammal Subaru 4WD pickis…och den går på 95 Oktan om man nu kan kalla det för att gå…spikar inte men tappar all ork och drar mycket mer bensin, med 98 Oktan piggnar den till…drar mycket mindre bensin och orkar faktiskt dra släp i uppförsbackar.

Niklas
0

#3: Jadå, blyersättning använder jag. Fast det råder tydligen delade meningar om huruvida det ska behövas. Jag undrar om det finns någon automatchoke på bilen. Den går oftast på väldigt högt tomgångsvarv. Jag undrar om det inte sitter ett bränslefilter någonstans redan. Motorn sitter i en beachbuggy. Man borde ha satt dit ett när den byggdes för tio år sen.

#4: Jag ska prova 98 nästa gång så får vi se.

Vänliga hälsningar

Niklas

sos
0

Choke/tomgångs funktionen är "halvelektrisk" om original förgasare…om du inte rör gaspedalen vid start så får du ingen "choke"…titta bak på förgasaren, avstängd motor, och trampa en gång på gasen…titta igen -då ser du hur spjället har "gillrats" upp på en tandad halvmåne…denna är kopplad till en värmespiral på andra sidan…rör ej locket på den då motorn igång -den blir mycket varm…då spiralen värmts upp så släpper den ned spjället…dvs värmen styr den tandade-halvmånen/tomgången. Det sitter även ett tomgångsmunstycke, även det elektriskt, på samma kabel-loop (som bör komma från matningen på tändspolen)…elektriskt tomgångsmunstycke var ganska vanligt förr för att slippa glöd-tändning/avgas-smäll då man stängde av motorn….

wankelsport
0

Du ska ha blyersättning. VW motorn har visserligen inkrympta ventilsäten, eftersom det är lättmetalltoppar, men dessa är inte anpassade för blyfritt så det hjälper inte.

Skulle det vara så att den går bättre på 98 så är det något som inte stämmer. I så fall bör du nog se över tändningsinställning med mera. Motorn har väldigt låg kompression och man ska klara sig på runt 91 oktan.

Kolla över automatchoken som SOS beskriver ovan. Det låter som om den "tandade halvmånen" kanske inte går tillbaka till det läge den ska när choken stängs av.
I och med att dessa motorer är lite till åren så har tyvärr många ägare hunnit pilla och risken finns att någon "justerat" choken…

Roysan
0

Men har inte okatantalett med förbränningshastigheten att göra?  Dvs den tid som förflyter inna det smäller från det att den tändande gnsitan slagit. Dvs man låter tändstiftet gnstra innam kolven nått ÖD, så smäller det strax efter att kolven pacerat ÖD. Sked smällen innna kolven nått ÖD, dvs tändningen skett för tidigt komemr kolven att stampas bakåt och det uppstår knackningar.

Så skall man  byta till ett lågOktanigare bränsle måste man ställa om tändningen. Att det blir olika på olika bilar beror förmodligen på att tändningen står olika på olika exemplar.

En gång i tidernas begynnelse reglerade man oktantalet med tillsatser av Etanol.

Sen kom ett Ameriknskt ljushuvud på att man kunde sätta till Bly av samma skäl. Trots att folk dog av blyförgiftning gick denna nya fantstiska sak igenom och bel vlag. Sacka om lobbying.

Sen kom man i EU på att bly var farligt för man och miljö. Vad man reglerar Okantalet med i dagens bensin med vet jag inte, men det ingår ju faktiskt Etanol o både 95 och 98.

Idag håller vi på att återgå till Etanol, snacka om rundgång tillbaka till det gamla…..

Fortfarande finner man i USA mackar där besinen klassas i regula5r och Premium. man försöker därmed få folk att tro att man köper vanlig eller super duper för lite mer pengar och unnar sig en dyrare bensin som gör att det blir mer liv i motorn….

Summarium är att lära sig ställa tändningen om man skall labba med olika sorters bränsle. de tär där en stor del av hemlighten ligger,    bara….

Moderna bilar med elektronikbox sköter detta själv inom vida ramar.

Niklas
0

#6, 7, 8: Tack!

Det finns en choke som den du beskriver. Jag ska ta en närmare titt på den. Jag brukar pumpa med gasen några gånger innan jag startar för att få fram bensin till motorn. Den startar mycket lättare då. Det fungerade likadant på min gamla 912:a fast förmodligen av en annan anledning. Finns det något manuellt sätt att stänga av choken liknande aktiveringen?

När choken stängs av har motorn en tendens att dö. Eftersom det inte finns någon varvräknare vet jag inte hur tomgången ska vara ställd. Den har jag inte rört.

Vänliga hälsningar

Niklas

sos
0

Pumpa med gasen innan start fungerar fint för att aktivera "choke"/förhöjd tomgång…däremot pumpar det inte fram någon bensin då den saknar acc-pumpar och sådant…men det är nog bra att pumpa så det "ruskar" om förgasaren bl.a för flottör-nålen  :-)

Att ta bort aktiveringen går om du monterar tandade halvmånen fixerat…annars tappar du tomgångs inställningen också, ev plockar bort värmespiralen så du slipper ha den förspänd (jag vill minnas att den satt i ett spår på axeln -haka av) dra bort kontakten från den sedan så slipper den ligga och dra ström (glöm ej att isolera kontakten på kabeln)

När motorn varm…kolla så att tomgångsskruven ligger an mot översta hacket…långa/sista ytan…justera sedan så att motorn går på tomgång…det är inte så jätte noga på 100rpm hit eller dit…när det låter bra/lagom och inte stannar duger gott.

Jag skulle nog behålla systemet som det är, bara kolla så att det fungerar som tänkt…blir knepigt att köra då motorn kall annars.

Om den inte vill gå på tomgång -så kolla det elektriska tomgångsmunstycket…den skall klicka till då du slår på tändningen…annars blir det väldigt lite soppa till motorn vid tomgång.

wankelsport
0

Är du säker på att inte 69:orna har accpump. Det varierar ju lite vilken förgasare som använts beroende på årsmodell och typ av motor. Min 1500 cc 69:a har accpump, samma gäller min 68 1500 reservmotor.
Men, det var inte det som diskussionen handlade om Skrattande

Angående oktantal.
Hur förbränningshastigheter och dylikt varierar är jag inte tillräckligt insatt i för att diskutera.
Dock är det så att du måste ha högre oktantal ju högre kompression motor har, annars knackar den (bränslet självandtänder pga kompressionstryck/värme).
För att byta till ett lågoktanigare bränsle måste man alltså först ta reda på om motorns kompression tillåter det överhuvudtaget. Är kompet för högt så spelar det ingen roll hur mycket du sänker tändningen, det kommer att knacka i alla fall.
Om du däremot går åt andra hållet och byter till ett högoktanigare bränsle än motorn egentligen kräver (vilket Niklas gjort genom att köra på både 95 och 98) kan du justera mera förtändning och därigenom få lite mera effekt. Här kommer nog flamutbredningsfronter och liknande in men exakt vad som sker och hur låter jag andra beskriva….

I just VW bubblans fall så är kompet lågt så oktantalet är inget problem med den bensin du kan köpa på macken. Naturligtvis kan ju tändningen däremot vara höjd väldigt mycket från orginal vilket kan ge problem. Jag vill bestämt avråda från att höja tändningen speciellt mycket när det gäller just VW bubbla. Det ger inte någon märkbar effektökning att höja tändningen mer än någon enstaka grad (vi har provat i bromsbänk så tro mig) men du ökar risken att bränna hål i en kolv enormt mycket. Detta gäller framförallt 3:ans cylinder som lever farligt redan från början.

Så kolla upp tändningen och vrid tillbaka den mot orginal om den står fel. Det  finns en eller flera markeringar på remskivan som visar vad du ska ha för tändinställning. Det ska finnas en lapp i motorrummet som säger vilken av markeringarna som gäller just din motor (hjälper tyvärr inte när det är en buggy).
Samtidigt gör du rent förgasare och munstycken (de är oftast fulla med skräp) och justerar in choke och tomgång enligt SOS beskrivning. Då ska det funka oavsett bensinkvalité.

Mvh
Göran

sos
0

Håller med "wankelsport" vad gäller bensinkvalite…bubblan skall inte spela någon roll (däremot gör det det i subarun) jag hällde allt möjligt i min bubbla…du har ju dessutom lättat den rejält i och med buggy-kaross. Men hur ser det ut med luftfilter och sådant…hade en 68 med zenith-solex fall-förgasare tror jag det var…mycket enkel konstruktion utan acc-pumpar och annat…och original-luftfilter (den med olja i) = någon form av konstant choke pga hyfsat luftmotstånd… den kanske går alldeles för magert?

Att byta till elektrisk bränslepump brukar vara bra…då fylls förgasarens flottörhus så fort du vrider på nyckeln…bytte i Subarun till elektrisk och har aldrig haft några problem att starta på vinten efter det.

Man kan alltid byta ut original oljekylaren mot en extern…det mår 3:ans cylinder bra av och samtidigt passar man på att installera ett externt riktigt oljefilter.

Niklas
0

Än en gång tack!

Det är en 1300-motor i den. När jag vrider om nyckeln klickar det men jag har trott att det är reläet. Det kanske är tomgångsmunstycket som du skriver.

Tomgångsskruven ligger inte an mot den tandade metallskivan när den är varm. Det är långt mellan dem. Fast kanske har choken varit aktiverad då så att det egentligen ser annorlunda ut på riktig tomgång. Det måste jag kolla igen.

Vänliga hälsningar

Niklas

sos
0

Hejsan niklas,

Det låter som att du skall ställa in tomgången Flört

Klicket låter inte så högt…du måste stå alldeles bredvid…låt en kompis vrida på nyckeln och lyssna…men som sagt det låter mer som du har en icke existerande inställning av tomgång…har tomgången kanske ställts med vajern i stället…så skall man inte göra…kolla så det finns slack på vajern.

Skruven skall ligga mot "tomgångs hacket/positionen" översta "klacken" (det är en bra bit ifrån den del där hacken ligger tätt) och justeras…vrid på den tandade skivan…den kanske inte sitter fast mot värmelementet alls -någon har modifierat innan men glömt bort att fixera…då kan den ju i princip hoppa runt som den vill och då kan ju tomgången bli vad som helst…till och med riktigt högt och trafikfarligt…

Niklas
0

Tack! Den är diskussionen är guld värd. Som en Haynesmanual fast på svenska. :-)

Vänliga hälsningar

Niklas

Niklas
0

I dag gick den bättre efter att jag hade hållit på lite med choken. Dock orkar den inte alls vid gaspådrag. Man får ge den tid innan den kommer igång. Jag ska försöka få tag på en stroboskoplampa och kolla tändningen. Hur jag ska få bort förgasaren har jag inte listat ut än. Den sitter illa till. Karossen slutar precis ovanför luftfiltret.

Niklas

Niklas
0

Det verkar som om tomgångsgasen stiger när motorn är varm. Dessförinnan går den på varv som jag tycker låter bra.

Vänliga hälsningar

Niklas

wankelsport
0

Kan du inte ta loss luftfiltret? Eller är karossen ivägen för det också?
Skruvarna som håller förgasaren är ca 15-20 mm långa så du behöver ju inte lyfta den mer än så och sen dra ut den åt sidan.

Att den inte orkar vid gaspådrag skulle kunna vara att accpumpen lagt av (om förgasaren nu är av sån sån modell som har accpump). I så fall byter du membranet så ska den gå igen. Även om membranet faktiskt är helt så är det kanske inte fel att byta ändå, de stelnar lite av ålder. Har du bara förgasarens typbeteckning (står på flottörhuset, tex Solex 28 PICT-1) så går det att få fram packningssatser.
Annars kan det även vara ett igensatt huvudmunstycke som ger samma symptom.
-Hostar den till när du gasar eller är den bara svag?
-Skjuter den (avgasexplosioner)?

Mvh
Göran

sos
0

"varvtalet stiger då motorn varm" hmmm, låter som att den går magert vid tomgång, kall motor behöver lite mer bränsle och du måste ställa upp det hela och får då högt varvtal vid varm motor…verkar tandade halvmånen fungera som den skall…då du trampar på gasen med lite tid emellan så skall "tomgångsskruven" byta positioner på halvmånen i takt med att motorn blir varmare (rättare sagt värmeelementet blir varmare -bimetall som vrider sig med värme och påverkar halvmånen) för att till sist landa på sista hacket -om det funkar så kan det vara skit i förgasaren bl.a tomgångsmunstycket.

"Orkar inte vid gaspådrag" -är det när du är ute och kör? i så fall låter det som att den får för lite bränsle (igensatt filter, bränslepumpen behöver renoveras, luftningen på tanken igensatt)…alt. nivån låg i förgasaren. Kolla brytarspetsarna först av allt -de sitter så lättillgängligt…ser de bra ut och avstånd (0.35-0.45 duger gott) så har du den punkten klar.

Jag tror jag hade ett fönster i förgasaren på min bubbla så man kunde se nivån på bensin i flottörhuset? hur som helst… prova följande, kolla ev. bränslefilter då motorn i tomgång -jag antar att du har den genomskinliga sorten på slang -pumpas bränsle fram? alternativt om du har en kompis till hands så plocka bort +kabeln från tändspolen och lossa bränsleslangen från förgasaren, rikta ned den i ett kärl och be kompisen veva runt motorn -kolla så bränsle pumpas fram ordentligt…passa på att montera bränslefilter om det inte fanns.

Om det kommer fram bränsle ordentligt så är felet knappast i bränslepumpen/tillförseln -rengör förgasaren…det kan ju ha bildats gegga(/kondensvatten) under vintern och när du fyllde på bensin så virvlade det upp i tanken och åkte rätt in i förgasaren…och satte igen nålventiler och munstycken. tips - jag fyller aldrig tanken på en mack där en bränslebil står och fyller på -av samma anledning…du kan få en del av bottensatsen på  mack cisternen i tanken….